Vi har kört Hyundais klockrena mellanklassuv: ”Träffar rätt!”

PREMIUM En Volvokombi är inte längre den typiska familjebilen – det är en mellanstor suv. Med fyrhjulsdrift är Hyundai Tucson precis vad många vill ha.
Annons

Elektrifiering är ett ledord i dag. Men att ta hela steget till en elbil är för stort för många och att köpa en laddhybrid kan bli för kostsamt för en privatperson. Därför finns Hyundai Tucson i tre olika hybridnivåer: mildhybrid, hybrid och laddhybrid.

Alla tre varianterna är baserade på en turboladdad 1,6-litersfyra. I mildhybriden får motorn, bensin eller diesel, hjälp av en kraftig 48-volts startmotor för att spara lite droppar.

Hyundai tänker sig att hybriden med 230 bensinhästar och ett grundpris på 329.900 kronor ska passa privatpersoner bäst och därför bli storsäljaren. Vi har provat den fyrhjulsdrivna versionen som kostar 25.000 kronor mer. I priset ingår en del extrautrustning.

Till företag som är ute efter lågt förmånsvärde kommer Hyundai snart att kunna erbjuda en 265-hästars laddhybrid med en elektrisk räckvidd på drygt femtio kilometer.

Laddhybriden har en 90-hästars elmotor, i den här hybriden får vi nöja oss med 60 pållar. Det räcker långt.

Vi har kört Hyundais klockrena mellanklassuv:
Förarmiljön känns modern, men pianolacken på mittkonsolen är bara snygg tills de första fingeravtrycken fastnat.
Vi har kört Hyundais klockrena mellanklassuv:
Från baksätet kan man justera framsätet, precis som i Kia Sorento.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Det är svårt att förstå att det bara sitter en 1,6-liters bensinfyra i den här mellanstora suven när men trycker ner gaspedalen.

Bilen skjuter iväg bra och känns aldrig svag. Det är inte bara elmotorns förtjänst att det finns så mycket kraft, den här bensinmotorn har direktinsprutning och reglerbara ventiltider som bidrar till ökad effektivitet. Hyundai kallar ventiltekniken för CVVD – Continuously Variable Valve Duration.

Hyundai Tucson Hybrid kan köras helt elektriskt när det inte behövs så mycket effekt, alltså i låg fart på en parkering eller om man ligger i jämn hastighet på landsväg. Batteriet har bara en kapacitet på 1,5 kWh, vilket inte räcker för några längre turer enbart på el.

Eftersom bilen klassas som en hybrid kan inte batteriet laddas från en extern kraftkälla utan det sker främst genom bromskraftsåtervinning.

Så fort man trycker lite extra på gasen drar bensinmotorn igång helt odramatiskt. Tucson har en konventionell sexstegad automatlåda. Bilen hade nog blivit ännu roligare att köra med en mer snabbväxlande dubbelkopplingslåda, men automaten är inte störande långsam. Lådan är med andra ord rätt anonym.

Vi har kört Hyundais klockrena mellanklassuv:
Dragviken är 1.650 kg i både två- och fyrhjulsdriven version. Vi hade önskat oss mer.

Bakom ratten bjuds vi på en modern instrumentering där Hyundai försökt renodla formerna med mer diskreta luftutblås och rensa upp bland alla knappar och rattar. De har gått försiktigt fram, vilket gör att det fortfarande finns en del konventionella knappar med fin taktil känsla medan andra är mer moderna pekknappar. Det enda jag stör mig på är pianolacken – den gör att damm och fingeravtryck på och kring knapparna syns extra väl.

Som trenden föreskriver är instrumenteringen digital och i mittkonsolen finns en bred, men inte så hög, infotainmentskärm. Här hade Hyundai kunnat fläska på lite mer.

En trevlig funktion, om man betalar lite extra, är att bilden från kameran som bevakar den döda vinkeln kan visas på den digitala intrstrumentbrädan när man aktiverat blinkers.

Generationsväxlingen innebär också att Tucsonföraren kan få körassistans som hjälper till vid kökörning på motorväg och vid fyrvägskorsningar. En ny adaptiv farthållare tar in information från navigationssystemet och sänker farten i kurvor.

Vi har kört Hyundais klockrena mellanklassuv:
Tucsons mest utmärkande drag är grillen med sina nya integrerade lampor.

För att vara en suv i mellanprisklass är ljudnivån låg och fjädringskomforten är behaglig på vanliga vägar. Det går att välja till ställbar fjädring, men den hade vi inte möjlighet att prova.

Tucson ligger stadigt på vägen och känns tajt i kurvorna. Styrningen är lagom lätt och bjuder in till avslappnad körning. Men i sportläget blir den alltför onaturligt uppstyvad. 

Den nya karossen har gjort Tuscon två centimeter längre vilket framför allt fått bagageutrymmet att växa från 513 liter (1.503 liter med baksätet nedfällt) till 616 respektive 1.795 liter.

BORDE JAG KÖPA EN? Om du letar efter en lagom familjesuv att köpa eller leasa privat är Tuscon Hybrid en het kandidat. Motor är stark och tycks vara snål vid normal ecokörning. Komforten är bra för sin klass och bilen rymmer en hel del last. Toyota RAV4 Hybrid är dock en stark konkurrent. För dig som ska välja en förmånsbil kan det vara väl värt att titta närmare på den kommande laddhybriden, och på Toyota RAV4 PHEV…

Vi har kört Hyundais klockrena mellanklassuv:
 

Annons
Annons
Rulla till toppen