PROV: BMW M440i xDrive Coupé – M4 Light med 374 hästar

Premium Med fullt fokus på grilldesignen är det lätt att glömma bort bilen, men denna M4 light har hela teknikpaketet!

PROV: BMW M440i xDrive Coupé – M4 Light med 374 hästar

VAD ÄR NYTT? Uppenbarligen formgivningen, och då specifikt den nya grillen. Om den är vacker eller ej är upp till betraktaren att avgöra. Vi lämnar det där.

Jämfört med gamla 3-serie Coupé är 4-serien lite längre, bredare och lägre – sportigare. Dessutom har den längre axelavstånd och bredare spårvidd. Men den mer korrekta jämförelsen är givetvis nya 3-serien och de största skillnaderna där är 21 mm lägre tyngdpunkt, 23 mm bredare, mer negativ camber, styvare kaross och en sportdifferential. Huv, främre skärmar och dörrar är av aluminium, för att få ner vikten.

Prispåslaget för coupékarossen är bara 13 000 kronor och det är billigt om man gillar designen och vill ha något unikt.

Först ut av provkörningsbilarna ur 4-serien är M440i xDrive Coupé – en M4 light med 374 hk. (Den finns med fyra och sex cylindrar, diesel eller bensin). 

Den raka sexan på tre liter har fått förstärkning av en liten elmotor på 11 kW, det handlar alltså om en mildhybrid som inte kan laddas med sladd, men som kan spara lite bensin, framför allt vid stadskörning. Vill du ha en klassiskt bakhjulsdriven BMW eller en manuell växellåda går det inte med denna motor, men väl i M4 med 490-510 hk.

Unikt för M440i är aerodynamikpaketet med frontspoiler, bakspoiler, färgmatchade tröskelbreddare, mer uttalad diffusor bak, specifika 18-tummare, M-sportstolar och M-ratt. Chassit är också adaptivt liksom styrningen och bromsarna är biffigare.

Välbyggt, massvis med teknik och riktigt snygga sportstolar. Lätt att trivas.

En M4 med 490 hästkrafter (+116) kostar från 875 000 kronor och är 0,4 sekunder snabbare till 100 km/h. Du sparar 206 900 kronor på denna M440i – ganska lockande eller hur? 

Men ladda på med den extrautrustning man helst vill ha och denna fina bil är lätt uppe i 800 000 kronor – nära en M4...

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Anrättningen känns mycket mer speciell än en vanlig 3-serie, och det är just det som är meningen. Sportstolarna sitter lite lägre, ger bra stöd och de är riktigt vackra (om skribenten ska tycka något om formgivning). 

Baksätet finns där och fungerar som nödsäte, men inte för fullvuxna på långresa, främst på grund av den låga takhöjden. Interiören känns välbyggd och modern och är fylld med avancerad teknik och det finns ett otal hjälpsystem och skojiga finesser, som exempelvis Drive recorder som kan spela in 40 sekunders körning, för ett prispåslag på 2 100 kronor. 

Men trots det känns bilen retro på ett mysigt vis. Klassisk BMW-förarställning, snygga sportstolar, brant sluttande framruta och en rak sexa i fronten. Den låter inte så mycket, kanske i första hand på grund av partikelfilter, men det ljud som kommer, devis från högtalare i kupén, och gångkulturen gör att den känns väldigt genuint BMW.

Den åttastegade Steptroniclådan jobbar smidigt och snabbt, motorgången är riktigt skön och den raka sexan gillar höga varv. Men på låga varv, eller innan den vaknat till liv, känns den lite tunn. Bäst är cruisingkänslan på mellangas, mjukt och skönt med tillräcklig kraft – men inte i närheten av sparken från exempelvis en Tesla Model 3 Performance, eller för den delen en vild M4. Det går att välja mellan tre körlägen, eco-pro, comfort och sport – som kan aktiveras med paddel.

Maffigt bred akter som de flesta gillar. Notera att den så kallade Hofmeister Kink, den speciella vinkeln på C-stolpen saknas.

Chassit kan bäst beskrivas som kompetent. Det är en riktigt fin bil att lotsa längs kurviga vägar och den biter inte tillbaka om man inte beter sig dumdristigt. Fyrhjulsdriften har en bakhjulsdriven karaktär, vilket passar M440i bra. Tjänstevikten ligger på 1 815 kg och det bidrar till den mogna känslan. 

I sportläget vaknar BMW:n till liv lite mer med snabbare gasrespons och hårdare fjädring, men det är ingen obekväm sportbil för det.

Styrningen är rätt kvick när man lämnat raktframläget och vår vagn gillar att svänga. Balansen känns riktigt bra även om 53 procent av vikten hamnat på framaxeln.

Men trots all kompetens och alla hästkrafter upplevs bilen mer mogen än underhållande och styrningen pockar inte med att berätta allt om underlaget. Innan den vaknar till liv i kurvor känns styrningen faktiskt lite gummiartat avtrubbad. 

Även om M440i klarar väldigt mycket och kan bjuda på härliga långsladdar om man är på en bana, passar den bäst som GT-vagn på långfärd. Avslappnad körning i raskt tempo. 

Bagageutrymmet är med sina 440 liter tillräckligt för två på långsemester och ljudnivån är låg.

Märkligt nog gick fyrhjulsdriftsystemet ner i nödläge – tvåhjulsdrift – efter några minuters körning på vår gokartbana ÖS We Ring. Kombinationen av våt asfalt, friktionsdäck och hård körning blev för mycket för fördelningsväxellådan. Alla hjälpsystem fick helt enkelt jobba för hårt med för hög temperatur som följd. Efter lite vila kom fyrhjulsdriften tillbaka. Som trackdaybil är helt klart en M4 att föredra.

NÖRDFAKTA. Enligt BMW ska den stora grillen visa att det här är en sportig bil som behöver rejält med kylluft. Men de fyrcylindriga versionerna har lika stort luftintag och det eldrivna konceptet i4 lika så – men den släpper inte igenom någon luft.

Den första BMW som bjöd på de så kallade njurarna i fronten var modellen 303 från 1933. Väl inne på designhistoria kan man tycka att det är märkligt att den så kallade Hofmeister Kink, den bakåtvända vinkeln som brukar finnas på alla BMW-modellers C-stolpe eller D-stolpe sedan 1961, saknas på 4-serie Coupé.

BORDE JAG KÖPA EN? Nya 4-serie Coupé är både mer sportbil och exklusiv långfärdsbil än gamla 3-serie Coupé. Älskar man designen och sällan använder baksäte är prispåslaget för coupékarossen absolut prisvärt. En fyrcylindrig bensinare kostar från 446 100 kronor.

Vill man däremot ha en engagerande sportbil i vardagskostym levererar M440i inte riktigt och det är mycket tveksamt om den kan få samma ikonstatus som exempelvis den riktigt sportiga BMW M2 Competition som inte längre säljs.

Råheten från M4 finns inte heller här. Nej, 4-serie Coupé lever främst på sitt utseende och sin känsla av klassisk BMW-coupé. Men redan 2021 kommer en elektrisk version kallad i4 – den ser vi verkligen fram emot. 0–100 km/h på fyra sekunder och 530 hästkrafter, 60 mils räckvidd. En modern BMW.