Porsche 992 GT3: Ett rent nöje

Premium För GT3-fans låter turboladdare och fyrhjulsdrift ungefär lika lockande som en rotfyllning utan bedövning. Det vet man naturligtvis om i Zuffenhausen och fortsätter därmed med den rena läran: även 992 GT3 får alltså sugmotor och bakhjulsdrift!

Porsche 992 GT3: Ett rent nöje

Ibland är livet nästan för bra för att vara sant. Som när man får åka på en exklusiv dejt med en sportbil som inte ens har presenterats officiellt, på tomma landsvägar runt om Porsches GT-epicenter Flacht. Med på plats är initiativtagaren tillika testpiloten för dagen Andreas Preuninger. 

Ingen aning om vem han är? Idag är han herre över alcantararatten men annars kan du kalla honom för mr GT. Han är nämligen GT-seriens fadersfigur sedan tjugo år tillbaka och har drivit viktiga sakfrågor, ändrat vissa detaljer men framför allt hållit fast vid det väsentliga i GT3, exempelvis sugmotorn.

Vilket kastar oss direkt in i skalstolarna av kolfiber. Bakom oss flåsar, ylar, suger och vrålar det torrt, precis som man är van vid och förväntar sig i en GT-bil från Zuffenhausen. Att det rör sig om en fritt sugande boxersexa råder det inga tvivel om. Inte för högljudd, inte för tyst och med extra krydda på höga varv.

Sound Engineering?

"Sådant behöver vi inte", säger Andreas. "Låg vikt är GT3:ans huvudsakliga fokuspunkt. Bara det möjliggör bilens prestanda och körförmåga samt tvingar oss att granska varenda del av den. Behövs just denna detalj? Kan vi slopa den eller måste vi ändra något? Det spelar egentligen ingen roll vad som krävs, bara vi får en underhållande bil till slut."

Fake news: den ser ut som en manuell växelspak men styr PDK-lådan.

Snygga, lätta och bekväma skalstolar i kolfiber.

Detta är en som ger ordet dynamik en helt ny innebörd.

"En GT3 ska kunna underhålla sin förare och kommunicera kontinuerligt, ärligt och rakt utan en massa småprat." Det är en av Preuningers hjärtefrågor. "Såklart är även vår Turbo en ytterst kompetent maskin, men att köra på knivseggen i gränsområdet med motorn på helspänn, linjär och barnsligt enkel att dosera hela vägen upp till 9 000 varv, det får du bara med en sugmotor." 

Men det är även annat än gränsområdet som lockar i en GT3. Andreas låter 911:an sträcka lite på sig på en slingrande landsväg, självklart inom ramen för trafikförordningarna (inget skämt!).

Just det här är det häftiga med nya GT3. Intensiteten och njutningen känner du redan från den första metern, bilen är knivskarp och alert redan i relativt låg fart. "Våra kunder är i genomsnitt 53 år gamla. De vet precis vad de vill ha."   

Det gäller att blidka denna köpstarka kundkrets, även om de allt hårdare utsläppskraven världen över gör livet svårare för den ljuvliga boxersexan på fyra liter. Ljud- och utsläppskrav är stenhårda sparringpartners.

Men att kasta in handduken är inte riktigt Porsches stil. Hittills har varje GT3 vunnit matchen och inte heller den senaste avkomman ur GT-serien är något undantag.

Svanhalsinfästningar förbättrar spoilerns effektivitet.

"Trots partikelfilter har motorn nu tio hästar till och vikten har inte ökat även om bilen har blivit större. Det handlar helt enkelt om smart integrering. Vi använder exempelvis partikelfiltret som ljuddämpare."

Titta bara på den nya frontluckan som är tillverkad av kolfiber och som erbjuder samma fotgängarskydd som den vanliga inklusive homologering. 

Även luftutsläppen är nya och suger nu ännu mer varmluft från de tre kylarna som ligger mer vinklade än innan och som motarbetar luftströmmen under bilen. Den resterande luften riktas mot diffusorn via den släta undersidan. På vägen dit leder NACA-ducts bort en del luft för att kyla växellådan. 

Den kanske mest iögonfallande "detaljen" som särskiljer GT3 från resten av 911-familjen är den kolossala vingen med svanhalsfästen där bladets fästpunkter har flyttats till ovansidan för att göra undersidan så effektiv som möjligt. Det är ju trots allt den som sköter marktrycket.

