Prov: Bugatti Chiron Pur Sport – Sixtinska kapellet

Premium Hur gör man en av världens snabbaste bilar ännu snabbare, fast samtidigt långsammare? Gör den lättare, hårdare, ge den mer downforce och släng på R-däck när du väl håller på. Resultatet kallas Chiron Pur Sport – och vi har redan kört den.

Prov: Bugatti Chiron Pur Sport – Sixtinska kapellet
Pur Sport väger mindre men genererar mer downforce än Chiron. Markfrigången kan justeras hydrauliskt, fronten har fått större luftintag, effektivare värmebortledning och luftmotståndsoptimerade fälgar.

Värst vad det dröjde länge. Nej, inte valkampen i USA och inte heller den där fördömda pandemin utan snarare att Bugatti äntligen har insett att Chiron behöver bli snabbare. Fast långsammare.

Ja, jag är nykter. Nya Chiron Pur Sport har alltså en kortare utväxling vilket gör att toppfarten landar på "endast" 350 km/h. Det garanterar "snigeltiteln" i Bugattis modellutbud men gör även att Pur Sport är snabbare än Chiron på alla plan, förutom toppfarten då.

Problemet med Chiron har nämligen alltid varit den evigt långa utväxlingen i bilens sjuväxlade dubbelkopplingslåda. Motorns mäktiga 1 500 hk försvann nästan...

Visade hastighetsmätaren 200 km/h lämnade W16-spisen "bara" 680 hk. Nu är det hela 843! Vid 300 km/h räknar vi nu 1 224 pållar istället för futtiga 1 047.

Ibland kan det nämligen vara en fördel att vara långsammast i gänget, vilket märks tydligt när vi accelererar från 60 till 120 km/h på sjätte växeln.

Pur Sport är nämligen dubbelt så snabb som vanliga Chiron, och det har sina anledningar. Åttio procent av växellådan är nyutvecklad och utväxlingen 15 procent kortare.

Högsta klass så långt ögat når: rymlig kupé med god runtomsikt, tydlig instrumentering, precis styrning och blixtrande snabb dubbelkopplingslåda.

Nu får den åtta liter stora motorn visa vad dess sexton kolvar kan göra. De får numera sprinta till 6 900 istället för 6 700 r/min och har dessutom ett lättare liv tack vare den korta utväxlingen.

Ett test? Visst! Plattan åker söderut och stoppuret visar 5,5 sekunder. En respektabel 0–100-tid för viken bil som helst, men Chiron Pur Sport är då redan uppe i 200 km/h.

Vansinnesmotorn bakom dig visslar genom sina fyra turboladdare och genererar framför allt en sak: brutalt tryck framåt! 300 km/h passeras efter knappt tolv sekunder och då är alltså Pur Sport inte längre toppfarts-trimmad utan har fått en fast monterad 1,9 meter bred kolfibervinge istället för den hydrauliska. På så sätt har marktrycket ökats samtidigt som tio kilo har försvunnit. Det skadar ju knappast, med tanke på att Pur Sport är utvecklad för kurvtagning.

För raksträckorna räcker motorns 1 500 hk och 1 600 Nm gott och väl. När bilens armada av turboladdare väl blåser till krig och motorn suger i sig upp till 60 000 liter luft per minut som sedan pressas genom ett stort insug i kolfiber och efter förbränningen genom ljuddämpare i titan är det akustiska resultatet så nära en eruption som man kan komma utan en egen vulkan. En ännu bättre ljudupplevelse är bilens sorgsna suckande när man släpper på gasen.

Pur Sport är såklart ingen lättviktare på 1,4 ton med tunna lexanrutor och minimal ljudisolering, utan ett ultra-bekvämt och blixtsnabbt precisionsverktyg. 

Visserligen är kupén ytterst tyst trots att man har reducerat mängden ljudisolerande material, men dra ner rutorna så ska du se! Nu öppnas en helt ny värld av akustiska upplevelser och plötsligt förstår man innebörden av gasväxlingar. Alltför snabbt kan man dock inte köra innan rutorna hissas upp automatiskt.

Accelerationen är fullständigt vansinnig och det enorma trycket från motorn verkar sträcka sig över hela varvregistret. Bromsarna är av det giftigaste slaget och reagerar lika direkt som styrningen, men allt det där kunde ju redan Veyron. Chiron å andra sidan kan allt ännu bättre.

