PROV: Vi kör sjusitsiga laddhybriden Volkswagen Multivan eHybrid

PREMIUM Senaste generationen VW Multivan tar det största utvecklingssteget i modellens historia samtidigt som den blir laddhybrid. Kan den vara ett alternativ till suv för familjer som vill ha sju säten och möjlighet att köra på el?
Annons

VAD ÄR NYTT? I stort sett allting. Nya Multivan (internkod T7) har nämligen övergett bottenplattan för transportbilar och bygger nu istället på VW-koncernens MQB-plattform som är till för personbilar. Den är dessutom ensam bland sina syskonmodeller Transporter och Caravelle med flera om att ta det klivet. De andra kommer fortsätta att bygga på transportbilsteknik.

Multivan förflyttar sig därför tydligt över mot personbilssegmentet och delar en hel del grundläggande byggstenar med bland annat VW Passat. Den laddbara drivlinan är till exempel samma som i den storsäljande kombibilen. Det betyder en bensinmotor på 150 hästkrafter, en elektrisk dito på 116 och en total systemeffekt på 218 hästar.

Litiumjonbatteriet har 10,4 kWh användbar kapacitet, vilket enligt WLTP-körcykeln är nog för upp till 49 kilometers elektrisk räckvidd. Bilen är utrustad med värmepump som standard för att göra uppvärmningen av kupén mer energieffektiv. Det är ju en stor volym. Kalla dagar är det därför smartast att förvärma bilen medan den står på laddning innan man kör iväg.

Att fylla batteriet tar i bästa fall tre timmar och fyrtio minuter om man använder en laddbox. Multivan klarar som mest enfas på 3,6 kW.

PROV: Vi kör sjusitsiga laddhybriden Volkswagen Multivan eHybrid
Mycket mer personbilskänsla bakom ratten numera.

Batteriet ligger placerat i golvet under framsätena, vilket har fördelarna att det inte påverkar innerutrymmen eller lastvolym, samt att det sänker tyngdpunkten.

En effekt av att modellen bygger på en personbilsplattform är att den har många fler och mer tekniskt avancerade finesser och säkerhetsfunktioner. Multivan är nu mer uppkopplad med det senaste infotainment-systemet, den har digitalt instrumentkluster som standard och det finns en head up-display. Förarmiljön tar efter personbilssyskonen då många knappar är beröringskänsliga pekvarianter, och den stora växelspaken är utbytt mot en liten vippa samt P-knapp.

Men det viktigaste är kanske att bilen har mer omfattande assistanssystem. Autobroms som reagerar på fordon, fotgängare och cyklister är standard, liksom aktiv filhållning. Travel Assist finns som tillval och inkluderar adaptiv farthållare och Lane Assist då bilen styr själv.

PROV: Vi kör sjusitsiga laddhybriden Volkswagen Multivan eHybrid
Flexibel interiör som kan kompletteras med stort panoramatak.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Upplevelsen bakom ratten är spontant klart mer personbilslik jämfört med tidigare. Drivlinan gör sig riktigt bra i Multivan. Bilen känns nu lika pigg i reaktionerna som vilken vanlig vagn som helst, bland annat tack vare elmotorn med sin direkta respons.

En annan sak som hjälper till är att Multivan har blivit cirka 200 kg lättare jämfört med tidigare. Det nya chassit använder aluminiumkomponenter istället för stål och den har lättare fälgar och säten. Tillsammans med bättre aerodynamik har det resulterat i nästan åtta gram mindre CO2 per kilometer i genomsnitt.

Själva elmotorn är tillräckligt stark (330 Nm i vridmoment) för att bilen ska kännas pigg även när man bara kör på el och vi tycker att man då mer än väl kan hänga med i normalt tempo. Toppfarten på el är 140 km/h.

En positiv effekt av att modellen bygger på MQB-plattformen är att både köregenskaper och komfort har blivit bättre än tidigare.

PROV: Vi kör sjusitsiga laddhybriden Volkswagen Multivan eHybrid
Laddluckan sitter framför den främre dörren på höger sida. Multivan klarar att ta emot enfasladdning på som mest 3,6 kW.

Multivan rör sig nu mer självsäkert och kontrollerat på vägen och chassit reagerar snabbare på vad man gör bakom ratten. Tjänstevikten, formatet och den höga sittpositionen gör naturligtvis att den fortfarande känns som en stor bil, men förarupplevelsen är ändå att den har krympt och blivit tajtare, mer direkt och harmonisk. Man kan helt enkelt köra Multivan ungefär som vilken annan familjekombi som helst.

Personbilschassit har också smittat av sig positivt på komforten. Fjädringen sväljer ojämnheter snyggt med bra kontroll och följsamhet, borta är de daller från hjulupphängningarna och små skutt som bilen tidigare kunde ta med bakvagnen över större ojämnheter när man körde utan last.

NÖRDFAKTA. I Sverige kommer Multivan att säljas som laddhybrid och som diesel, den senare lanseras först omkring sommaren 2022. Maximal släpvikt för laddhybriden är respektabla 1 600 kg, medan dieseln får dra 2 000.

Invändigt finns nya stolar som har blivit upp till 25 procent lättare jämfört med tidigare. Det hjälper inte bara att hålla tjänstevikten nere, utan gör det även enklare att möblera om i kupén och att plocka ut sätena helt och hållet.

En trevlig detalj är att Multivan nu för första gången går att få med ett stort panoramatak som tillval.

PROV: Vi kör sjusitsiga laddhybriden Volkswagen Multivan eHybrid

BORDE JAG KÖPA EN? Om du har behov av sju sittplatser och vill ha möjligheten att köra på el (eller bara få billigare fordonsskatt) bör Multivan absolut stå på din shoppinglista. Det finns nämligen inte så många alternativ som klarar den kombinationen. I samma prisklass hittar vi Hyundai Santa Fe och Kia Sorento. Vill man ha fler bilar att välja bland får man lägga på drygt 300 000 kronor för att inkludera Ford Explorer och Volvo XC90.

Jämfört med suvarna har Multivan några stora fördelar: kupén är rymligare, man får plats med mycket mer bagage med sju personer i bilen och interiören är långt mycket mer flexibel.

Komforten, väguppträdandet och de tillgängliga finesserna har tagit tydliga kliv framåt. Ur det perspektivet finns egentligen inga skäl att välja en suv framför Multivan. De enda riktiga anledningarna handlar om attityd och image, samt möjligtvis fyrhjulsdrift. Men Multivan är det förnuftiga och rationella valet för den som behöver en elektrifierad folkfraktare.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen