PROV: Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid AWD – korsfararen

Premium Med hybriddrivlina och elektrisk bakaxel är Yaris Cross ett intressant alternativ på den allt snabbare växande marknaden för kompakta suvar.

PROV: Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid AWD – korsfararen
Varför vi fick köra lätt kamouflerade bilar är oklart, eftersom det finns officiella studiobilder utan maskering. Det gjorde inte körningen mer spännande heller.

VAD ÄR NYTT? En hel del. Även om nykomlingen delar plattformen TNGA-B och drivlinorna med vanliga, lilla Yaris skulle man knappast kunna tro att bilarna faktiskt är släkt med varandra.

Jämfört med donatorn känns Crossmodellen ståtlig och vuxen, nästan som ett lite mindre alternativ till RAV4. Det kantiga utseendet följer Toyotas aktuella designspråk, testbilens mikroskopiska kamouflageränder på tröskellådorna låter inte mycket vara dolt.

Premiären för den lilla japanen är i oktober, men på tillverkarens hemsida kan man redan reservera modellen. Yaris Cross kommer till Sverige i inte mindre än fem utrustningsnivåer vars grundprisnivå sträcker sig från instegsmodellens 239 900 kronor (Hybrid Active) till Hybrid Premiere Edition som kostar minst 319 900. Däremellan finns även Hybrid Active Plus (264 900 kronor), Hybrid Style Edition för 279 900 kronor och slutligen Hybrid Adventure som betingar 294 900 kronor.

Till en början är dock endast de lite dyrare versionerna tillgängliga, instegsmodellerna Active och Active Plus kommer senare.

Vår testbil är självklart toppmodellen Premiere Edition som skiljer sig från det lite billigare Adventure-utförandet främst genom fyrhjulsdriften.

I ett soligt sommar-Bryssel finns däremot inga möjligheter att testa systemet, men så här mycket vet vi: Cross AWD-i får en elektrisk bakaxel med en 3,9 kW stark elmotor som ingriper när framdäcken tappar sitt fäste. Fyrhjulsdriften inkluderar dessutom två körprogram (Snow och Trail) som dock inte heller behövs idag.

AWD-systemet är däremot något som gör Yaris Cross unik bland konkurrenterna, precis som bilens hybriddrivlina som i nykomlingen kombinerar en 1,5-liters trecylinder med 92 hk och två elmotorer, varav den främre synkronmotorn lämnar 80 hk och den bakre (som egentligen tillhör fyrhjulsdriftsystemet AWD-i) blygsamma 5,3 hk.

Tunna dekorlister försöker lätta upp stämningen i den annars mörka inredningen.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Låter det futtigt? Kanske det, men bilens sammanlagda systemeffekt hamnar trots allt på pigga 116 hk. Det räcker för att Crossmodellen inte ska kännas som en sömndrucken sengångare i trafiken. 0–100 km/h avverkas på 11,8 sekunder och toppfarten anges till 170 km/h.

Som vanligt med Toyotamotorer visar sig drivlinan från sin bästa sida när man inte pressar bilen alltför hårt. Annars börjar den trecylindriga sugmotorn att morra högljutt, trots att ljudnivån i den hyfsat rymliga kupén annars är angenämt låg.

I tätorter framförs Yaris Cross ändå mestadels elektriskt. Energin sparar japanernas hybridsystem av den fjärde generationen numera i ett litiumjonbatteri som både är lättare och effektivare än de tidiga NiMH-batterierna.

Apple Car Play, trådlöst som sig bör i en ny bil.

Under den lilla stund vi fick tillbringa i testbilen kunde vi dessvärre knappast utröna nykomlingens köregenskaper och komfortnivå särskilt ingående. Crossmodellen upplevdes som hyfsat bekväm med neutrala och diskreta köregenskaper, men vi lovar att återkomma så fort som möjligt med en mer utförlig rapport!

NÖRDFAKTA. Att man lätt missar släktskapet mellan systerbilarna Yaris och Yaris Cross är kanske inte så konstigt. Även om de delar teknik och arkitektur är Crossmodellen inte enbart 24 cm längre än Yaris utan även både två centimeter bredare samt nio centimeter högre. Axelavståndet har däremot inte växt och hamnar på identiska 256 cm. Det placerar nykomlingen i alla fall storleksmässigt precis mellan Yaris och C-HR.

BORDE JAG KÖPA DEN? Toyota Yaris Cross intar en särställning på marknaden för kompakta suvar tack vare det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet AWD-i. Här har många konkurrenter inget svar.

Dessutom är japanens interiör luftig, trevlig och ändamålsenligt möblerad. Fyrhjulsdriften påverkar dock dessvärre lastutrymmet negativt. Där den vanliga Crossmodellen sväljer 397 liter, mäktar toppmodellen endast med 320.

Om man behöver fyrkrafset eller ej är upp till var och en, men Yaris Cross gör ett gott första intryck och är dessutom ganska prisvärd.