PROV: Porsche Macan T – T som i Toppen!

Premium Efter 911 och 718 får nu även Macan en T-modell. Den fjärde versionen av Porsches populära suv har en fyrcylindrig tvålitersmotor, modellspecifik utrustning och grymma köregenskaper.

PROV: Porsche Macan T – T som i Toppen!
Utifrån ser endast insatta märkeskonnässörer att det är en T-modell som kör förbi. I framsätet sitter man i utmärkta sportstolar med mittsektion i Sport-Tex.

VAD ÄR NYTT? Under den gamla, goda luftkylda Porschetiden bars förkortningen "T" av en 911 med fyrväxlad manuell låda, stålfälgar och 110 hk som skulle ersätta den fyrcylindriga modellen 912. I samband med modellbytet till 2,7-litersmotorn 1974, föll T:et i glömska. Det dröjde många år innan någon i Zuffenhausen mindes bokstaven och återupplivade den.

Porsche Macan T följer den gamla Touringtraditionen och finns därför endast med en 265 hk stark fyrcylindrig bensinmotor (EA888) under huven. T utmärker sig även genom modellspecifika agatgrå exteriördetaljer i fronten som färgmatchas mot karossens sideblades, ytterbackspeglar och takspoiler. Bilen rullar dessutom på Macan S-fälgar i mörk titan.

Det lovar gott: Col de Turini-passet på kartan, en fantastisk sportratt med fint grepp och perfekt placerade växlingspaddlar. Vad mer behövs?

Det sportiga Touringtemat fortsätter naturligtvis i kupén med elektriska 8-vägs sportstolar med mittsektion i silversvart Sport-Tex och GT-ratt.

Macan T är också utrustad med Sport Chrono-paketet och Porsche Active Suspension Management (PASM) med 15 mm lägre chassi och styvare krängningshämmare. Naturligtvis finns det även en adaptiv luftfjädring som tillval (15 400 kronor) för den som vill.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? För att testa nykomlingens sportiga köregenskaper på bästa sätt åkte vi till Col de Turini, bergspasset i de sydfranska alperna som ingår i Monte Carlo-rallyt. Testbilen är utrustad med konventionella stålfjädrar vilket vi gillar skarpt eftersom vi annars alltid kör Macantestbilar med luftfjädring.

Efter några repor upp och nerför passet kommer man snabbt till insikt om att man knappast behöver luftfjädringen. Stålfjädrarna bjuder på en utmärkt kompromiss mellan stram fjädringskomfort och klassledande köregenskaper.

Den vita T-modellen fjädrar suveränt över den inte alltid strykbrädesjämna, sydfranska asfalten, styr in kompetent och omedelbart samt accelererar ut ur halkiga hårnålskurvor med högt grepp. Styrningen är som vanligt utmärkt och i suvsegmentet finns hittills ingen annan som kan matcha Macanstyrningens precision och feedback. Detta gäller för samtliga Macanmodeller.

Frågan är dock om man faktiskt kan känna någon skillnad mellan modellerna med och utan "T"? Det ligger i betraktarens öga, men i dagens omgivning kan vi konstatera att Macan T är ytterst rörlig och förtroendeingivande. Den är faktiskt så pass rörlig att man gärna glömmer att man sitter i en högbyggd tvåtonsbil och inte i en lättviktig sportbil med svansmotor.

Trots att Macan T endast har en fyrcylindrig motor saknas ingen kraft: 265 hk i en suv har aldrig känts mer tillräckligt än här. 

NÖRDFAKTA. Att just Macan förärades en T-version är inte så konstigt. Sedan lanseringen 2014 har den varit Zuffenhausens mest framgångsrika modell och tidvis har var tredje Porsche som lämnat fabriken varit en Macan. Att bilen till stor del bygger på Audi Q5 och mestadels säljs med fyrcylindriga drivlinor verkar dock inte störa kunderna nämnvärt. 

BORDE JAG KÖPA EN? Med ett grundpris på 720 000 kronor är Macan T hela 50 000 kronor dyrare än vanliga Macan. Även om det inte låter som tidernas bästa kap, borde den T-specifika utrustningen vara betydligt mer värd än prispåslaget.

Macan T är en attraktiv specialmodell med hög körglädje som inte bjuder på revolutionerande skillnader till normala Macan. Det kommer dock knappast minska försäljningssiffrorna för nykomlingen.