Prov: Jaguar XE SV Project 8 - kär & galen

Premium Ännu en upphottad fabriksracer för gatan som kombinerar komfort med hårresande prestanda? Nja, Jaguar gör saker annorlunda och fokuserar istället på kompromisslöshet. Med 600 hk är Project 8 precis så galen och opraktisk att man bara måste älska bilen!

Prov: Jaguar XE SV Project 8 - kär & galen

När en ny sportbil "föds" vill jag gärna tro att det är ett gemensamt kärleksbarn från design- och ingenjörsteamet vars visioner efter många om och men äntligen smälter ihop till en fulländad produkt av högsta klass.

Realiteten ser såklart helt annorlunda ut. Tyvärr. I dagens samhälle har romantik väldigt lite plats. Nya modeller stampas ur marken i stackatotakt enligt kundernas önskemål. Dessvärre verkar den största delen av världens befolkning ha fastnat i suv- och crossoverträsket.

Men sedan står man framför den här skapelsen, låter blicken sväva över den extravaganta frontkjolen i schweizerostdesign och de delvis frilagda bakhjulen, och börjar undra om det verkligen har funnits en existentiell koppling mellan kundernas önskemål och den färdiga produkten?

Har man verkligen lyckats samla hundratals petitionsunderskrifter för en (förvisso handbyggd) serietillverkning av en näst intill renodlad banracer utan baksäte? Har man uttryckligen bett om ett mindre bagageutrymme enbart för att få plats med den nästan groteskt stora (men visserligen effektiva) diffusorn?

Trots ett frikostigt användande av kolfiber tippar Project 8 vågen vid fläskiga 1 745 kg. En 600-hästars V8 är dock ett ytterst potent motgift.

Det är inte heller särskilt troligt att det sedvanligt tweedklädda klientelet uttryckligen har frågat efter stora katt-tatueringar på sina nya leksaker. Men det är just det som utgör lockelsen med den blixtrande snabba Project 8: den följer nämligen inga normer, den passar inte in någonstans, och det är precis så den vill ha det. 

Trots sitt aggressiva yttre har modellen inte ens homologerats för att kunna delta i någon officiell serie, utan är helt enkelt det berömda undantaget som bekräftar regeln. Just därför är Project 8 den mest spektakulära Jaguarmodellen sedan XJ220 – som faktiskt får se sig slagen med 50 hästar av steroidsedanen.

Bakom vansinnesprojektet står Special Vehicle Operationsteamet som även bär ansvaret för Jaguars SVR-modeller och som redan för fem år sedan hamnade i rampljuset med Project 7. En radikal roadster som byggde på F-Type och som samtidigt surfade i den stilistiska skuggan av Jaguars vinnande Le Mansracer från femtiotalet.

Efterföljaren driver det radikala till sin yttersta spets, men är i första hand en sak: modig. Hos de flesta andra tillverkare hade ett sådant här projekt med största sannolikhet hamnat i papperskorgen, men inte hos Jaguar.

Och det har onekligen lönat sig, i form av uppmärksamhet och publicitet. En imageboost i allra högsta grad, framför allt när man har avverkat Nürburgrings Nordslinga på 7.18,4 minuter. Det gör nämligen Project 8 till världens snabbaste fyrdörrarssedan.

Läder, alcantara, kolfiber och skalstolar med fyrpunktsbälten. Mums!

Men konkurrenterna är allt annat än dumma. Mercedes-AMG var snabba med att kalla sin GT 63 4-D Coupé för världens snabbaste fyrsitsiga sedan, även om engelsmannen slog tysken med sju sekunder trots ett effektunderläge på 39 hästar. Porsche fick också komma med ett nytt epitet för Panamera: snabbast i lyxklassen.

Men hur kommer det sig egentligen att XE SV Project 8 är så förbaskat snabb? Enkelt uttryckt ligger hemligheten i hur konsekvent man har omvandlat sina idéer och visioner till verklighet.

Det här är ingen upphottad seriebil utan en helhjärtad remake sprungen ur kombinationen av know how och passion, samt friheten att kunna genomföra allt utan större begränsningar.

Chassit med dubbla länkarmar fram och integrallänkarmar bak har vässats mer än bara ett par snäpp jämfört med vanliga XE. Fjädring, kränghämmare och bussningar har uppgraderats, bilen har utrustats med manuellt justerbara dämpare som sänker bilen med 15 mm för banträffar.  

Hjulhusen är kraftigt breddade jämfört med standardmodellen för att ge plats åt de superbreda sportdäcken. Kiselnitridkeramiska hjullager minskar den ofjädrade massan medan ett plant golv tillsammans med manuellt utfällbar frontsplitter och en justerbar bakvinge pressar bilen mot marken med upp till 122 kg.

