PROV: Kinesiska elbilen Aiways U5

PREMIUM Den kinesiska elbilstillverkaren Aiways första modell heter U5 och ska sälja på hög kvalitetskänsla och mycket utrustning. Men priset är...
Annons

VAD ÄR NYTT? Allt! Det nystartade kinesiska elbilsföretaget Aiways grundades 2017 och den riktiga tillverkningen inleddes 2020. Företaget är ett resultat av den kinesiska regeringens subventioner av elbilar och expansiva entreprenörer.

Feng Changge var 2005 återförsäljare av lyxbilar i Kina och stor fastighetsägare. 2013 startade han China Harmony Auto som börsintroducerades i Hongkong och pengarna strömmade in. 2015 investerade han i biltillverkaren Green Field Motor som byggt en fabrik med statliga pengar och tog in Foxconn (tillverkare av iPhone) och spelföretaget bakom We chat – Shenzen Tencent Holding. Här skulle byggas uppkopplade moderna elbilar!

Tyvärr hade Green Field Motor inte licens att sälja bilar på den kinesiska marknaden och utan licens var fabriken värdelös och affären sprack. Green Field Motors försvann i glömska. 

För att sätta fart på projektet tog man in en kinesisk Volvochef och en chef från statliga SAIC. Med stöd från Jiangxiprovinsen byggdes en ny fabrik i staden Shangrao.

PROV: Kinesiska elbilen Aiways U5
Tidstypisk förarmiljö som, fungerar bra, men navigation saknas. Bilen får full pott för antal säkerhetssystem och förarassistansen har god funktion.

Efter en radda affärstransaktioner bildades företaget Aichi Automobile och ett antal privata investerare anslöt.  2017 startade utvecklingen och den första konceptbilen visades på Pekings bilsalong 2018, och det var också första gången som namnet Aiways kommunicerades.

En hel del av tekniken utvecklades internt, som plattform, säkerhetssystem, självkörning och motor. Litiumjärnfosfatbatterierna togs från kinesiska CATL, men med en egen teknisk twist med en sandwichkonstruktion med en skiva som avskiljer cellerna från värme/kylsystemet – vilket ska ge bättre tempereringsmöjligheter och högre säkerhet. Man köpte också in komponenter från exempelvis Bosch, Panasonic, och Lear.

2017 öppnades ett kontor i München, där Audi quattrolegendaren Roland Gumpert blev utvecklingschef. Man investerar också i en bränslecell som drivs av metanol för en räckviddsförlängarlösning och för det byggs nu en stor fabrik i Kina. Man har även ett samarbete med den taiwanesiska batteritillverkaren Prologium som sätter upp en stor fabrik för Solid State-batterier.

PROV: Kinesiska elbilen Aiways U5
Benutrymmet är riktigt generöst, takhöjden imponerar dock inte.

2018 startade förserieproduktion men eftersom man inte hade licens att sälja bilar i Kina köptes bilföretaget Landwind och 2019  kom tillverkningen igång i blygsam skala. Men så kom Covid och den kinesiska staten minskade på stödet till elbilar … Eftersom Aiways inte har samma höga tekniska svansföring som NIO och XPeng har man inte fått lika stor uppmärksamhet i medierna. 

2021 såldes det 2 600 Aiways U5 i Kina och 2021 kom man upp i drygt 3 000 bilar, samt drygt 1 000 på den europeiska marknaden, där man finns i tio länder, och Sverige är nu ett av dessa.

Målsättningen för i år är att sälja över 10 000 enheter i Europa varav 650 i Sverige. Går allt enligt den mest optimistiska planen ska man vara lönsamma om tre år. Fabriken i Kina kan tillverka 100 000 bilar per år, och byggs ut för 300 000-kapacitet.

PROV: Kinesiska elbilen Aiways U5
Lättlastat bagageutrymme och stora baljor under golvet. Men inga lastöglor.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Svaret är kort och gott behaglig. Elmotorn driver på framhjulen och de 210 hästkrafterna räcker till mer än väl, är det halt ute spinner de lätt. Men det är ingen ”prestandaelbil” utan snarare en kvick vardagsbil. 

