Prov: Genesis GV80 – en extravagant Hyundai

Premium Vad som ser ut som en klon av Bentley Bentayga är i själva verket en extravagant Hyundai som går under namnet Genesis GV80. Kan Sydkoreas senaste lyxsuv utmana konkurrenterna?

Prov: Genesis GV80 – en extravagant Hyundai

VAD ÄR NYTT? Minns du bandet Genesis? Phil Collins i högform? Hyundai Genesis då? Ringer det några klockor? Inte? Då är du inte ensam. Hyundais första lyxbilsförsök var allt annat än framgångsrikt vilket inte hejdade dem från att omvandla den förbisedda modellen till ett lyxigt undermärke.

Sedan 2015 erbjuder Genesis lyxiga prispressare. Med nya GV80 vill man nu även erövra den europeiska marknaden.

GV80 känns självsäker, nästan kaxig. Frontpartiet domineras av en jättegrill, en bevingad Genesislogotyp, tvådelade LED-strålkastare som fortsätter bakom hjulhusen, och mängder av krom.

Man kan ana att Bentley Bentayga har varit stilistisk inspritation för nykomlingen och man skulle inte ens ha fel där. Britten Luc Donckerwolke, före detta designer hos Bentley, är bland andra ansvarig för designen.

Interiören är draperad i finaste skinn och handhavandet är enkelt.

Dörrarna har soft close-funktion och som tillval kan även baksätet utrustas med elektriskt ställbara och klimatiserade komfortstolar. Två fällbara säten (tillval) i det gigantiska bagageutrymmet (735–2 152 liter!) gör GV80 sjusitsig.

I Luxury Line-utförande domineras kupén av mjukt nappaläder, mörka träpaneler och brun alcantara i taket. Helt ärligt? Det kan premiumkonkurrensen knappast bättre. Visst, rattdesignen lär väl bli föremål för viss debatt, men den märkliga kringlan har åtminstone inte hopplöst tröga touchtangenter.

Något mer komplicerat är däremot infotainmentsystemet som styrs via ett multifunktionsreglage i samma stil som på den första generationen iPod. Kransen och den integrerade pek(skriv)ytan kräver en del tillvänjning. Räfflade aluminiumrullar för volym och kartzoom samt en hel del fysiska knappar underlättar livet i GV80. Synd bara att den stora 14,5-tumsskärmen sitter för långt ifrån föraren samt dras med sega reaktionstider och medioker upplösning.

De klimatiserade komfortstolarna i baksätet erbjuder hög bekvämlighet och massor av utrymme.

Den digitala instrumenteringen sitter närmare ögat och är sober, snygg och informativ. Skärmen kan även visa tredimensionell grafik men når inte på långa vägar upp till Mercedes MBUX-system. Däremot är GV80 ytterst tyst och motverkar väg- och omgivningsbuller akustiskt.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Ljuddämpningen är faktiskt så pass bra att man knappt kan höra bilens dieselradsexa. Förutom när man vill höra motorljudet, men då strömmar det istället från Lexiconhögtalarna. Dieselmaskinen lämnar som mest 278 friska hästar som tillsammans med 588 Nm accelererar den 2,2 ton tunga bjässen från stillastående till 100 km/h på 7,5 sekunder.

Trots överladdning med variabla turbo sker kraftutvecklingen inte lika energiskt som i jämförbara motorer från premiumkonkurrenterna Mercedes och BMW. Det kan även bero på den egenutvecklade, åttastegade automatlådan vars främsta fokus verkar vara komfort.

En stark och kultiverad dieselradsexa sköter framdrivningen.

Det låter kanske osportigt och trögt men sanningen är att GV80 faktiskt besitter utpräglade kurvtagningstalanger. Bilens fyrhjulsdrift fördelar vridmomentet inte enbart till samtliga hjul utan främst till bakaxeln och kan via ett elektroniskt styrd differential leda kraften till ett enda hjul.

Den stora suven känns därför förvånansvärt lätt och rörlig på slingrande landsvägar, även om styrningen visserligen är exakt men knappast återkopplande.

Lite mer finkänsla hade vi också förväntat oss från de adaptiva dämparna som hade fullt sjå med att hålla testbilens gigantiska 22-tumsfälgar på asfalten och samtidigt stabilisera krängningsrörelserna.

Vädret passar till Genesis brittiska look.

NÖRDFAKTA. Nog låter Genesis GV80 ganska intressant? Framför allt när insteget till Sydkoreas lyxvärld kostar så lite som drygt 70 000 euro (för vår testbil) på den europeiska marknaden. Om och i så fall när modellen dyker upp i Sverige är dock inte bestämt än. 

BORDE JAG KÖPA EN? Lyxiga suvar finns det gott om och Genesis GV80 är sannerligen ett intressant val, inte minst på grund av priset. Bilarna är dessutom i stort sett fullutrustade från start vilket gör att man kan förlåta de grovhuggna assistanssystemen och den halvdana fjädringskomforten.