PROV: Muskulösare Porsche Macan

Premium Fler hästkrafter, bättre väghållning och snyggare former är huvudattraktionerna när Porsche Macan får ett lyft. Vi har provkört de tre nya kraftfullare motorerna.

PROV: Muskulösare Porsche Macan
Macan passar bra på kurviga vägar tack vare ovanligt bra chassikontroll. /// FOTO: Porsche

De smala och vindlande vägarna på norska Lofoten är perfekta för Porsche Macan. Här blir det uppenbart vad som skiljer Macan från de flesta andra suvar, närmare bestämt chassit.

Underlaget skiftar mellan nylagd asfalt och sträckor fyllda med stora sprickor. Det fina chassit gör att skadorna i vägen märks, men inte stör ett dugg. När vägen svänger känns det visserligen att det här är en hög och tung bil, men säg mig den suv som ger bättre chassi-kontroll i kurvorna. Jag har i alla fall inte kört någon som klår Macan.

Man kan fråga sig varför man inte likaväl kan välja den större och rymligare Porsche Cayenne när man ändå ska köpa en högbyggd suv. Jo, därför att den fetare modellen kan kännas just för stor och klumpig.

Porschefolket pratar mycket om ha kontroll i alla lägen, och det är Macan ett bra exempel på. Chassi och styrning ger tillsammans att man hela tiden har koll på var bilen är på vägen och vad den gör.

Karossen och strålkastarna har designats om för att ge en ännu sportigare look.

Porsche har höjt effekten i Macan, Macan S och Macan GTS med 20, 26 respektive 60 hästkrafter. Det gör att GTS nu har lika mycket effekt som den tidigare Turbomodellen.

Jag frågar PR-mannen om det kan komma en ny Turbo med ännu mer effekt. Mercedes erbjuder exempelvis två GLC i AMG-utförande med fler hästar än i nya Macan GTS.

PR-mannen skruvar på sig och bjuder på en lång utläggning om att det naturligtvis går att ge Macan mer effekt, men att bilen måste "uppträda som en Porsche" i kurvorna. Föraren måste ha full kontroll även om vägen svänger.

Den undre delen av baken är fräsigare utformad efter ansiktslyftet. Bilens sidor har också blivit mer skulpterade.

VAD ÄR NYTT? Förutom mer effekt och kraftigare vridmoment har de tre modellerna blivit omritade för att se sportigare ut. Det är mest tydligt baktill. Det har också tillkommit ytterligare tre färger att välja mellan.

Premiumkänslan i förarmiljön har höjts. Växelväljaren har vinklats mot föraren och det finns stöd för Android Auto. Chassit har också fintrimmats i och med ansiktslyftningen. 

Instegsmodellen har fortfarande en fyrcylindrig tvåliters turbomotor, medan S och GTS bjuder på ytterligare två cylindrar.

Toppmodellen GTS har luftfjädring som är komfortabel i alla lägen. När det svänger ger S port-lägena bra chassikontroll.

HUR ÄR DE ATT KÖRA? När vi landat på flygplatsen i Leknes börjar jag med toppmodellen GTS. Till skillnad mot de enklare syskonen har GTS luftfjädring. Komforten är verkligen på hög premiumnivå.

Någon stadskörning är det knappast tal om här på Lofoten så jag skiftar om till Sportläget som passar landsvägskörning bättre. Det blir för gungigt med Komfortläget när landsvägen svänger och böljar.

När trafiken lättar vrider jag om till Sport Plus-läget som ger tajtare styrning och stramare chassi. Nu känns bilen redo för riktig hårdkörning i kurvorna, och det klarar den också av, men mest slående är att det sker utan att det gör avkall på komforten.

Varvräknaren i centrum, som det ska vara i en Porsche. Förarmiljön är genomtänkt och andas premium.

Med en förare av medellängd eller längre blir det trångt för knäna i baksätet.

Kontrollen över bilens rörelser blir bättre och vägens ojämnheter framträder tydligare, men det blir aldrig oskönt stötigt. Imponerande.

Vanliga Macan och S-modellen har stålfjädrar med ställbar dämpning i tre steg. Skillnaden mellan lägena är mindre tydlig än i GTS.

Andra bil ut är instegsmodellen Macan. Den lättare fyran påstås ge lite bättre köregenskaper, men det kan jag inte ärligt påstå att jag känner av. Istället märks en råare gång och att det fattas 175 hk och 150 Nm mot GTS. Vanliga Macan är inte på något sätt slö, utan rapp och effektiv, men den där härligt mulliga kraften som känns i ryggen saknas.

Sista passet tillbaka till flygplatsen kör jag S-modellen. Den upplevs närmare GTS än basmodellen med sin mjukare motorgång och rejäla kraftutveckling. För mig är Macan S en sweetspot som ger det mesta som GTS ger, men till ett lägre pris.

I Sverige beräknas Macan S sälja sämst. Trots sitt lägre pris kommer inte heller basmodellen bli någon storsäljare – konkurrensen från laddhybrider med betydligt lägre skatt är hård. Vi kan ta koncernkusinen Audi Q5 TFSI e som ett nära exempel.

BORDE JAG KÖPA EN? Om du gillar Porsche och samtidigt vill vara snäll mot miljön ska du vänta in den helt elektriska motsvarigheten till Macan som kommer 2023.

Älskar du fräckt avgasljud, prestanda och vill ha en bil som kan användas alla dagar om året är Macan GTS en riktigt härlig skapelse. En ovanligt körglad suv utan kompromisser mellan prestanda och komfort.