Citroën C4 – kompakt extravagans

Premium Med nya C4 är Citroën tillbaka i kompaktklassen och ska locka kunderna med fransk extravagans och även som ett helelektriskt alternativ. Man kan till och med brösta sig med ett nytt världsrekord.

Citroën C4 – kompakt extravagans
Med en höjd på drygt 1,5 meter är Citroën C4 högre än de flesta konkurrenter.

Jag tänker bespara dig en heltäckande historielektion om Citroën men helt utan tillbakablickar klarar vi oss ändå inte. Ta till exempel kompaktklassen eller Golfklassen som den gärna kallas och tänk dig tillbaka till år 1970.

I Wolfsburg pågår fortfarande hetsiga diskussioner om huruvida VW Typ 1 (Bubblan alltså) fortfarande är konkurrenskraftig och därmed värd att satsa vidare på. Som tur är kom man slutligen fram till rätt beslut och presenterade fyra år senare första generationen av Golf. Inte en sekund för tidigt skulle det visa sig.

År 1970 presenterade Citroën sin GS, en värdig utmanare i kompaktklassen med skivbromsar fram och bak, hydropneumatisk fjädring som i Citroën DS och hastighetsmätare i den ikoniska luppdesignen. Vi pratar alltså grundutrustning förstås. Tre år senare kom alternativet för alla frankofila våghalsar: GS Birotor med wankelmotor!

Fransmännen var dåtidens avantgardemästare och även om den tekniska särställningen från förr har fått ge vika för plattforms-sharing och en ordentlig portion mainstream, är nya C4 trots allt en modig produkt.

Användargränssnittet har inte gjort några kvanthopp, vilket vi bugar och tackar för. Allt är intuitivt och kvalitativt med fina material när man betalar lite extra.

Nu när C4 Cactus går i graven försvinner den sista konventionella kompakt-Cittran. Nykomlingen C4 är nämligen ingen renodlad suv eller kompaktsläde med kombiambitioner.

Det franska alternativet till Golf, Ceed, Octavia och Focus är istället en drygt 1,50 meter hög crossover-coupé med förhöjd markfrigång för ökad (om än bara suggererad) äventyrslust och en tidigt sluttande taklinje för den där extra portionen coupéflair.

Den ser onekligen bra ut, även utan hästkraftskryt som så många andra suvcoupéer ägnar sig åt. Proportionerna talar för sig själva och att designen är ett viktigt försäljningsargument märks inte minst vid val av fälgar. Standard är 18 tum, allt mindre än så hade varit skrattretande.

Jämfört med den mer jordnära Golfklasskonkurrensen sitter man sju till tio centimeter högre över asfalten. Suvkänsla alltså och eftersom motorhuven inte försvinner direkt ur synfältet utan löper nästan vågrätt hela vägen till de smala strålkastarna fram infinner sig den där mysiga känslan efter ett par körda meter.

Vår bil var utrustad med det mesta ur tillvalslistan, som panoramatak i glas.

Vår test-C4 tillhör den trevligare skaran testbilar som är utrustade från topp till tå med allt som tillvalslistan tillåter. Här hittar vi quiltat läder som draperar de bekväma men något korta stolarna, panoramatak i glas och överallt material som andas kvalitet.

Det känns lyxigt och smakfullt, men du får den knappast för grundpriset som förväntas hamna precis under kvartsmiljonen. Däremot ingår LED-strålkastare, DAB-radio med Apple CarPlay och Android Auto, tvåzons klimatautomatik och mycket mer.

Vid sidan om den stilsäkra franska charmen präglas interiören även av en hel del smarta idéer. Det räcker tydligen inte med dubbla handskfack, utan man har även unnat C4 en utfällbar hållare för paddor och mängder av stuvfack och förvaringsytor.

Handhavandet är dock gudskelov inte alltför futuristiskt: även om växelväljaren för automatlådan (tillval) har krympts till en moderiktig stump sköts åtminstone klimatanläggningen fortfarande av gamla hederliga knappar och vred.

Den digitala instrumentpanelen bakom ratten är hemvist för världens antagligen minsta varvräknare.

Märkligt vad man kan glädjas över, eller hur? Allt är dock inte frid och fröjd i nya C4. Sikten bakåt liknar mest en skottglugg i valfritt skyttevärn och försämras ytterligare av baksätets nackskydd som inte kan fällas helt och vingen i den lägre delen av bakrutan.

Tack och lov har redan grundmodellen parkeringssensorer bak som gör livet lite lättare. Med sensorer fram samt 360-graderskamera ökar säkerheten på offentliga parkeringsplatser avsevärt (tillval, men ingår i topputrustningen Shine).