Styrningen kan justeras i tre lägen, från lätt till tung, men den blir aldrig riktigt sportig. Sak samma med chassit, som imponerar  mest med att vara bekvämt och ha god rullkomfort. Ljudnivån är också bra, utan att vara extremt låg.

Bilen väger bara 1 845 kg och det är nästan 200 kg mindre än den lite kortare Volvo XC40 T6. Att 52 procent av karossen är av aluminium hjälper till och batteripaketet är inte heller så stort, 63 kWh mot Volvons 70 kWh.

Aiways påstår att deras egenutvecklade motor är kompakt, lätt och energisnål – och den officiella förbrukningssiffran på 16,6 kWh/100 km är konkurrenskraftig. Den har ett tydligt elmotorljud i lägre hastigheter.

Men för vinterkörning är det en nackdel att bilen saknar värmepump, förbrukningen i kyla blir förmodligen högre än för flertalet konkurrenter – om nu inte batteripaketets speciella kylning/värmning kan kompensera för det. Framtida tester får utvisa den saken. 

PROV: Kinesiska elbilen Aiways U5
U5 fick bara tre stjärnor av Euro NCAP eftersom sidokrockkudden löste ut sent. Bilen ska vara uppdaterad för att klara fem stjärnor.

Ännu värre är det att standardversionen saknar elvärme i framstolarna. Du måste lägga på 40 000 kronor för lyxversionen, som då också får läderklädsel, glastak, elöppningsbar bagagelucka, 19-tumsfälgar och trådlös laddning av telefonen.

Fram sitter man bra även om dynan är lite väl sportigt skålad för min smak – man hamnar lite på kanterna. Baksätet är riktigt bekvämt och benutrymmet är mycket generöst – axelavståndet är hela 2,8 meter. Men takhöjden är däremot inte imponerande, jag som är 180 cm snuddar taket.

Materialvalen är fina och designen känns modern och de tre displayerna framför ratten ger en egen identitet. 

Infotainmentsystemet imponerar inte med tanke på vilka företag som ligger bakom, men det är inte dåligt. Däremot saknas navigation och man måste koppla in sin telefon via USB-sladd för att få en karta. Man får alltså inte hjälp med att hitta en laddrutt på långfärd.

Hemmaladdningen är långsam (3,6 kW) och snabbladdningskurvan kunde vara bättre.

PROV: Kinesiska elbilen Aiways U5

NÖRDFAKTA. Ai i Aiways står inte för AI – artificiell intelligens, utan för kärlek, på både kinesiska och japanska. Företagets slogan är ”Love your drive”.

Logotypen har hämtat inspiration från en schematisk elbil sedd ovanifrån, eller batterier, eller en laddkontakt, eller en svartvitrutig flagga. Hur som ska logotypen symbolisera framtidens intelligenta bil, rörelse och stil.

BORDE JAG KÖPA EN? Baspriset startar på 430 000 kr men eftersom de flesta förmodligen vill ha eluppvärmda stolar är det lyxversionen för 470 000 som gäller. De som är ute efter billig transport gör ett mycket bättre köp med MG ZS från 400 000 kr, som visserligen inte känns lika premium men gör jobbet lika bra.

För 499 000 kr får man MG Marvel R, som är lika stor och känns som ett bättre paket. Men framför allt får man en Volvo XC40 Recharge Single motor för 499 900 kr hos Bilia just nu. Visst, den är lite mindre men har ett överlägset Googleinfotainmentsystem med navigation och andrahandsvärdet lär bli sååå mycket bättre.

Privatleasing då? Aiways vill ha 3 900 kr för grundversionen och hela 4 400 för premiumversionen.  Budgetalternativet MG ZS startar på 2 850 kr och just nu kan man privatleasa en XC40 som fått värmepump för 3 995 kronor. Ridå Aiways.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen