PROV: BMW M240i xDrive Coupé – i väntan på M2

Premium Redan den mycket markanta designen talar klarspråk, men när den ljuvliga raka sexan ruvar under den långa motorhuven förvandlas nya 2-serie Coupé till något unikt i den kompakta sportbilsklassen.

PROV: BMW M240i xDrive Coupé – i väntan på M2

VAD ÄR NYTT? Allt, kort och gott. Breddade skärmar, power dome och stora luftinsläpp; designen påminner om BMW:s sportanda från gamla dar och klarar sig utan bävertänderna à la 4-serien.

Stilen är extrovert och sportig och bilen känns som en värdig efterträdare till 2002 Turbo, M3, M135i och M235i. Framför allt i specialkulören Thundernight Metallic. Dessutom är coupén den enda karossformen i den omfattande kompaktbilsfamiljen 1- och 2-serie som bygger på samma arkitektur som 3- och 4-serien istället för den strikt framhjulsdrivna kompaktbilsplattformen.

Det innebär att 2-serie Coupé inte bara får bak- eller fyrhjulsdrift utan även kan bestyckas med något så delikat som en traditionell treliters radsexa. 

Tjusiga sportstolar ingår i standardutrustningen för toppmodellen M240i.

Redan hos föregångaren ville en tredjedel av kunderna ha radsexan och just därför spelar den nuvarande toppmodellen M240i mer än bara en biroll, sin prislapp på minst 555 300 kronor till trots.

I nykomlingen producerar motorn numera 374 hk att jämföra med föregångarens 340 (och 4 hk mer än i gamla M2 Coupé), men kan å andra sidan endast beställas i kombination med fyrhjulsdrift och en åttastegad automatlåda. Fans av manuella lådor och bakhjulsdrift får alltså snällt vänta på kommande M2.

Annars känns M240i nästan som nuvarande M2 Competition och är till och med en tiondel snabbare till 100 km/h.

Med det adaptiva M-chassit (tillval) i läge Sport Plus blir bilen till en bakaxeldriftande sensation – trots fyrhjulsdrift.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Än viktigare är dock hur bilen känns. Att den trots sina större yttermått och sin imponerande tjänstevikt faktiskt lyckas skapa en sportig atmosfär och en djup samhörighet med föraren.

De otroligt sköna sportstolarna med fint sidostöd spelar säkerligen en avgörande roll där. Ergonomin är ju trots allt viktigare än man tror och här är den perfekt. Det enda negativa är den begränsade sikten bakåt och bilens märkliga digitala instrumentering.

Ett tryck på startknappen, växelväljaren till läge D och redan med det första, försiktiga gaspådraget känns den klassiska radsexan så rätt, så underbart rätt. Ljudet, varvvilligheten och trycket framåt är otroligt beroendeframkallande. 

Den nya 2-seriecoupén har fått bredare spår och längre axelavstånd samt ett modifierat, adaptivt chassi som i toppmodellen utökas med 19-tumsfälgar, sportdifferential och sportbromsar. Naturligtvis har man samtidigt passat på att styva upp karossen ordentligt och ge bilen en perfekt viktbalans.

3-litersmotorn utvecklar numera 374 hästkrafter.

Som resultat är M240i neutral och rörlig. Sportstyrningen tillåter dessutom högprecisa styrmanövrar med vilka man till och med kan få bilen att överstyra lätt i Sport Plus, dock utan en hård kontring. Den ganska strama fjädringskomforten till trots utgör asfaltvågor och hål i vägbanan inga större problem för M-modellen.

NÖRDFAKTA. M240i i all ära, men bilen vi egentligen väntar på är självklart nya M2 Coupé. Inte enbart för att den är prestandakungen i 1- och 2-serien utan även för att den kommande toppmodellen kanske är den sista i sitt slag.

Nästa generation M2 väntas nämligen komma så sent som 2030 och då med en elektrifierad drivlina. Men än så länge finns det ingen anledning till att gråta.

Speciella 19-tums-fälgarr och grymma sportbromsar ingår i standardutrustningen.

Kommande M2 blir en bil av den gamla sorten och kan till och med beställas med manuell låda (åttastegad automat är standard) samt bakhjulsdrift. Därtill förväntar vi oss en effekt på runt 450 hk. M2 Coupé har premiär i mitten av 2022.

BORDE JAG KÖPA EN? De ökade yttermåtten ger egentligen inga större fördelar i vardagen. Några centimeter hit och dit ändrar inget på det faktum att M240i inte är den ideala familjebilen med sitt mycket begränsade kupéutrymme och sin oförändrade bagagevolym (390 liter).

Däremot har antalet assistanssystem utökats ytterligare. Trots detta känns M240i fortfarande uppfriskande analog, direkt och framför allt underhållande.

M240i intar en särställning på marknaden för kompakta sportbilar – fram till vi får se och uppleva kommande M2.