Prov: Volvo XC40 T2 – ny instegsmotor

Premium Dieseln är död, länge leve bensinen! Storsäljaren Volvo XC40 slopar dieselmotorerna helt i år och får en ny instegsmotor, bensinaren T2 med 129 hästkrafter. Räcker det?

Prov: Volvo XC40 T2 – ny instegsmotor

VAD ÄR NYTT? XC40 har blivit en riktig succé för Volvo som sålde nästan 140 000 av dem under 2019. Treåringen har i sina häftigare utföranden prisats både av oss på ams och av andra. Samtidigt har prislappen legat omkring eller en bra bit över 300 000 kronor trots att det är först nu som elektrifierade alternativ börjar erbjudas. I år slopas dieselmotorerna helt i XC40 som en del av Volvos mål att sluta använda bränslet till 2023.

Därför är det kanske inte förvånande att man nu väljer att släppa ett ännu mer motorsvagt och billigare insteg än trepipen T3 med 156 hästar. T2 heter det nya motoralternativet som är en strypt version av 3:an. 27 hästkrafter och 20 newtonmeter går man miste om, för att vara exakt.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Allting är relativt. Att XC40 T2 är rätt tung (1 625 kg) och inte besitter några vidare kraftresurser (79 hk/151 Nm per ton) går inte att säga emot. Den som kört en mer vridstark dieselbil, som XC40:s tidigare instegsdiesel D3 med 150 hk, lär knappast tycka om att köra XC40 T2.

Trots det stör inte effektbristen särskilt mycket till en början – eftersom testbilen inte tvingar oss att växla själva. Den åttastegade automatlådan (tillval för 20 000 kronor) växlar rappt men mjukt och fint … och ofta. Det är inte omöjligt att köra om på motorväg men kräver planering. Vid kickdown får lådan växla ned två–tre steg för att motorn ska hamna i rätt del av kraftregistret.

Att Volvo släpper en T2 2020 istället för en "B2" med 48V mildhybridsystem, trots att man lovat elektrifiera hela sitt sortiment på sikt, är underligt och märks på förbrukningen. Efter den nästan 100 mil långa provresan från Stockholm till Härjedalen och tillbaka blir snittet till slut 6,8 l/100 km enligt färddatorn med mestadels lugn motorvägskörning – bättre än de blandade WLTP-siffrorna som anges men ändå ingen höjdare. En kortare stadsutflykt ger sken av att stadsbilisten lär ligga närmare WLTP. Törstigt.

Så vad är bra? Svar: Det gamla vanliga. Motorljudet är precis lika tyst som i T3. Möjligen lär den med mycket bra hörsel märka ett subtilt visslande som skulle kunna vara motorns turbo. Testbilens 18-tumshjul hjälper också till att hålla ner ljudnivån i kupén, även om en del vägljud ändå märks på motorvägen. Som standard har dock T2 17-tummare som lär vara ännu lite bättre.

Åkkomforten med standardchassit är bra även den – det här är trots allt samma grundläggande konstruktion som bär upp den 2,2 ton tunga XC40 P8 Recharge.

NÖRDFAKTA. Den av allt att döma mjukvarustrypta T2-motorn tillhör samma "familj" som resten av Volvos förbränningsmotorer, VEA, som går igen i andra bilmärken inom Geelykoncernen. Bland annat agerar en version med till synes samma specifikation som T2 räckviddsförlängare i Londontaxin LEVC TX.

BORDE JAG KÖPA EN? Nja. Volvo har blivit duktiga på att blanda om i kortleken. När vi provkörde XC40 T3 för första gången för två år sedan (se nr 18/2018) var grundpriset 293 900 kronor. Prislappen för XC40 T2 Momentum Core är förvisso 11 900 kronor lägre nu men T3 har klättrat till 315 000 (Momentum Core går ej att få till T3). Är T2 billigare eller har T3 blivit dyrare?

I XC40 är T2 och laddhybriden T4 nu de enda drivlinorna som erbjuds för privatleasing, med en månadkostnad på 2 995 kronor plus försäkring. Det kan låta attraktivt, men man får inte glömma den höga skatten. Med manuell låda och minsta fälgarna ligger skatten på 5 976 kr om året, eller runt 500 kronor i månaden.

Nej, det finns verkligen mer motorstarka och välutrustade bilar i samma eller lägre prisklass. Alla varianter av XC40 må ha god komfort och en utomordentlig kvalitetkänsla, men särskilt förnuftig är T2:an inte.