En annan smart detalj är att blinkerspåminnelsen för alla de förare som glömmer att stänga av sin blinkers ökar ljudet efter ett tag till nervdödande nivåer och befriar omgivningen från onödiga varningssignaler.

Apropå detaljer. Det är nämligen här vi kommer till det ovan nämnda världsrekordet och det gäller inget mindre än titeln för bilen med världens minsta varvräknare. Den utgör nämligen bara en mikroskopisk rundel i den digitala instrumentpanelen med ännu mer mikroskopiska siffror. Det visar ganska tydligt vad Citroën anser om förbränningsmotorns framtid.

I baksätet bör man inte vara alltför lång, den coupéaktiga taklinjen stjäl en hel del huvudutrymme.

Är drivlineutbudets hittills enda bensinare egentligen något att ha?

Den trecylindriga kraftkällan lämnar maximalt 131 hk och klättrar uppför varvtalsstegen med kraft, men låter en aning plågad på låga varv. I nödfall kan man hålla hyfsat hög fart, men lockas knappast till det.

För de som söker mer action kommer ytterligare två bensinare och en diesel i början av mars. Den bensindrivna toppmodellen lämnar 155 hk, två resterande alternativ ligger i 100 hk-klassen.

Kanske är mellanmjölksbensinaren på 131 hk det lämpligaste valet för C4. Drivlinan harmonierar bäst med chassit som enligt officiella källor möjliggör klassens bekvämaste fjädringskomfort. Det är möjligtvis att ta i en aning eftersom C4 uppmärksammar hål och tvärrännor i underlaget betydligt mer än exempelvis en VW Golf med adaptiva dämpare.

Nya C4 ser tuff ut i bästa skogsmulledesign, med sina skärmbreddare och 18-tumsfälgar. Metalliclack som testbilens karamellbruna kulör kostar extra.

Citroën ë-C4 kan snabbladdas med upp till 100 kW, en 80-procentig laddning tar då 30 minuter.

På landsvägar med helt okej asfaltsbeläggning klarar sig C4 däremot utmärkt och sväljer det mesta samtidigt som en viss känsla av körglädje infinner sig. Inte sportigt ambitiöst utan snarare avslappnat och befriat från tyngdkraften vilket passar till den lätta men känslobefriade styrningen.

En Citroën C4 är å andra sidan ingen bil du köper för att käka hårnålskurvor till frukost utan snarare en bekväm landsvägssläde.

Inte helt oväntat klarar den helelektriska varianten ë-C4 som uppmärksammar sitt drivlinekoncept med en rad blåa detaljer vägbanans nycker bättre än fossilvarianten. Drygt 500 kg extravikt i golvet i form av batteripaketet på 50 kWh visar sig ha positiva effekter på fjädringskomforten, men dämpar å andra sidan kurvtagningsförmågan en aning.

Bagageutrymmet rymmer 380 liter.

Räckvidden för elbilen anges till 350 km enligt WLTP-cykeln vilket är helt okej för klassen, framför allt eftersom ë-C4 behärskar snabbladdning med upp till 100 kW. En 80-procentig laddning tar därmed inte mer än 30 minuter, hemma vid en trefasig wallbox kan man förvänta sig laddningstider på mindre än fem timmar.

Tre olika körprogram finns med tre olika effektuttag.

Den fulla effekten på 100 kW får du i Sportläget, Normalläget nöjer sig med 80 kW och den för stadstrafiken ytterst lämpade Ecoläget lämnar 60 kW. Accelerationstiderna varierar starkt beroende på valt program vilket ger möjligheter att leka med körprogramsväljaren. Snabbt i Sportläget för att köra om långtradaren, sedan släppa gasen och välja Ecoläget för att öka räckvidden.

Den kan även påverkas av frirullnings- och rekuperationsfunktionen, men dessvärre endast i två steg via en knapptryckning. Paddlar bakom ratten hade då varit den smartare lösningen.

Precis som fossilalternativen är även elbilen ë-C4 välutrustad redan från start med bland annat filhållnings-, nödbroms- och uppmärksamhetsassistans. Med samtliga rutor i tillvalslistan ikryssade räknar vi till inte mindre än 20 assistanssystem i nykomlingen, inklusive den adaptiva avstånds- och farthållaren samt filhållningssystemet.  

Riktigt lika progressiv som GS var för 50 år sedan är nykomlingen C4 såklart inte, men den säregna bilen har vad som krävs för att ta för sig i det tuffa kompaktsegmentet.

Det är inte enbart den unika designen och/eller den tjusiga interiören som lockar utan även att C4 förespråkar en alldeles egen körkänsla som saknar konkurrens. Detsamma gäller även elbilen ë-C4 som tack vare miljöbonus inte blir särskilt mycket dyrare än bensinvarianten med manuell växellåda.