PROV: Maserati Grecale Trofeo – körglad men inte utan missar

PREMIUM Efter Levante utökar Maserati sitt suv-utbud med den något mindre Grecale, som drivs av antingen en mildhybridiserad fyrcylindrig motor eller av en V6 med dubbelturbo. Vi provkör toppmodellen Trofeo med 530 hk!
Annons

VAD ÄR NYTT? Maserati Grecale är en helt ny bil från sportbilstillverkaren med säte i Modena och den bygger precis som Alfa Stelvio på Giorgioplattformen.

Vid lanseringen får Grecale tre olika motoralternativ: som GT och Modena med mildhybridiserad fyrcylindrig bensinmotor som producerar 300 respektive 330 hk och som Trofeo med dubbelturbomatad V6 med 530 hk och 620 Nm.

Insidan är klädd med mängder av högkvalitativt läder som dock blandas med en del trista plastpaneler. Man sitter bekvämt och med fint sidostöd på klimatiserade sportstolar och även i andra sätesraden står komforten i fokus med ett välformat baksäte och gott om plats åt alla håll, till och med om man valt panoramataket.

Men det är kanske inte så konstigt: Trots att Grecale ser smäcker och kompakt ut är den hela 486 centimeter lång.

PROV: Maserati Grecale Trofeo – körglad men inte utan missar

Mindre lyckat är däremot det helt digitala användargränssnittet. De enda knappar som finns i förarlandskapet sköter växellådan, allt annat sköts mer eller mindre med hjälp av den tvådelade infotainmentskärmen som pryder instrumentbrädan.

De flesta grundfunktionerna styrs på den lägre skärmdelen som dock är alltför lågt placerad och dessutom har små grafiska pekytor som tar förarens koncentration från det som är viktigt: händelserna framför vindrutan. Även den övre skärmen känns något låg, men den har åtminstone ett väl utformat och tydligt navigationssystem vars funktion utökas med head up-visning – en premiär för tillverkaren.

Systemet kallat MIA (Maserati Intelligent Assistant) bygger på Android Auto och är kvicktänkt och högupplöst, vilket inte hör till vanligheterna bland italienska sportbilar.

PROV: Maserati Grecale Trofeo – körglad men inte utan missar
Motorn är tagen från sportbilen MC20 men har modifierats något. Det är en treliters V6 som ger 530 hk.

Dessutom finns det en uppsjö av anpassningsmöjligheter för det digitala förarinstrumentet som i Corsaläget byter till sportig visning med centralt placerad varvräknare och en stor och tydlig växel- och hastighetsvisning. Sämre är att både Apple CarPlay och Android Auto inte stöds utan störiga kablar.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Redan på låga varv låter Trofeos dubbelturbo-V6 ovanligt mörk och hotfull. Den höjdjusterbara luftfjädringen är stram men skyddar effektivt passagerarna från hårda slag. Är asfalten ojämn är vägljudet dock alldeles för högt. Med tanke på att Grecale är en lyxig och dyr suv är det inte acceptabelt, och det är inte heller det sporadiska gnisslandet från styrningen.

V6:an producerar massivt tryck redan från låga varv och väljer man Corsaläget blir det riktigt roligt bakom ratten: ljudbilden känns autentisk och levande och ackompanjeras av häftiga wastegateljud under växlingarna, som man nästan glömt hur de låter i moderna bilar.

PROV: Maserati Grecale Trofeo – körglad men inte utan missar
Under den genomtänkta infotainmentskärmen finns ytterligare en pekskärm som styr funktioner som värme, sätesklimatisering, volym och ESP.
HÖGER: Växelpaddlarnas klickljud är beroendeframkallande och lika solitt som paddlarna själva. Dessa styr en ZF 8HP automatlåda.

Vinkelsexan tvångsmatas med luft från två turbofläktar med olika dimensioner, som bygger upp laddtryck snabbt och håller kraften konstant hög över ett brett varvtalsband. Kraftutvecklingen känns linjär vilket framför allt höjer körglädjen på kurviga landsvägar.

Dessutom pekar den digitala varvräknarnålen mot varvstoppsområdet (6 500 r/min) redan på tredje kuggen och i 100 km/h, vilket innebär att du som förare har all anledning att leka med paddlarna redan i lagliga hastigheter.

NÖRDFAKTA. Tycker du att motorutbudet känns bekant? Då har du helt rätt, den starka men inte särskilt engagerande fyrcylindriga bensinmotorn med mildhybridisering är tagen från Maserati Ghibli och den nya treliters V6:an med dubbelturbo bygger på nettunomotorn från sportbilen Maserati MC20. I Grecale saknas dock sportmotorns torrsumpssmörjning, medan man har bibehållit konceptet med två insprut och två tändstift per cylinder.

PROV: Maserati Grecale Trofeo – körglad men inte utan missar
Insidan och de bekväma sportstolarna har högkvalitativt läder. Även i baksätet njuter man av generöst utrymme.
PROV: Maserati Grecale Trofeo – körglad men inte utan missar
Det rymliga bagageutrymmet (570 liter) är utrustat med 230V-uttag.

BORDE JAG KÖPA EN? Maserati Grecale bjuder på gott om utrymme på samtliga platser och på modern och digital förarmiljö med massor av läder så långt ögat kan nå. Störande är dock avsaknaden av konventionella knappar.

Oavsett motorisering är Grecale en körglad reskamrat med stram fjädring och finfin rörlighet. Grädden på moset är dock den dubbelturbomatade V6:an som är stark över hela varvregistret. 

Även om man än så länge är förtegen om priserna för den svenska marknaden, är prissättningen klar på den europeiska kontinenten där Grecale GT börjar på 71 500 euro. Toppmodellen Trofeo kostar från 111 000 euro. 

PROV: Maserati Grecale Trofeo – körglad men inte utan missar
PROV: Maserati Grecale Trofeo – körglad men inte utan missar
 

Annons
Annons
Rulla till toppen