Över lag känns nykomlingen mer vuxen och vardagsduglig än sin föregångare, på alla sätt. Att ta sin Pur Sport till närmaste ICA-butik går lika enkelt som att låta ansiktet förvandlas till en Salvador Dalí-målning med accelerationen som penseldrag. Ingen annan bil reagerar lika lugnt och stoiskt på den enorma kraften, ingen annan känns lika avslappnad och komfortabel medan fysikens lagar böjs efter bilens vilja.

Svettiga handflator? Aldrig. Inte ens i hällregn. Chiron Pur Sport är ett lysande bevis för vad som kan hända när en vision (tack, herr Piëch!) har en väl fungerande organisation i ryggen – och pengar inte spelar någon större roll.

Ljuddämparna i supertunn titan är 3D-printade och har en liten skyddande bur. För att öka marktrycket har Chiron Pur Sport ytterligare två utblås riktade mot diffusorn.

Man kan alltså utgå ifrån att grundpriset på facila 3,5 miljoner euro knappast täcker kostnaden för utvecklingen. Inte för att den typiska Bugattikunden bryr sig. Statistiskt sett äger han/hon nämligen i genomsnitt 84 bilar, flera flygplan och åtminstone en yacht.

Men tillbaka till Pur Sport. Den är såklart ingen lättviktare på 1,4 ton med tunna lexanrutor och minimal ljudisolering utan ett ultrabekvämt och blixtsnabbt precisionsverktyg. Vår testbil väger visserligen fortfarande 1 945 kg och är extrautrustad med magnesiumfälgar med kolfiberflänsar som leder bort den varma luften från hjulhusen.

Pur Sport står dessutom på nya, exklusiva R-däck från Michelin (Sport Cup 2R), styvare fjädrar (65 procent fram, 33 bak), hårdare dämpare och fästen samt stöddigare bussningar och kränghämmare. Självklart är Pur Sport ingen Lotusutmanare som dansar lekande lätt på ideallinjen, kastar ankare i sista sekund och bränner i sidled genom kurvorna. Även om det faktiskt går.

Insidan är precis som man kan förvänta sig i en bil för runt 35 miljoner kronor: smakfull, vacker och helt utan pekskärmsvansinne. Här finns gott om plats, en löjligt välgjord och avskalad design, överdådig bygg- och materialkvalitet samt toleranser som knappt syns med blotta ögat. Läder, metall och kolfiber – en orgie av lyx och flärd, helt enkelt!

Teknik av högsta klass och en monstruös W16-motor, dessutom är Chiron Pur Sport riktigt snygg!

Som dessutom råkar vara ytterst kompetent och snabb i kurvorna, för att inte tala om prestandanivån rakt fram. Här har man nämligen vridit på de flesta parametrarna: den intensiva styrningen som återkopplar mer än förut, det hårdare chassit och det modiga ESC Sport Plus som tillåter kurvhastigheter upp till 1,6 G och gastkramande powerslides.

Visst kan man stänga av samtliga system om man så behagar men då krävs det mycket utrymme utan hinder och dessutom enorm kunskap och erfarenhet bakom ratten.

Annars räcker det med grundläggande körkunskaper för att bli vän med Chiron Pur Sport, som alltid uppträder korrekt och lättberäknat. Styrelektroniken ingriper med gudomlig finess medan fyrhjulsdriften effektivt fördelar vridmomentet mellan hjulen, till Michelindäckens bristningsgräns.

Detaljarbete: lättare magnesiumfälgar med kolfiberflänsar, och R-däck från Michelin.

Och vilket eländigt liv dessa däck måste leva. Tryck ned gaspedalen ett par millimeter i en normal bil och motorn släpper ut 20–30 hästar, i en Bugatti Chiron Pur Sport är det snarare 100–200. Under acceleration aktiveras samtliga fyra turboladdare först vid 3 500 r/min, under det varvtalet snurrar endast två av dem. 

Det är bara att konstatera att Pur Sport passar som hand i handske i Bugattifamiljen. Nykomlingen är visserligen inte lika snabb som vanliga Chiron men betydligt mer dynamisk, kommunikativ och passionerad.

En bil som vem som helst (som har 35 miljoner kronor över) kan köra och ha roligt med inom ramen för sitt eget kunnande. I Pur Sport har man dessutom möjligheten att spränga den ramen och vidga sina horisonter. Någonting som är få förunnat.