Prov: Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – längs nya (el)stigar

PREMIUM Bättre kupéutrymme, större lastvolym och högre markfrigång. Med Cross Turismo utökar Porsche Taycans användningsområden, men är nykomlingen lika dynamisk som "vanliga" Taycan? Vi provkör!
Annons

Herregud, bara titta på lacken!

Medan tillverkarna förr hellre hade hängt sig än att presentera en skitig bil för oss är dagens testbil allt annat än ren. Den är faktiskt riktigt smutsig, men det är å andra sidan tanken.

Se det inte som smuts utan snarare som patina som tio journalister från fem länder har applicerat med mängder av kärlek och glädje. Fem länder som samtidigt representerar huvudmarknaderna för Porsches senaste alster: USA, Norge, Storbritannien, Nederländerna och Tyskland. 

Idag sitter vi i en Turbo S-prototyp som efter sin långa journalistturné ska skickas tillbaka till den stora scenen. Ni vet, världspremiär och allt det där. Naturligtvis utan att ha blivit tvättad.

Men först får den nya, praktiska och rymliga elbilen möjlighet att visa var skåpet ska stå. Man kan ju undra om den förhöjda markfrigången, de bättre utrymmena och den allmänt fluffigare karossen stjäl en del av dynamikglansen, men för att ta det viktigaste först: så är absolut inte fallet.

Är man van vid vanliga Taycan kommer bytet till Cross Turismo inte kännas alls. Fram är allt precis som vanligt, förutom att huvudutrymmet har blivit marginellt bättre och att körprogramväljaren har ytterligare ett program kallat Gravel, som ska underlätta körning på dåligt underlag.

Prov: Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – längs nya (el)stigar
I framsätet är allt precis som vanligt.

De stora förändringarna finns naturligtvis bakom B-stolpen. Bakdelen domineras av en stor och upprätt bagagelucka som visserligen inkräktar på siluettens form men som å andra sidan skapar ett rymligt intryck likt en blandning av allt som heter Alltrack, Shooting Brake och Sport Turismo. För passagerarna betyder det mer plats för huvudet samt mer plats för bagage.

Taycanägare har hittills fått nöja sig med pyttiga 366 liter. Nykomlingen erbjuder istället 446 liter vilket visserligen inte är i samma klass som vissa fossildrivna kombibilar, men fäller man baksätet erbjuder Porsches senaste elbil hela 1 212 liter. Naturligtvis har även Cross Turismo vanliga Taycans ”frunk” på 81 liter.

En kombi alltså? Herregud nej, våga aldrig kalla en Porsche för kombi eller herrgårdsvagn! Cross Turismo har dessutom högre markfrigång och konstant fyrhjulsdrift, vilket är ett måste när man sitter i en Turbo S.

Här arbetar nämligen en elmotor på vardera axeln med en sammanlagd toppeffekt på 761 hk och sanslösa 1 050 Nm, som finns tillgängliga redan från start. (Det maximala vridet finns enbart vid launch control).

Prov: Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – längs nya (el)stigar
En kombi? Herregud, nej, våga aldrig kalla en Porsche för kombi eller herrgårdsvagn!

Även om drivlinan är komfortabel i Normal- och Sportläget finns det alltid gott om kraft under högerpedalen. Lägg därtill skalpellskarp styrning, karosskontroll som tar andan ur dig, löjliga mängder grepp i alla lägen och ett ”4D-management” som knyter ihop allt till en absolut fantastisk helhet. Visst kan det låta som ett marknadsföringsknep, men sanningen är att systemet fungerar över all förväntan!

Precis som välbekanta Taycan är även nya Cross Turismo en sanslöst snabb, tyst och komfortabel reskamrat. Vikten har kamouflerats med skicklig hand, tyngdpunkten är låg och den höga styvheten i karossen beror till stor del på det stora batteripaketet på 93,4 kWh, som ligger i golvet. 

I läge Sport Plus bjuder Taycan Cross Turismo dessutom på en portion klassiskt drama när den syntetiska ljudbilden tillsammans med den tvåstegade automatlådans sällsynta växlingar nästan vill påminna om svunna tider med förbränningsmotor.

Tro mig, i en Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S (vilket namn!) är det ingen som någonsin kommer att sakna sin gamla fossilsläde.

Prov: Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – längs nya (el)stigar
 

Annons
Annons
Rulla till toppen