Hyundai Bayon: Lillebror växer upp

Premium Finns det verkligen plats i modellhierarkin för en crossover mellan i20 och Kona? Såklart, menar Hyundai och presenterar nya Bayon som blandar småbilens teknik med ett högbyggt suvformat.

Hyundai Bayon: Lillebror växer upp

VAD ÄR NYTT? Hittills har instegscrossovern hos Hyundai varit 4,20 meter långa Kona, en av de mest framgångsrika crossoverbilarna i landet. "Problemet" med Kona är dock att den har minst 120 hk och kostar åtminstone 199 900 kronor.

Det finns alltså utrymme nedåt och voilà, här har vi nya Bayon. Trots liknande yttermått är nykomlingen nära släkt med den 14 cm kortare i20. Axelavståndet och bredden är identiska med småbilens och det är speciellt på insidan man knappt kan skilja modellerna åt. 

Även sittpositionen i de utmärkta framstolarna påminner mycket om donatorns, framför allt när Bayons fyra extra centimeter i höjdled egentligen inte är något annat än fyra centimeter högre markfrigång. Det underlättar i- och urstigningen utan att för den delen offra känslan av en vanlig personbil.

Runtomsikten störs dock en hel del av de breda C-stolparna, vilket kräver hjälp från backkameran, P-sensorerna och dödavinkelassistansen. 

Rikta blicken framåt och du upptäcker en bekant digital instrumentering och en väl tilltagen pekskärm. Den underlättar visserligen inte användningen, men nu för tiden får man väl vara glad över att bilens grundläggande funktioner inte har gömts undan i undermenyerna. 

Interiört känner man omedelbart igen släktskapet med i20.

Handbromsspaken är däremot av klassiskt format och man har dessutom unnat mittkonsolen en del praktiska stuvfack, eftersom Bayon även riktar sig mot en lite äldre kundkrets som förut valde den numera insomnade (sedan 2019) ix20.

Även det moderata effektuttaget (84–120 hk) och grundpriset (inga svenska priser än, men Bayon 1,2 MPi Pure börjar på 16 790 euro i Tyskland) har skräddarsytts för att passa just denna kundkrets.

Ett skjutbart baksäte à la ix20 finns visserligen inte, men två vuxna baksätes-passagerare får inga klaustrofobiska anfall där. Bakom det uppvärmda baksätet (tillval) finns utrymme för 411 liter bagage så länge man inte har valt 48V-mildhybriddrivlinan som gömmer sitt batteripaket under det variabla lastgolvet och reducerar lastvolymen till 334 liter.

Mildhybridsystemets batteri gömmer sig under lastgolvet vilket minskar lastvolymen.

Batteripaketet kan läggas till för 100-hk-modellen (1,0 T-GDI) för cirka 10 000 kronor men omfattas av grundutrustningen till 120-hk-versionen, även i kombination med den sexväxlade manuella iMT-lådan (intelligent manual transmission) med elektrisk styrd koppling. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Tack vare kombinerad startmotor/generator startar den lilla trecylindriga motorn snabbt och smidigt. Att "segla" med avstängd motor under körning är endast möjligt i ecoläget – dock sker avstängningen automatiskt och till synes slumpmässigt. Någon manuell styrning är inte möjlig.

I normalläget bortfaller funktionen fullständigt, i sportläget ackompanjeras nedväxlingar av mellangas. Detta finns annars endast i de vassa N-versionerna som vid sidan om dagens i30 snart även omfattar lilla i20 samt Kona, dock inte Bayon.

Synd egentligen, då den lilla trecylindern visar prov på äkta dynamik. Den turbomatade framhjulsdrivna suven är, även utan en alltför återkopplande och känslosam styrning, rörlig och nästan sportig, käkar snabba kurvor till frukost och klarar även skadade asfaltsvägar utan att förlora lugnet. Bortsett från tvärfogar i motorvägsfart når nästan inget fram till passagerarna. 

Klart mer kraftfullt utseende än syskonet i20. Men smakar det så kostar det …

NÖRDFAKTA. Den tidigare instegsmodellen till Hyundais suvvärld, Kona, byggde till skillnad från nykomlingen Byron inte på samma framhjulsdrivna plattform som en personbil i samma dimension utan på en helt egen. Den komplicerade teknikbasen möjliggör nämligen även fyrhjuls-, el- och hybriddrift. Nykomlingen Bayon kapar däremot instegpriset med nästan en sjättedel genom att utnyttja redan befintlig och beprövad teknik.

BORDE JAG KÖPA EN? Bayon är definitivt ett attraktivt alternativ till dagens i20, men inte ett särskilt prisvärt sådant. Utan utrustning ligger prispåslaget för högbyggda Bayon på cirka 20 000 kronor. Nykomlingen ligger däremot rätt i tiden och erbjuder i20-kvaliteter i modern crossoverskrud med stora utrymmen, dynamiska men komfortabla köregenskaper men dessvärre med ett saftigt grundpris.