Till vardags känner man naturligtvis inget av alla dessa omfattande modifieringar även om racingkänslan infinner sig så fort man öppnar förardörren. En alcantararatt med växelpaddlar i aluminium, kolfiberskalstolar som kramar åt ordentligt, fyrpunktsbälten och det fullständigt rensade baksätet med bur och brandsläckare talar sitt tydliga språk.

Så öppnas garageporten på morgonen och i tankarna rullar man från parc fermé, genom depån och ut på banan. Nåja, kanske inte, men det känns definitivt så. Man märker snart att körglädjen inte är ett resultat av en mängd lyckade kompromisser utan snarare sprungen ur en målmedvetenhet utan hänsyn till förluster.

XE SV Project 8 är nämligen precis som brittisk humor, torr och ibland ganska grov. Här känner du av varenda ojämnhet i asfalten, varje spår i underlaget medan den åttastegade automatlådan sparkar i växlarna med full kraft i förarens njurar. 

Det kanske låter otrevligt men det är faktiskt raka motsatsen. En stämningshöjare av grandiosa mått, framför allt när R-däcken väl har blivit varma. Det ökade greppet gör sig omedelbart påmint: varje rattrörelse blir mer distinkt, alla förarkommandon omsätts omedelbart samtidigt som rotationskrafterna åker på storstryk av bilens mekaniska och aerodynamiska grepp.

Trots sin elaka uppsyn är bilen förvånansvärt enkel att köra. Körkänslan och atmosfären är i absolut toppklass!

Man känner sig en aning dum efter den femtioelfte vändan i rondellen framför byns centralt belägna Lidl. Vi ger upp och svänger ut men kämpar samtidigt mot lockelsen att pressa oss förbi framförvarande bil i den kommande vänstersvängen på bästa DTM-manér. Det är kanske bäst att vänta med att bena ut bilens förmågor tills vi har kommit fram till Hockenheim.

Väl framme på den legendariska banan förtrollas man framför allt av en sak, nämligen den magnifika V8:an.

I grunden är den fem liter stora motorn en gammal bekant som har fått optimerade andningsvägar i form av ett modifierat insug samt ett sportavgassystem i titan. Resultatet är 600 hk, 700 Nm och ett vansinnigt tryck vid samtliga varvtal. Som grädde på moset ackompanjeras motorns elaka raseriutbrott av ett brutalt soundtrack på bästa Slayermanér som stampar, hamrar och vrålar samtidigt som frontmannen (kompressorn) skriker ur full hals.

Våldsorgien hålls ihop av fyrhjulsdriften som dock inte lyckas fullt ut med sin uppgift. Den goda nyheten är dock att man varken behöver svart bälte i fordonskontroll eller utbytesunderkläder. Det räcker med en grov uppfattning om ideallinjen för att snabbt närma sig gränsområdet.

Där står dock bilen i vägen för sig själv och blockerar de sista procenten av sin potential. Problemet är nämligen att man trots en aktiv differential och en ytterst bakhjulsdriftsbetonad kraftfördelning aldrig riktigt lyckas få med sig bakaxeln. Köregenskaperna beror i allra högsta grad på framhjulen. 

Fyra dörrar, två säten. Man kan såklart beställa bilen även med baksäte, men det radikala chassit följer med i grundutrustningen. Sänks bilen för banträffar är den inte längre tillåten för gatbruk.

Lastväxel? Här misslyckas det hårda men lite väl fromma chassit en aning. Visst, man tar sig runt GP-banan i en rasande fart, men man kan ändå inte skaka av sig känslan att man kör med bakbundna händer.

Det innebär dock inte att fascinationen för SVO:s senaste alster minskas på något sätt. Man är ju trots allt 0,3 sekunder snabbare runt Hockenheim än en BMW M5 Competition och det är ingen dålig bedrift. 

Mest förvånad blir man dock över faktumet att den tekniksprakande Project 8 trots sin begränsade upplaga om endast 300 exemplar aldrig riktigt lyckades lyfta. Tre år efter debuten kan man nämligen fortfarande köpa ett splitternytt exemplar. Jaguar erbjuder till och med en mer sansad Touringvariant för att blidka den mognare kundkretsen.

Vad beror det på? Kanske är det grundpriset för den handbyggda extremsedanen som börjar på svettiga 182 000 euro. För samlare är priset för lågt, för medelsvensson är det på tok för högt. Dessutom finns Project 8 endast i vänsterstyrt utförande trots att den hårda kärnan av Jaguaranhängare lever på de brittiska öarna. 

Den mest trovärdiga förklaringen är dock att de flesta potentiella kunderna är vana vid marknadens snabba PR-cirkus och helt enkelt missar de mer unika hjärteblodsbyggena som är sprungna ur passion, svett och bilnördarnas vildaste fantasier.