Prov: Cupra Formentor VZ – bulls eye!

Premium Trossarna är lossade och fartyget har lämnat hamn. Cupra ger sig ut på en ensamseglats utan Seat och spelar ut sitt starkaste kort först – Formentor VZ med 310 hästar och 400 Nm. Vi provkör.

Prov: Cupra Formentor VZ – bulls eye!
Arg uppsyn och bredbent stance. LED-strålkastarare är standard.

VAD ÄR NYTT? Cupra har hållit Seats hand under lång tid och varit den spanska tillverkarens prestandaversioner. Lyckosamt dessutom – Seatmodeller som fått Cupramassage har alltid varit trevliga att köra. Sedan något år tillbaka står Cupra på egna (nåja) ben och är att betrakta som en egen tillverkare inom Volkswagengruppen. 

Formentor är Cupras första egenutvecklade modell och den är byggd på MQB Evo-plattformen, precis som nya Skoda Octavia och Volkswagen Golf. Cupra skjuter brett med Formentor – sju motoralternativ varav en laddhybrid som dyker upp i Sverige tidigt nästa år.

Modellerna lanseras "top down", vilket innebär att man knuffar ut värstingen först. Modellen i fråga har en tvåliters bensinfyra som ger 310 hästar och 400 Nm och tilläggsbeteckningen VZ som är en förkortning av det  spanska ordet för snabb – veloz. 

Att Formentor är en suv är förstås ingen slump. Cupras huvudmarknad är Europa och här finns ett starkt sug efter suvar, och sleven ska ju vara i grytan. Cupra siktar på att sälja 1 700 bilar i Sverige nästa år och menar att en stor del av dessa kommer att gå till tjänstebilister som vill ha det lilla extra.

Cupra ser Lexus och Audi som de stora konkurrenterna, samtidigt som man ser på sig själv som en länk mellan premium- och volymtillverkare. Två uttalanden som går lite stick i stäv. Med Formentor har i alla fall Cupra gillrat en utsökt åtel för kunderna att lockas till.

Härlig förarmiljö som domineras av tolvtumsskärmen. Apple CarPlay och Android Auto är tillval för 2 000 kronor.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Innan man ens startat märks det att detta är en bil som ska köras. Sittställningen är bra. Sätet går att skicka ned långt mot golvet och upplevelsen är att man hamnar lågt och dessutom kapslar sportstolarna in dig på ett bra sätt. Men det är när man lägger i CUPRA-läget och kör iväg som Formentor berättigar sin existens. 

Fjädringen är stram och bilen går fint i böjarna utan att kränga speciellt mycket. Det finns gott om kraft, och visst är Formentor snabb. 0–100 km/h går på 4,9 sekunder med launch control. Även om alla 400 newtonmeter finns tillgängliga från 2 000 r/min räds tvålitersknotan inte de högre varvtalen. Maxeffekt ges från 5 450 till 6 600 r/min. 

Motorn i all ära men det är chassit som är den riktiga godbiten. Bilen är faktiskt aningen överstyrd vilket verkligen piggar upp. Provkörningsrundan går på slingriga, sörmländska småvägar och emellanåt känns Formentor som en rallybil. Med lite provokation kan man till och med ställa ut bakvagnen och Cupra är faktiskt väldigt rolig att köra. 

Stannar bra gör den också. Testbilen är extrautrustad med Brembobromsar fram. Även om man vill är det långt ifrån alltid som man kan låtsas att man är Colin McRae. Lyckligtvis är Formentor bra på annat också. Kupén är trevlig och byggkvaliteten känns gedigen.

Fyra runda utblås avslöjar att det finns kraft att hämta. Den matta lacken heter Petrol Blue Matt och kostar 20 300 kronor.

Bilarna med tilläggsnamnet VZ har en tolvtums infotainmentskärm som standard. Layouten är snygg och tydlig, men tyvärr släpar systemet när man zoomar och flyttar på navigationskartan med fingret. Det känns trist och inte speciellt modernt.

Sikten bakåt lämnar även den en del övrigt att önska. Den sluttande bakrutan ger ett väl smalt synfält och C-stolparna är rejäla vilket gör det svårt att se över axeln. Baksätet är dock en höjdare och jag sitter ledigt bakom min egen körposition. Det hela upplevs väldigt luftigt och rymligt. 

NÖRDFAKTA. McPhersonupphängning med spiralfjädrar och hydrauliska stötdämpare fram. Multilänkaxel med spiralfjädrar och hydrauliska dämpare bak. Dessutom är baklyktorna tidstypiskt sammanlänkade med en LED-list som spelar upp en välkomstsekvens när man låser upp bilen. Enkelt men trevligt.

BORDE JAG KÖPA EN? Du borde verkligen överväga en Cupra Formentor. Den är bra på många områden där en mellanklassuv ska vara det. Den har hyggligt bagageutrymme, får hänga 1 800 kg på dragkroken och har rymlig kupé. Därtill är den oerhört rolig att köra.

Med ett grundpris på 459 900 kostar den bara 10 000 kronor mer än syskonet Ateca. Cupra Formentor är väldigt mycket bil och väldigt mycket skoj för pengarna.