PROV: Ford Mustang Mach 1 – Urtidsgiganten

Premium Ingen annan Fordmodell, bortsett från T-Forden, har lika mycket mystik och märkeskult som Mustang. Nu är det äntligen dags igen för värstingen Mach 1.

PROV: Ford Mustang Mach 1 – Urtidsgiganten
Den knallröda kulören (Race Red, 5.000 kronor) och larmsystemet (4.000 kronor) kostar extra, men det mesta i utrustningsväg är inkluderat i grundpriset för Mach 1.

VAD ÄR NYTT? Mach 1 är, som många kanske vet, toppmodellen bland Mustangerna. Bortsett från Shelby GT-varianterna då, men de är ett helt eget kapitel.

Kungen bland "vanliga" Mussar bjuder på 460 hk, 569 Nm och en sexväxlad manuell låda från Tremec med varvtalsmatchning. Föraren kan välja mellan fyra olika körprogram och orkar man absolut inte växla själv kan man beställa sin nya Mach 1 med en tiostegad automatlåda som dock kostar en bra slant, väger 22 kg mer än den manuella varianten och som med all säkerhet inte kan slå dess underhållningsvärde.

Mach 1-beteckningen användes första gången 1968 för Fords ultimata prestanda-Mustang och den senaste avkomman följer trenden.

Värstingen ska vara vassare både på vägen och på banan och därför har man utrustat den med exempelvis dedikerad oljekylning för växellådan, MagneRide-dämpare som har omkalibrerats för styvare fjädrar och krängningshämmare, samt en modifierad aerodynamik som ska öka marktrycket med 22 procent. Det ger bättre kurvtagningsförmåga men även bättre stabilitet i höga hastigheter.

På bilens undersida har man dessutom installerat aerodynamiska fenor som bland annat leder luften till Brembobromsarna. Ford hävdar att Mach 1 behöver mindre än 32 meter för att stanna från 100 km/h.

Stötdämparna har dessutom anpassats för att undvika krängningar, lyft och nigning under körning och man förlitar sig till samma lösning med hjälpramar som i Shelby GT350 och GT500. 

På insidan ser nykomlingen ut som vilken Mustang som helst. Kanske inget altare för design- och kvalitetsfetischister men inredningen känns gedigen och har trevliga material.

En kul detalj: växelspaksknoppen är utformad som en biljardkula, vilket ska påminna om den legendariska Mustangen i filmen Bullitt.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Den vänstra pedalen känns trögtrampad men är enkel att dosera. Ett tryck på startknappen och bilens femliters-V8 vaknar med ett dån. Man har bestyckat motorn med fyra överliggande kamaxlar (två per cylinderbank) som resulterar i en (för amerikanska bilar) ovanlig varvvilja, men framför allt i ett otroligt avgasljud. Nästan som en serenad för den allt mindre skaran av sugmotorer på marknaden.

Klassiskt emblem på framflygeln.

Först vid 7.250 r/min ger motorn sin maximala effekt på 460 hk. Toppvridet anges till 569 Nm, men till skillnad från en vridmomentstsunami av den gamla skolan utvecklar Mach 1-motorn sin kraft jämnt och linjärt.

0–100 km/h ska gå på 4,4 sekunder, men muskelbilen är inte enbart stark i sprint utan även förvånansvärt kapabel i kurvorna. Åtminstone mer kapabel än man tror när man ser att vågen stannar vid smått överviktiga 1.914 kg.

Visst, styrningen hade kunnat vara lite mer direkt och fjädringskomforten är inte på högsta nivå men där slutar våra kritikpunkter. 

NÖRDFAKTA. Den som har sneglat i prislistorna under tiden har upptäckt att Mach 1 för det första är avsevärt mycket dyrare än vanliga Mustang GT men för det andra endast erbjuder tio hästkrafter mer än standardmodellen.

Växelspaksknoppen liknar en biljardkula.

Det hela handlar alltså knappast om en vansinnig effektökning (det har man Shelbymodellerna till) utan snarare om en genomgående optimering av bilen. Du ska i stort sett kunna rulla direkt från försäljningshallen till banan. Dessutom byggs Mach 1 i begränsat antal och samtliga bilar levereras numrerade.

BORDE JAG KÖPA EN? Letar man efter en mer fokuserad Mustang som fungerar lika bra på gatan som på bana ligger man nog inte helt fel med nya Mach 1.

En V8 i aluminium utan överladdning som dessutom är kopplad till en manuell låda ser man inte alltför ofta i denna tidsålder av elektrifiering, och i fallet Mach 1 är resultatet verkligen lyckat! 

Prispåslaget jämfört med den vanliga GT-modellen (497.000 kronor) är visserligen saftigt (Mach 1 kostar från 627.000 kronor) men å andra sidan får man en välutrustad bil redan från start.

Den bakre vingen ökar marktrycket över den drivande axeln.

Här ingår förutom modellspecifik kosmetik och aerodynamik även trevligheter som navigation och ett ljudsystem från B&O med tolv högtalare samt det elektroniska dämparsystemet MagneRide. Särskilt lång blir tillvalslistan alltså inte.

Det enda man kan köpa till är ett Mach 1-stylingkit för 15.000 kronor som inkluderar en speciell grå exteriörkulör, speciella Bullittsäten med orange accenter (alternativt Recarosportstolar i svart läder för 20.000 kronor) och vrålsnygga stripes längs sidorna och på motorhuven. 

Visst, i dagens läge känns en Mach 1 som en dinosaurie i jämförelse med en Mustang Mach-E, men vem vet hur länge dessa urtidsgiganter finns kvar nu när elbilsarmadan har förklarat öppet krig mot alla förbränningsbilar?