PROV: Alfa Romeo Tonale Veloce

PREMIUM Senast Alfa Romeo lanserade en ny bilmodell var 2017. Kompakta Tonale breddar nu det livsviktiga suvutbudet och vi provkör toppmodellen Veloce.
Annons

Sedan 2020 består Alfa Romeos program endast av två modeller, där även den yngsta, Stelvio, redan har fem år på nacken. Det är med andra ord hög tid att lansera en ny bil i form av kompaktsuven Tonale.

Nykomlingen är tekniskt nära besläktad med Jeep Compass som i sitt grundutförande drivs av en 1,5-liters bensinmotor på 130 hk som hjälps på traven av en 48V-motor som gömmer sig i den sjuväxlade dubbelkopplingslådan. För Tonale finns dessutom en 1,6-liters dieselmotor på programmet, som är lika stark som bensinmotorn.

Till hösten följer den kanske mest populära motoriseringen i form av en laddhybrid med en systemeffekt på hela 275 hk och ett batteri på 15,5 kWh. Vår första testrunda avverkas dock med en 160-hästars bensinmotor som bygger på instegsmotorn men som andas genom en turbo med variabel turbingeometri.

PROV: Alfa Romeo Tonale Veloce
20-tummarna har klassisk Alfa-design. Snyggt.

Det innebär att Tonale sprintar från 0 till 100 km/h på 8,8 sekunder och har en toppfart på 210 km/h. Ingen större överraskning här alltså, prestandan är ganska normal för bilar i denna storleksklass med liknande maskiner.

Trots elektriskt understöd från en elmotor på 21 hk känns den dock aningen trög. Oavsett om du accelererar försiktigt eller stampar plattan i golvplåten påminner responsen om ett tuggummi som har sett sina bästa dagar.

Värst är det när bilen bestämmer sig för att stänga av fossilspisen när man låter den rulla i stadstrafik. Motorn vaknar visserligen omedelbart efter ett gaspådrag och varvar upp snabbt, men sedan dröjer det nästan två sekunder innan något händer över huvud taget. Dessutom rycker bilen märkbart när man gasar försiktigt.

PROV: Alfa Romeo Tonale Veloce

Det påverkar inte bara komforten negativt utan minskar även körglädjen ordentligt. Gasar du i kurvans apex börjar accelererationen först när du redan har lämnat den. Dessutom får du planera för en lika fördröjd motorbroms inför kurvingången.

Släpper man upp gasen fortsätter bilen att accelerera i två, tre tiondelar på samma nivå. Enligt Alfas ingenjörer är detta beteende dock önskvärt ”om föraren skulle få för sig att accelerera vidare”. 

Doseringen av brake-by-wire-bromsarna fungerar däremot utmärkt, att stanna bilen utan störande ryck kräver ingen övning. I toppmodellen Veloce sitter till och med fyrkolvsok från Brembo bakom de främre 20-tummarna som stoppar bilen kraftfullt.

PROV: Alfa Romeo Tonale Veloce
Induktiv laddning av mobilen i kombination med Apple CarPlay- och Android Auto-anknytning. Körlägesväljaren har även ett ESP off-läge och inställningsmöjligheter för stötdämparna.

Dynamiskt känns Tonale, den tveksamma drivlinan till trots, sportig tack vare kvick styrning och avsaknad av karosskrängningar. Dessutom har styrningen fått en mycket direkt utväxling som bidrar till den sportiga känslan.

Det enda som inte riktigt passar in i bilden är det kraftiga servostödet som ger styrningen en ihålig känsla, även i sportläget. Med ratten i händerna känner du ingenting alls av det som händer med framaxeln förutom skador i underlaget som kommuniceras utan alltför hårda stötar.

Trots att Tonale rullar på stora 20-tumshjul är den adaptiva dämpningen hyfsat komfortabel om än inte särskilt mjuk. På riktigt dåliga vägar bullrar det ibland från hjulhusen.

PROV: Alfa Romeo Tonale Veloce
Startknapp på ratten och fast monterade rattpaddlar, nästan som i en Ferrari.

Kvalitetsintrycket är trots allt ordentligt och särskilt bakom ratten väntar en mycket trevlig överraskning i form av växelpaddlarna som vi känner igen från andra Alfa och Maserati. De stora, fast monterade paddlarna i aluminium med väldefinierade tryckpunkter och klickljud är så härliga att man till och med kör manuellt i stan, även om det hade varit smartare (och snålare) att låta automaten sköta växlandet. 

Med ett knapptryck aktiveras Tonales röststyrning och håller man knappen intryckt startas istället assistanssystemet för den parkopplade mobiltelefonen (Siri eller Google Assistant).

Som alternativ finns även Amazon Alexa tillgängligt, funktionen gömmer sig bakom en liten grafik på infotainmentskärmen och kan till och med leta information på Wikipedia.

PROV: Alfa Romeo Tonale Veloce
Bakljusen återspeglar strålkastarnas distinkta design och knyts ihop av ett genomgående ljusband.

Infotainmentsystemet jobbar genomsnittligt snabbt, stöttar Apple CarPlay och Android Auto utan kabel och planerar samt visar rutten tydligt tack vare TomTom-mjukvara. Systemet sköts nästan uteslutande via pekskärmen, förutom volymkontrollen och multimediaknapparna på ratten.

Det gäller även för funktioner som rattvärme och sätesvärme samt sätesklimatisering, dock finns det tack och lov en knapprad nedanför skärmen som sköter klimatanläggningen.

I baksätet styr man det centrala utblåset från mittkonsolen där det även finns två USB-anslutningar. Huvudutrymmet är tillräckligt men inte generöst, däremot har man gott om plats för ben och fötter. Bagaget rymmer 500 liter, men hatthyllan får inte plats under det variabla lastgolvet.

PROV: Alfa Romeo Tonale Veloce
Stolarna är bekväma med breda ryggstöd.

Att Tonale ändå är mycket funktionell bevisar bilen med en genomlastningslucka som kan öppnas från båda sidor, ett 12V-uttag i skuffen och ytterkameror med knivskarp optik som ger mycket bra runtomsikt.

Dessutom erbjuder nykomlingen fler komfort- och säkerhetshöjande funktioner som filhållning som aktiveras med blinkersspaken, skyltigenkänning och en adaptiv farthållare med avståndsautomatik. 

Även om de svenska priserna inte är klara än, kan vi vara säkra på att Alfa Romeo Tonale inte blir en budgetsuv. Orienterar vi oss efter de tyska priserna kostar toppmodellen Veloce från 467 000 kronor, den billigaste versionen (Super, 130 hk) går istället loss på drygt 370 000 kronor.

En Quadrifoglioversion som kan konkurrera med Mercedes-AMG GLA 45, Audi RS Q3 och Cupra Formentor VZ5 planerar man dock inte och inte heller en helelektrisk version eftersom plattformen inte stödjer det. Vi får därmed hoppas på att den planerade laddhybriden blir en hit!

PROV: Alfa Romeo Tonale Veloce
 

Annons
Annons
Rulla till toppen