Can-Am Maverick: Sugproppen

Premium Maximalt med grepp tack vare en magisk fjädring som för tankarna till en snabb motorbåt på plant vatten!

Can-Am Maverick: Sugproppen
Can-Am Maverick X3 RC Turbo RR ger en helt sensationell körupplevelse.

VAD ÄR NYTT? Can-Am Maverick kom 2013 och hade då 101 hk. Nu finns det ett gäng versioner med 120, 172 och 195 hk. Det erbjuds modeller för att klättra i sten, köra i lera, på sanddyner i öknen eller helt enkelt offroad. Antingen sportiga versioner eller varianter mer för att ta sig fram, även fyrsitsiga.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Dörrarna öppnas i framkant och motorn går inte att starta förrän man har satt på sig fyrpunktsbältet som har rullbältesfunktion. Det är smart. 

Välj mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift, sport- eller terränglägen. Växellådan är en variabel CVT-låda och det finns antispinnreglering i fyra lägen. Ingen handbroms.

Stötdämparna är semiautomatiska och ventilerna justerar sig upp till 200 gånger per sekund. I Comfort-läget  jobbar stötdämparna för att hålla bilen så plan det går och göra det så bekvämt som möjligt. Sportläget ger mindre karossrörelser medan Sport+-läget ger en styvare bil.

Man sitter ganska upprätt tajt och sportstolarna går att justera i flera lägen. I taket finns en uppsättning högtalare om man skulle vilja lyssna på musik. 

Styrningen har servo och i synfältet finns en digital instrumentering. Vindruta – nix!

Den rullar igång lite segt på CVT-vis men seg är den inte! Det som gör körupplevelsen helt sensationell är givetvis fjädringen. 60 centimeters fjädringsväg som verkligen utnyttjas. Det känns som en motorbåt. Full gas och den sätter sig i bakkant för att räta upp sig när den kommit upp i "plan", bromsa och den niger snabbt och djupt. I kurvorna kränger det.

Vikten lägger sig där den behövs och det känns som om Maverick klistrar sig fast på isen med sina dubbar samtidigt som fjädringen suger tag om underlaget. Magiskt!

Följsamheten i styrning och chassi gör att den känns som en förlängd del av ens tankar, bilen gör exakt det du vill utan överraskningar. Jag har aldrig provat en mer intuitv och lättkörd farkost, den är helt underbar.

NÖRDFAKTA. Det kanandensiska fabrikatet Can-Am grundades som ett motorcykelmärke 1972 och 2007 kom deras första så kallade ATV – All Terrain Vehicle. 

Bakom Can-Am står det stora företaget Bombardier Recreational Products (BRP) – som också har Ski-Doo, Lynx, Evinrude, Johnson och Rotax.

2013 presenterades Maverickmodellen, med 101 hk, och på den har man byggt vidare med allt starkare motorer samt en version för offroad och en för klättring i berg – det är RC (Rock Crawler) vi kör, fast med X-RS-versionens lite mindre däck som försetts med 2 000 endorodubbar med ett utstick på tio millimeter.

Can-Am Maverick har vunnit Dakarrallyt i sin klass sedan 2017 och det finns en stor mängd tillbehör och trimdelar. Tyvärr är bilen inte godkänd för gatbruk i Sverige, men väl på sjöisar och på terrängbanor.

BORDE JAG KÖPA EN? Har du någonstans att leka med denna – köp!