BMW M3 Competition & M4 Competition: Inga halvmesyrer!

Premium Fyrhjulsdrivna M3 och M4? Jodå, de kommer lagom till sommaren. Än så länge får man dock nöja sig med att motorns massiva vridmoment våldför sig på bakhjulen. Men så här ska det väl egentligen vara, eller?

BMW M3 Competition & M4 Competition: Inga halvmesyrer!
M3 och M4 finns även med 480 hk och manuell låda. Vi har dock enbart kört Competition-modellerna med 510 hk. Karosskulören bär namnet Isle of Man Green.

Landsvägen gör en mindre men väl överskådlig högersväng medan hastighetsmätarens nål stryker över 100 km/h-strecket. Visst skulle man kunna ta den lilla böjen helt vanligt utan att sidokrafterna blir inblandade, men det hade väl knappast varit roligt, eller?

Nej precis, just därför använder vid oss istället av en minimal styrvinkel och ett hjärtligt stamp på högerpedalen som skickar hela newtonmetertruppen mot sportdifferentialen som i sin tur dirigerar den största delen av kraften till det högra bakhjulet. Bakdelen reagerar med ett minimalt sidosteg, jag släpper gasen och justerar styrvinkeln, klart. Den lilla högersvängen är inget mer än ett minne blott.

Samtidigt har vi redan till en början klarat av redovisningen av huruvida nya M3 kan använda sin bakhjulsdrift till annat än rampljusstjälande bakhjulsställ som dränker omgivningen i tjock rök.

Och visst kan den det. Så länge hastighetsmätarens nål inte behöver klättra mot helt surrealistiska nivåer kan man klara sig helt utan lastväxeltekniker – även i ESP-systemets sportläge. Det visar vid sidan om motorns massiva vridmoment även prov på en riktigt aggressiv styrning av bakaxelns sportdifferential.

De tråkiga växelpaddlarna i standardbilen har bytts ut mot längre dito med kolfiberpaketet interiört.

Den gamla radsexan med internbeteckning S55 avlöses av S58 som firade sin premiär redan 2019 i X3 M. Tack vare en smidd vevaxel har man kunnat hyvla vikten i M3/M4 med två kilo. Dessutom gömmer sig ett annat oljetråg under diffen hos den bakhjulsdrivna modellen.

Jämfört med utgående M4 Competition har effekten ökats med 60 hästar till 510, vridmomentet har höjts med hela 100 Nm till brutala 650 Nm.

Dubbelkopplingslådan får ge vika till förmån för en åttastegad automatlåda från ZF som gör sitt arbete avsevärt mycket mjukare men samtidigt inte alltför mycket långsammare än föregångaren. Nackdelen med den nya lådan är en mindre fördröjning när man närmar sig varvstoppet vid 7 200 r/min. Föregångarens hårdföra växlingar är därmed helt passé.

Sedan generation E46 hör fyra utblås till M3:s signum.

Nykomlingen har dessutom fått större lungor i form av två uppgraderade turboladdare som lovar ett maximalt laddtryck på 1,7 bar. Den nya motorn reagerar tillräckligt snabbt under vardagskörning men verkar trots allt behöva lite betänketid innan den sätter igång.

Visst, ligger du runt 4 500 r/min när du accelererar ut ur en kurva är S58-maskinen ytterst alert vilket bekräftas av skenande bakdäck som verkar leva i perfekt harmoni med gaspedalens position. 

Du behöver dock knappast några kurvor för att kunna ersätta morgonkaffet med en liten tur i M3:an. Det gäller att ha tungan rätt i mun när snurrorna jobbar för fullt, även på raksträckorna. M-modellens kombination av massivt vrid, knivskarp styrning och M-typisk differentialsetup kräver en reaktionssnabb förare.

M4 kan extrautrustas med en mängd dynamikgodis som vassare däck, skalstolar i kolfiber och kolfiberkeramiska bromsar. Med M Driver's Paket ökar toppfarten till 290 km/h.

Visserligen kan du köra din M3/M4 bekvämt och avslappnat eller sportigt och knivskarpt, en kombination av båda världar överlåter den dock till konkurrenterna. M3 är en rockstar och tillåter helt enkelt inga halvmesyrer!

Innan vi avnjuter den fulla dosen M-magi på ett avspärrat område passar vi på att testa bilens nya brake by wire-system som känns igen från senaste M8. En koppling mellan bromspedal och bromscylinder finns endast i nödfall, resten av tiden nöjer sig pedalen med att simulera pedalkänslan.

Att stanna bilen smidigt och ryckfritt kräver därmed en del övning, doserbarheten kan vi dock inte gnälla på. Den fungerar över förväntan i alla lägen och även om vi nu har bytt till M4 kan vi inte upptäcka några uppenbara skillnader i bromssystemens karakteristik.

Nog med svammel, vi stänger av ESP och letar oss via iDrive till bilens nya antispinnkontroll.

Inställt på steg tio tillåter systemet mindre ofog än ESP-sportinställningen, men även steg åtta uppfattas som restriktivt. Knappa dig nedåt mot steg fyra som passar för alla de som uppskattar en dansant bayersk bakdel av klassiska mått och gillar att jobba aktivt med bilen.

Det fungerar över förväntningarna och man märker faktiskt inte alls av några systemingrepp. Elektroniken påverkar enbart motorstyrningen och undviker ESP-ingrepp. En ordentlig stöttepelare alltså, som inte tar all last och allt ansvar från dina axlar men som begränsar vridmomentet och därmed ger dig längre tid att reagera. Dessutom kräver bilen inte alls någon övermänsklig kirurgprecision vid gaspådrag.

Nya M4 kan dock även köras på annat sätt än med rykande tvärställ och svettiga armhålor. I en snabb chikan visar bilen prov på ett något abrupt men alltid påtagligt styrmotstånd som översätter de dynamiska kvaliteterna till användbar information för föraren.

När väl bromssystemet överhettar varnas du i två steg av digitalinstrumentet. Borde dock hända sällan: Bromsarna har en arbetstemperatur på mellan 50 och 700 grader!

Samtidigt motarbetas du inte av sidsteppande bakhjul utan får snarare hjälp av dessa med att stötta chassit genom svängarna. Bilen följer villigt dit ratten pekar, understyrning upplever man på sin höjd i riktigt tajta svängar. 

Ett mycket gott betyg med tanke på att M4 Competition väger hela 1 672 kg med tillvalet kolfiberkeramiska bromsar ombord. M-avdelningens ingenjörer pratar om en utrustningsberoende viktökning på 60 kg, varav tio av dessa extrakilon tjänar till att styva upp bilen ytterligare.

Visst, större och tyngre är sällan bra men i vårt fall leder det faktiskt till bättre prestanda och högre precision, framför allt när man ändå kan sladda runt alla böjar och svängar när lusten faller på.