PROV: Bentley Flying Spur V8 – briljant!

Premium Är det möjligt att få ihop en ekvation bestående av komfort av högsta klass och körglädje i massor? Bentley gör ett försök med Flying Spur V8. Vi provkör.

PROV: Bentley Flying Spur V8 – briljant!
Provkörningsexemplaret är lackat i kulören ”Silver Frost – by Mulliner”. Och visst ger den en känslan av frostig, bitande iskyla?

VAD ÄR NYTT? Bentleys klassiska W12 har fått stryka på foten till förmån för en fyraliters-V8 med dubbla turboaggregat placerade inuti V-formationen. En VAG-enhet som tjänstgör i bland annat Porsche Panamera och Audi RS6. På plattformsnivå delar Flying Spur många delar med Panamera, vilket är en mycket bra grund. 

Gör inte misstaget att tro att Flying Spur V8 är mindre lyxig än sitt syskon med W12. I allt väsentligt är det samma bil med samma fina fyrhjulsstyrning och trekammarluftfjädring.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? För det första är detta en bil för den som vill köra sin Bentley. V8-motorn är ständigt på hugget och har en varvvilja som den mer, låt oss säga ordentliga W12, saknar. Det kolossala vridmomentet på 770 Nm finns tillgängligt redan från 2 000 varv, och med en bestämd högerfot bär det iväg ordentligt.

Den svarta grillen ingår i paketet "Flying Spur Blackline Specification". Med detta tillval förbockat får du också kylarprydnanden "The Flying B" i samma svarta nyans. I detta fall är den nedfälld, något som kan göras från bilens pekskärm...

Kör man i Bentleyläget, vilket jag rekommenderar att man gör, är luftfjädring, gasrespons och känsligheten i styrningen fint kalibrerad för att passa både mjuk långfärdskomfort och aktiv körning. I Comfortläge slappnar fjärdingen av och gången blir fluffigare. Det är gungigt och behagligt men jag personligen gillar den något fastare känslan bättre. Men det är ju givetvis en smaksak.

En Bentleysedan ska ju också vara fin att åka med i. Inte heller här blir man besviken. Eller förresten, om man förväntar sig att Flying Spur ska vara fullsmetad med flashiga funktioner som skärmar som streamar BBC eller visar guldkursen i realtid är man lurad.

Detta är ingen Mercedes S-klass – detta är flera snäpp upp i lyxnivå. Devisen "a modest man drives a Bentley" är synnerligen välfunnen. Baksätet i en Flying Spur har klass och flärd långt bortom värdsliga finesser.

...eller från den löstagbara kontrollen i baksätet. Härifrån kan också navigation, massagesäten och klimatanläggning styras.

Fyrhjulsstyrningen gör att bilen känns kortare än sina 5,3 meter. Problemet är bredden som med sidospeglar inräknat är en bit över två meter. I stan känns det trångt och med den långa motorhuven är det ganska svårt att veta exakt var ekipaget slutar. Kort sagt är den inte bra som stadsbil.

Infotainmentsystemet är inte dåligt, men ser gammalt ut. Men det är också det enda i Flying Spur som inte känns hundra procent premium.

NÖRDFAKTA. För att hålla den drygt 2,4 ton tunga limousinen någorlunda vågrät i svängarna är den utrustad med aktiva krängningshämmare som är kopplade till bilens 48-voltssystem. 

BORDE JAG KÖPA EN? Ja, det borde du. Har man ekonomin till en Flying Spur är det inte mycket att fundera på. Du får en bil som ger otrolig lyx, har en drivlina som infriar alla önskemål om acceleration och råstyrka – och med en närvaro som väldigt få andra kan uppbringa.

Men när du beställer en Flying Spur V8, missa för guds skull inte att välja till ljudsystemet från Naim för det är banne mig det bästa jag någonsin har upplevt. Rock on!