Audi Q5 Sportback 40 TDI: Nischad

Premium Vid sidan om Q3 Sportback och e-tron kallas nu även Q5 Sportback för CUV – alltså Crossover Utility Vehicle. Den ska därmed utmana både BMW X4 och Mercedes GLC Coupé.

Audi Q5 Sportback 40 TDI: Nischad
Q5 Sportback skiljer sig från vanliga Q5 genom en slankare taklinje och därmed ett mer dynamiskt utseende.

Träd och buskar glittrar i vitt, asfalten är våt och då och då gör snöslask i kurvorna och inbromsningszonerna livet lite extra spännande. Vi hade inte kunnat ha det bättre vid vår första provkörning av nya Audi Q5 Sportback som skiljer sig från vanliga Q5 genom en slankare taklinje och som därmed får ett mer dynamiskt utseende.

Vid försäljningsstarten finns enbart fyrhjulsdrivna quattroversioner, förutom just instegsmodellen Q5 35 TDI med 163 hk som driver uteslutande via framhjulen. Den får vi dock inte köra idag och vi "nöjer" oss därmed med 40 TDI med 204 hk, sjuväxlad dubbelkopplingslåda och quattro ultra-drivning.

Quattro ultra är Audis enklare fyrhjulsdriftsystem som i normalfall bara driver framhjulen men som flyttar över kraften till bakaxeln när behovet finns. I vardagskörning sker detta snabbt och omärkbart utan att man skulle kunna känna av skillnaden mot det mer påkostade quattrosystemet med torsendifferential som finns i SQ5.

Virtual Cockpit Plus ingår i grundutrustningen, infotainmentsystemet styrs antingen med pekskärmen eller med multifunktionsratten.

Med 400 Nm är 40 TDI ingen långsam bil. Framdrivningen sker snabbt men avslappnat, växlarna petas i med kirurgisk precision så att behovet att växla själv med paddlarna bakom ratten aldrig ens kommer upp. Eran med manuella lådor är (nästan) slut i Q5, endast instegsmodellen 35 TDI finns med växelspak. Alla andra versioner utrustas med antingen dubbelkopplingslådan S tronic eller automaten Tiptronic.

Precis som med övriga fyrcylindriga kraftkällor har 40 TDI en startmotor/generator och ett 12V-mildhybridsystem. På så vis kan motorn stängas av även under färd samt komma igång snabbare. Allt det fungerar alldeles utmärkt. Det är bara när bilen rullar och man gasar lite som den behöver några sekunder på sig för att reagera.

Över lag är den fyrcylindriga dieseln smidig och tyst, och den uppfyller redan Euro 6d-ISC-FC-MAP-normen. Det uppnår man bland annat med dubbel AdBlueinsprutning, där lösningen sprutas både nära motorn och dessutom i avgassystemet vilket dramatiskt reducerar andelen kväveoxid.

Q5 Sportback har 40/20/40-delat baksäte. Stolarna med rutmönster ingår i Design Selection. Snyggt men dyrt.

Interiört har det inte hänt alltför mycket. Sportback utrustas precis som sina syskon med infotainmentsystemet MIB 3. Det mesta styrs såklart via pekskärmen men både multifunktionsratten och den lilla tryckkänsliga listen för klimatanläggningen underlättar användandet enormt. Dessutom är menystrukturen uppfriskande överskådlig och intuitiv, även om vissa funktioner gömmer sig djupt i undermenyerna och avleder blicken från vägen.

Som tur är finns det hjälp att få i form av språkstyrning. Audi vill naturligtvis inte vara sämre än konkurrenterna och det är kanske därför tillropet "Hej Audi" för att väcka systemet känns igen från en annan tysk biltillverkare. Audis system är dock inte alls lika vasst och förstår sällan fria kommandon. Det kan premiumkonkurrenten Mercedes mycket bättre.

Oavsett de uppenbara problemen med språkstyrningen (gnäll på hög nivå alltså, men trots allt relevant) mår man som en kung i Q5 Sportback. Sportstolarna är bekväma och ger fint sidostöd, dessutom har man draperat vår bil i läder med tjusigt quiltade sömmar.

Den 341 hk starka sportmodellen SQ5 Sportback känns lättast igen på de fyra utblåsen baktill.

Som standard har bilen 18-tumsfälgar, mot pristillägg finns även jättelika 21-tummare.

Men smakar det så kostar det, det är sedan gammalt. Nykomlingen med den svängiga taklinjen kostar minst 517 400 kronor, alltså exakt 29 000 kronor mer än standardmodellen. Det inkluderar dock åtminstone Proline Advancedpaketet, någon renodlad instegsmodell kommer inte att finnas i Sportbackkostym.

Vid sidan om den påkostade interiören har vår glaciärvita Sportback även begåvats med Audis adaptiva luftfjädring för 25 100 kronor. Systemet sväljer inte enbart alla ojämnheter som vägen kan uppbåda, det går också att justera markfrigången via Drive Select.  

Man kan ju misstänka att praktikaliteten lider under den sluttande taklinjen, men så är faktiskt inte fallet trots att baksätespassagerarna har 16 mm lägre huvudutrymme enligt officiella siffror. Faktum är dock att även långa personer sitter bekvämt här utan att nudda taket. Bagageutrymmet är marginellt mindre (1 480 liter mot 1 520) men någon påtaglig skillnad märker man inte så länge man inte ämnar transportera otympligt gods.

Nästan 1 500 liter ryms maximalt i Q5 Sportback.

Vi byter bil och tar plats i Q5 45 TFSI med 265 hk. Här harmonierar drivlinan ännu bättre med startmotorn/generatorn än i 40 TDI. Över lag känns bensinmotorn mer kultiverad och avslappnad än dieseln.

Självklart kommer Sportback även i en sportversion, närmare bestämt som SQ5 Sportback. Här väntar inte mindre än 341 hk och 700 Nm ur en treliters diesel på att rita svarta streck i asfalten. 

SQ5 Sportback driver permanent på samtliga hjul med hjälp av en torsendifferential som får ner kraften i backen. Den sexcylindriga motorns ljud anstränger sig för att låta mörkt och sportigt i sportläget, vilket inte minst märks i kupén. I komfortläget är bilen däremot lika tystlåten och kultiverad som med de andra drivlinorna.