En miljövänlig familjebil från prestandaprästerna i Affalterbach?
Nja, Mercedes hästkraftssmedja är knappast ett tillhåll för trädkramare och miljöpartister och därför kallas deras första laddhybrid för Performance-Hybrid. Även det stjärnprydda märket måste vika sig för allt hårdare utsläppskrav och då krävs det hybriddrift.
Någon verkar dock inte ha läst det finstilta i lagkraven, nya Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance genererar nämligen smått vansinniga 843 hk och 1 470 Nm. 0–100 km/h? Det tar mindre än tre sekunder. Till och med GT Black Series känns lite beige i jämförelse.
Tekniken bakom effektvansinnet är naturligtvis lika extrem som resultatet.
På bakaxeln sitter en kompakt enhet som består av en elmotor på 205 hk som varvar upp till 13 500 r/min, en tvåstegad växellåda samt en elektroniskt styrd differential.
En våning längre upp sitter ett batterihus i aluminium med 560 litiumjonceller som kyls av 14 liter kylmedel. Batteriets optimala temperatur ligger på runt 45 grader. Kapaciteten är blygsamma 6,1 kWh men å andra sidan väger hela härligheten bara 89 kg och har enligt konstruktörerna förmågan att rekupera och ge ifrån sig energi blixtsnabbt.
Visst känns det lite som Formel 1? Helt rätt, F1-experterna från Brixworth har naturligtvis haft ett finger med i spelet.
Huvudattraktionen och anledningen till bilens massiva effekt är dock den välkända fyraliters-V8:an i dess starkaste form med 639 hk och 900 Nm, som har parats ihop med en niostegad automatlåda (Speedshift MCT 9G).
En remdriven startmotor/generator med 14 hk blåser liv i vinkelåttan och drivlinans biaggregat, och matar i värsta fall även batteriet. För bästa möjliga grepp har bilen utrustats med fyrhjulsdrift, bakaxelstyrning och en nyligen optimerad luftfjädring.
Efter flera kilometer på kurviga och kuperade landsvägar samt ett par snabba varv på Circuito Monteblanco kan vi enhälligt konstatera att teknikspektaklet inte har varit förgäves utan snarare är en imponerande uppvisning som vi inte hade väntat oss.
När batterikapaciteten minskar till 25 procent tar det inte många minuter innan bilen har laddat upp batteriet igen. Ju hårdare du kör desto snabbare laddas batteriet.
Via de vanliga rattknapparna kan föraren dessutom botanisera bland mängder av olika körlägen. Du kan antingen glida ljudlöst med enbart elkraft eller ta tjuren vid hornen och peta i raceläget. Då omges man istället av ilskna motorvrål, turbovisslingar samt ett metalliskt knattrande och upplever brutal acceleration. Batteriet ger en maximal boost i tio sekunder.
Gör nu inte misstaget att tro att det är alldeles för kort. Det tar trots allt inte ens tre sekunder från 0 till 100 km/h, vilket innebär att du fortfarande har drygt sju sekunder med 843 hk. Det borde alltså räcka och bli över.
Det tveklöst mest imponerande är att GT 63 S E-Performance trots sin brutala kraft inte är en eldsprutande drake utan fördelar sitt massiva vridmoment skickligt för bästa kontroll. Även övergången från rekupering (upp till 100 kW) till de keramiska bromsarna sker supersmidigt.
Det här är alltså ingenjörsvansinne på högsta nivå, frågan är bara om bilen verkligen är existensberättigad, trots sin hybriddrivlina?