Prov: Opel Rocks-e – plats för plast

PREMIUM I början av året kommer Opel med en mopedbil som framför allt riktar sig till tyska ungdomar. Nya Rocks-e får nämligen framföras av femtonåringar. Hur den är att köra? Annorlunda.
Annons

VAD ÄR NYTT? En mopedbil är kanske inget man förväntar sig av en tillverkare som Opel, men nu är den snart här: nya Opel Rocks-e som till och med får köras av ungdomar.

I hemlandet Tyskland ser tillverkaren sitt senaste alster som ett perfekt alternativ till elektrifierade eller bensindrivna mopeder.

För att göra bilen så attraktiv och billig som möjligt har man byggt den av så många likadana delar som man har kunnat. Fronten och bakdelen är därmed praktiskt taget identiska, vilket även gäller för dörrarna. Detta leder till att förardörren är bakhängd och öppnas i framkant, medan dörren på passagerarsidan är infäst fram och öppnas som en vanlig dörr. Det ser häftigt ut, men kan vara opraktiskt i vardagen eftersom dörrarna inte har tillräckligt stor öppningsvinkel.

Titta på bilderna och det du ser mest av är plast. Till och med karossen består till största delen av materialet och får därmed inte tvättas i en automattvätt.

Prov: Opel Rocks-e – plats för plast
Interiören är plastig och avskalad. Bagaget får plats på passagerarsidans fotutrymme.
Prov: Opel Rocks-e – plats för plast
Här ser man det man behöver, inget annat: hastighet, laddningsnivå och räckvidd.

På insidan ser det likadant ut, plast överallt. Man sitter till och med på plaststolar som har stoppats med, ni har kanske redan gissat det, plast. Det låter kanske hemskt men man sitter bättre och rymligare här än vad man hade kunnat tro.

Det stora glastaket får den svartgula (tillval) interiören att se större ut än vad det egentligen är och för att maximera den luftiga känslan har man även flyttat tillbaka passagerarstolen. 

Rocks-e saknar ett bagageutrymme. Jackor och andra mjuka saker kan med fördel förvaras bakom stolarna och lite större bagage får man stuva undan på passagerarsidans fotutrymme som erbjuder 63 liter. Då är det dock läge för passageraren att stanna hemma. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Vrid om tändningsnyckeln, vänta på den akustiska signalen, välj läge D till vänster om förarstolen och sedan surrar Rocks-e iväg.

Opeln låter som en elbil, men känns inte riktigt som en. Det saknas helt enkelt det elbilstypiska slaget i ansiktet när man accelererar. Men varifrån ska det komma? Den lilla elmotorn mäktar maximalt med 12 hk (konstant effekt 8 hk) vilket inte är speciellt mycket när bilen väger 471 kg.

Prov: Opel Rocks-e – plats för plast
De identiska dörrarna öppnas mot varandra, men dessvärre inte tillräckligt stort.

Från stillastående kan man möjligtvis få till en någorlunda ordentlig sprint, men enbart om vägen inte lutar uppåt. I alla lägen gäller konstant fullgas. Som mest klarar Rocks-e 45 km/h, vilket borde räcka gott för stadstrafik. Släpper man gaspedalen rekuperar Opeln för att skona bromsarna.

Även om fjädringskomforten inte är katastrofal, kan man både höra och känna vartenda hål i vägen. Ljudisolering är nämligen tabu här på grund av vikten. Det finns dock åtminstone ett värmesystem i bilen som klarar att ge sex graders temperaturskillnad. Det betyder att man inte kör en Rocks-e i t-shirt och shorts mitt i vintern.

Behöver man ladda 5,5 kWh-batteriet är det bara att leta fram den tre meter långa sladden från facket bakom passagerardörren och stoppa in den i ett vanligt eluttag. Att ladda batteriet fullt tar 3,5 timmar. Vill man använda en typ 2-wallbox krävs en adapter (tillval).

NÖRDFAKTA. Idén med en mopedbil från Stellantiskoncernen som Opel ingår i, är inte så ny som man kanske tror. 2020 presenterade nämligen Citroën sin lilla stadsloppa Ami som precis som Opel Rocks-e bara är 2,41 meter lång, 1,39 meter bred och väger in på 471 kg. Räckvidden på 75 km, toppfarten på 45 km/h och batterikapaciteten på 5,5 kWh är naturligtvis också identiska.

BORDE JAG KÖPA EN? Fördelarna mot en moped är många: man sitter torrt, någorlunda varmt, bekvämt och säkrare i en Opel Rocks-e. I Tyskland har man satt priset till 7 990 euro, men det är osäkert om modellen kommer till Sverige. Ett bra alternativ till andra, oftast mycket dyrare elbilar är Rocks-e definitivt.

Prov: Opel Rocks-e – plats för plast

Annons
Annons
Rulla till toppen