Kia Sorento 2,2 med diesel – draghäst och packåsna

Premium I väntan på laddhybriden provar vi nya Kia Sorento med dieselmotor. En stor och bekväm suv som både klarar att frakta sju familjemedlemmar och att dra tunga släp.

Kia Sorento 2,2 med diesel – draghäst och packåsna
Nya Kia Sorento har LED-strålkastare som standard.

Dieselbilar är egentligen inget som Kia vill sälja i Sverige. Nya Kia Sorento är det enda undantaget, och det av en god anledning. Dieselmotorer är vridstarka och passar därför bra för att dra släp. 

Nya Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT får dra upp till 2 500 kg. Det är 500 kg mer än vad föregångaren klarade. Ska du dra hästsläp, husvagn eller båttrailer ska du titta närmare på Kia Sorento. För oss andra är bilen ändå intressant eftersom den är helt ny och snart kommer som laddhybrid.

VAD ÄR NYTT? I stort sett allt. Kia har konstruerat Sorento från grunden med en ny bottenplatta. Ofta handlar nya bottenplattor om att göra det möjligt att använda modernare drivlinor och få större utrymmen.

Instrumentklustret är helt digitalt och pekskärmen tio tum stor.

Så är det även i detta fall. Bilen har vuxit tio centimeter i längd, i bredd och i höjd – och den är förberedd för att bli laddhybrid. Men den nya bottenplattan har också gjort att Sorento är tyst. Det går knappt att höra att det sitter en dieselmotor fram och vägljudet är också väldämpat.

Att bilen vuxit rejält på bredden, längden och höjden gör att utrymmena är enorma för den första baksätesraden. Benutrymmet har vuxit med över 9 cm. Från baksätet kan man skjuta fram den främre passagerarstolen så att benutrymmet blir i limousinklass. För att ytterligare öka komforten kan ryggstödet vinklas bakåt.

Passagerarna på sista stolsraden har fått lite bättre huvud- och axelutrymme. En vuxen person kan sitta längst bak, men knäna hamnar nästan i hakhöjd. Med andra ord är det främst barn som bör sitta här.

För att föraren lättare ska kunna kommunicera med barnen längst bak kan hans eller hennes röst höras i de bakre högtalarna. I övrigt bjuder det nya infotainmentsystemet på en drygt tio tum stor pekskärm och ett helt digitalt instrumentkluster.

Dragvikten har ökat 500 kg till 2 500. Laddhybriden får bara dra 1 500 kg.

Grundmodellen Action har en hel del nyttiga funktioner som navigationssystem från TomTom, DAB-radio, förarassistansfunktioner, LED-strålkastare, dödavinkelnvarnare, adaptiv farthållare, autobroms med mera.

Den som ska dra släp bör investera i utrustningspaketet Advance för 30 000 kronor som ger automatisk nivåreglering. På köpet får man bland annat läderklädsel och bättre högtalare. 

För ytterligare trettio tusen får man Advance Plus som innehåller autobroms vid backning och 360-graderskamera, elstol med minne, head up-display och en funktion för automatisk parkering. Dessutom visar det digitala intrumentklustret vad kameran för dödavinkelnvarningen ser. En funktion som skänker lite extra trygghet.

Även exteriört har det hänt mycket. Nya Sorento är inte bara större än sin föregångare, den har också en betydligt kantigare design. Storleken och formen får bilen att kännas amerikansk. Ett intryck som förstärks ytterligare när vi provkör.

Benutrymmet är rejält på mittenraden, 9 cm längre än i föregångaren. Ryggstödet går att vinkla bakåt.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Känslan av amerikansk suv är både på gott och på ont. Kupén är mycket rymlig och både framsätena och mittsätet är bekväma.

I stan känns bilen stor, lite stötig och inte så pigg. Ute på motorvägen är fjädringen gungig samtidigt som stötdämparna är lite ... ja ... stötiga. Under ett snabbt filbyte kränger det en hel del. 

Kia Sorento trivs bäst på vanlig landsväg mellan 70 och 90 km/h. Då känns motorn som piggast och chassit kommer bäst till sin rätt.

Kia har fått till en hyfsad premiumkänsla, åtminstone i denna version med ventilerad läderklädsel. Att ljud och vibrationer från motorn är väl dämpade bidrar också till att bilen känns påkostad.

Inredningen är modern och det bara myllrar av USB-uttag. Infotainmentsystemet varken imponerar eller gör bort sig. Vi gillar att man kan få en videobild av vad som rör sig i den döda vinkeln när man sätter igång blinkersen.

Designen har blivit kantigare och nya Sorento känns amerikansk på många sätt.

BORDE JAG KÖPA EN? Antagligen inte. Nya Kia Sorento imponerar på många punkter och är över lag en bra bil. Men för de flesta är laddhybriden ett bättre val med avsevärt lägre skatt, mer effekt från de dubbla motorerna och lägre förbrukning vid vardagskörning.

Enligt Kia förväntas dieselversionen bara stå för omkring tio procent av försäljningen. Den passar den lilla skara som behöver köra tunga släp eller som slukar väldigt många mil per år. För alla andra är troligen laddhybriden det bästa valet.