Nytt för GT3: frontluckan är tillverkad i kolfiber.

För att uppnå den perfekta kombinationen av lågt luftmotstånd och högt marktryck behöver vingen hjälp av karossen eller snarare av framhjulens luftgardiner och sidokjolarna som leder luften mot motorluckan. Hela bilen blir därmed en aerodynamisk enhet och inte en upphottad sportbil med lite extradelar i kolfiber som ser märkliga ut och inte tillför särskilt mycket.

"När man måste klara sig med så pass lite effekt behöver man desto mer aerodynamik", säger Preuninger ironiskt. Lite skämt och lite allvar, men med dagens mått mätt är 510 hästar verkligen ingenting att skryta med. 

I alla fall inte på papperet. I verkligheten ser det hela en aning annorlunda ut. När fyralitersspisen från den senaste Speedstern andas genom sina nya spjäll och omedelbart och finkänsligt reagerar på gaspådrag oavsett varvtal, då spelar siffrorna ingen större roll längre.

GT3 behöver inte göra väsen av sig: inga avgasknallar, inget överdrivet brölande motorljud.

Keramiska PCCB-bromsar sparar sju kilo. Bakom de 410 mm stora skivorna gömmer sig dubbla triangellänkar.

Porsches senaste GT3 står för autenticitet, effektivitet och balans. "Som förare vill du alltid veta vad som händer mellan däcken och asfalten, i motorn och med bromsarna. Därför är karakteristiken för styrning, gasrespons och bromskraft lika i alla körprogram."

Fram greppar Brembo-oken numera 408 mm stora stålskivor. Helt enkelt ståndaktig, optimerad hårdvara. Den som vill bromsa ännu bättre och samtidigt spara några kilon kan även uppgradera till 410-millimetersskivor i keramik.

Inkluderade i grundpriset är däremot lättviktsdelar som frontlucka, motorlucka och spoiler i kolfiber, tunnare rutor och ett nytt avgassystem. Det sistnämnda väger blott sex kilo trots partikelfilter. Fattas bara ett uppgraderat och modifierat chassi, eller hur? Icke! GT3 står här på egna ben. McPhersonfjäderbenen fram har pensionerats till förmån för dubbla triangellänkar. "De är helt enkelt styvare och mer exakta samt håller alltid framhjulen där vi vill ha dem", förklarar Preuninger.

Även dämparna är mer finkänsliga än hos föregångaren, trots att den senaste GT3 har begåvats med hårdare fjädrar och lager. Detta är därmed ingen hårdkokt fullblodsracer utan snarare en ultrakompetent gatbil som visar var skåpet ska stå på banan. På landsvägen filtrerar dämparna ojämnheter tillförlitligt och effektivt samtidigt som framhjulen förmedlar information om vägens beskaffenhet.

Det centrala organet: varvräknaren.

Det uppnår man såklart inte genom en stenhård chassisättning utan snarare med ytterst noggrann finjustering. Styrningen har exempelvis tio procent högre servostöd än tidigare, och tack och lov är ratten fortfarande rund i GT3.

Hos andra tillverkare framställer man gärna sina bilars sportighet med kantiga kringlor och nedskruvat servostöd, och kallar det sportigt. Inte hos Porsche.

Redan från passagerarsätet känner du finkänsligheten, balansen och det otroliga utvecklingsarbetet. Det här är en racer, men en bekväm sådan eftersom de flesta kunder troligtvis kommer att köra på offentliga vägar den största delen av tiden.

"GT3 är för livsnjutare som vill ha en sportig och underhållande bil även i vardagen. Den som letar efter en stenhård banracer får snällt vänta på RS-modellen."

Nya GT3 har dessutom manuell låda som standard, då med mekanisk istället för elektroniskt styrd differentialspärr och finns återigen som den något nedtonade modellen Touring utan vinge. Självklart kan du även beställa bur och snordyra skalstolar i kolfiber som är snyggare, lättare och oväntat nog bekvämare än de vanliga, fullt justerbara komfortstolarna.

Nu saknas egentligen endast en sak: Att äntligen får ta plats bakom ratten! Vi återkommer.

GT-seriens fadersfigur sedan tjugo år tillbaka – Andreas Preuninger.