PROV: BMW 2-serie Active Tourer – Bror Duktig

Premium Andra generationen 2-serie Active Tourer får klara sig utan syskonet Gran Tourer, men har istället massor av ny teknik. Hur bra den är tar vi reda på!

PROV: BMW 2-serie Active Tourer – Bror Duktig
Fronten är modern med stora dubbelnjurar med integrerad radarsensor och smalare strålkastare.

När den första Active Tourer såg dagens ljus 2014 var den revolutionär för märket: en kompakt familjebuss med framhjulsdrift och trecylindrig motor var mycket okonventionellt och svårt att ta till sig för inbitna BMW-fans.

Den otypiska tekniken har dock lyckats etablera sig lika snabbt som den ovanliga karossformen: fram till nu har BMW sålt över 430 000 exemplar av Active Tourer plus 200 000 av Gran Tourer.

Den korta varianten får förnyat förtroende och känns bekant med sin karossform och sina marginellt ökade yttermått, men bibehållet axelavstånd. Nykomlingen har dock större dubbelnjurar i fronten samt smalare strålkastare och bakljus som har LED-teknik som standard.

En helt digital förarmiljö med nydesignade reglage.

Det som är avgörande är dock vad som är nytt under plåtskalet. Active Tourer har en vidareutvecklad UKL-2-plattform och en hel del innovationer, precis som föregångaren hade 2014. Den nya tekniken hittar så småningom sin väg även till systermodellerna i märkets kompaktfamilj.

Active Tourer har bland annat ett moderniserat drivlineutbud med förbränningsmotorer med och utan mildhybridsystem, en ny sjuväxlad dubbelkopplingslåda samt den senaste versionen av iDrivesystemet som hittills enbart funnits i elbilarna iX och i4. Lite senare får dagens bensin- och dieselmotorer sällskap av två laddhybridvarianter och en starkare diesel.

Innan vi börjar testa nykomlingens köregenskaper bekantar vi oss med förarlandskapet vilket i nykomlingens fall kan ta lite längre tid än vanligt.

Bekväma, fint formade sportsäten fram och gott om plats i baksätet.

Active Tourer har en stor, välvd skärm framför föraren som innehåller både instrumentklustret bakom ratten och en mer centralt placerad multimediaskärm. Till vänster om infotainmentsystemet finns dessutom fyra separata pekytor för direktvalsfunktioner och under skärmen finns två områden för klimatinställningarna (klimat-automatik och navigationssystem är standard). 

Ännu en bit längre ner befinner sig ett centralt ventilationsutblås och de resterande reglagen sitter i en till synes fritt svävande konsol mellan framstolarna. Här finns bland annat växelväljaren, körlägesväljaren samt volymkontrollen. Ett multifunktionsvred som i de äldre iDrivesystemen finns däremot inte längre.

Dessutom saknas föregångarens direktvalpanel och enheten för att styra klimatanläggningen. Istället har Active Tourer en upprätt mobilhållare med induktiv laddning (tillval) samt två mugghållare.

Bredare spår, smalare bakljus med LED-teknik samt gömda utblås.

Grundinställningarna är snabbt avklarade tack vare ett intuitivt användargränssnitt, de stora pekytorna på infotainmentskärmen är mycket överskådliga och dessutom individuellt anpassningsbara.

Det är endast när man ska justera kupéklimatet som högerhanden ibland pekar i tomma intet. Däremot gillar vi systemets snabba respons, höga kontrast och fina skärpa.

Detsamma kan även sägas om bilens digitala instrument som har ordnats vertikalt i den senaste versionen, för att ge plats för en central inforuta som är individuellt konfigurerbar.

Active Tourer sväljer som mest 1 405 liter och har elektriskt styrd baklucka som standard.

Vår första provkörning sker under en mild vårdag med två bensinmodeller som har mildhybridteknik, vilket innebär att förbränningsmotorn får understöd av en 48-volts elmotor som sitter integrerad i växellådan och lämnar 19 hk. Detta ska ge mjukare motorstart och sänkt förbrukning.

I trecylindriga 220i hamnar systemeffekten på 170 hk och 280 Nm, medan fyrcylindriga 223i utvecklar 218 hk och 360 Nm.

Under våra första landsvägskilometrar visar sig drivlinan från sin bästa sida: turbomotorn och dubbelkopplingslådan har utvecklats tillsammans med Magna och fungerar som en homogen enhet som leder kraften till framaxeln utan minsta ryck.

Trecylindriga 220i är pigg. Laddhybridversioner kommer senare.

Medan den starkare 223i är mer harmonisk och kultiverad i sin kraftutveckling är trecylindriga 220i aningen mer högljudd men knappast mindre pigg. Växellådans manuella läge kan visserligen öka körglädjen i vissa situationer men är egentligen helt och hållet överflödigt. 

Tillvalschassit med adaptiva dämpare ger bilens fjädring en bättre karaktär som passar till de dynamiska drivlinorna, och det ger till och med lite sportighet utan att man för den delen måste försaka komforten. Styrningen är dessutom helt befriad från drivlinans påverkan, det vill säga att det saknas kraftreaktioner i ratten. Framför allt i sportläget glänser bilen istället med precision och omedelbar respons.

BMW:s familjebussrevolution från 2014 får alltså en lyckad vidareutveckling i år och snart stundar det första riktiga testet. Det ser vi fram emot, för nya 2-serie Active Tourer ger mersmak.