PROV: Alpina gasar fullt – vi provkör fyra nyheter

Premium Den lilla exklusiva biltillverkaren Alpina hade försäljningsmässigt sitt bästa år någonsin 2021. Vi drog till den spännande banan Bilster Berg för att känna på deras senaste nyheter och prata framtid. I detta nummer koncentrerar vi oss på bilarna.

PROV: Alpina gasar fullt – vi provkör fyra nyheter
Alpina B4 Gran Coupé tar vid där BMW slutar. Det finns ingen M-modell av denna karossversion.

B3

Alpina utgår alltid från BMW:s ordinarie modellutbud när de gör sina bilar, inte M-modellerna. Ett undantag finns dock: BMW M3 E30 som fick en sexcylindrig motor.

BMW Alpina B3 före ansiktslyftningen är en prisbelönt sak. 2021 kammade den hem både "German Car of the Year" och "Japanese Performance Car of the Year".

Jag sitter sedan en minut i en Alpina B3 Touring i speciallacken "Alpina Grün II" och taxar ut på den väldigt utmanande och roliga banan Bilster Berg.

Alpina ska ju ha en softare framtoning än BMW:s M-bilar, men redan efter två svängar känner jag att detta är en överraskande stadig bit! Jag både sitter på och greppar det särpräglat mjuka lädret (Lavalina) som är ett signum för Alpinorna – men i övrigt är detta ingen mjukis.

Det adaptiva chassit och 20-tumshjulen (19 är standard) håller bra koll på B3:ans kilon i svängarna. Karaktären är bakhjulsdriven och när jag med flit provocerar i en snävare sväng driver bakdelen ut i ett litet ställ – halleluja!

Det anmärkningsvärda här är att bilen är fyrhjulsdriven (som alla Alpinor idag, men de vill inte ha med "Allrad" i namnet) men Alpina har programmerat om fyrhjulsdrivningen helt. Det betyder väldigt stark prioritering bak, ja oftast ren bakhjulsdrift faktiskt, tills den differentialbromsade bakaxeln behöver hjälp av framhjulen. Här på Bilster Berg finner jag inställningen riktigt lyckosam.

Varför drivlinan känns mer "M3" än "trimmad 4-serie" vet jag inte i detta ögonblick. Men ett föredrag ska snart komma att hållas i depåboxen. Mer om detta här intill.

Jag provar även en sedanversion – som känns väldigt lik. Det gör däremot inte riktigt klivet till en D3 S Touring. Denna diesel är instegsmodell hos Alpina och säkert en imponerande bruksbil. Lika stadig i svängarna. Lika många newtonmeter: 730!

Men 140 hästkrafter saknas och både att kliva direkt från en B3 och att dessa blixtprovkörningar endast sker på bana gör D3 S ingen tjänst. Hårdare gång och ett okej men in sammanhanget tråkigt motorljud slår en direkt. Längs banan observerar man en kraftleverans som känns likartad i början, men där dieseln – föga förvånande – sedan dör bort där det roliga börjar i B3. Nej tack. Inte här.

I förtroende får Alpina alla nödvändiga uppgifter om en ny BMW-modell långt innan premiären. Det är därför Alpina kan ha sin version så snabbt på marknaden. Den ansiktslyfta 3-serien/B3 är ett exempel.

B4 Gran Coupé

Ökade motorprestanda betyder behov av ökad kylning. B4 Gran Coupé har två vattenkylare, grövre kylslangar, 1000-watts elfläkt och även ett modifierat hus för den bakre differentialen.

Alpina är ett litet företag som inte vill satsa på fel häst i onödan. När man bestämde sig för vilken kaross av coupéerna i 4-serien man skulle välja tittade man på försäljningen av 6-serien. Där visade det sig att Gran Coupé var en alltmer efterfrågad modell som sålde bättre än tvådörrars Coupé och Cabriolet tillsammans.

Detta är en viktig anledning till att jag nu sitter i en B4 Gran Coupé. Den andra är att BMW själva inte erbjuder någon renodlad M-modell med denna kaross. Fältet var alltså öppet.

För att åstadkomma denna 301 km/h-projektil upptäckte Alpina att det var bäst att snarare än att plocka motorn från M440i Gran Coupe (B58) gå hela vägen och ta motor och växellåda från M3 (S58)! Men man har gjort på sitt sätt. De båda turboaggregaten har fått turbinhusen på både insugs- och avgassidan modifierade för bättre vridmoment. Luftfilterboxarna och luftintagen är också nya. Automatlådans momentomvandlare och drev är i starkare versioner från V8:orna. Drivaxlarna är också förstärkta.

Effekten ligger nu mellan en M3 och en M3 Competition och det är alltså inte så konstigt att jag blir imponerad av bilens kapacitet på banan. Automatlådan kan jag lämna i det automatiska läget då den hoppar raskt och effektivt mellan de åtta stegen. Men dels då Alpina bemödat sig att göra egna, lite större växelpaddlar, samt att kuggarna dunkar i med sådan tydlig kraft, är det för roligt för att ändå inte ta över detta jobb själv.

Chassimässigt är den lik B3 i balansen, men möjligen något mer krängbenägen? Detta vågar jag dock inte ta gift på då det både finns Sport och Sport Plus att välja på bland körprogrammen. Eller är det kanske en konsekvens av att B4 rullar på 285:or bak medan B3 har 265 millimeter breda bakdäck? B4 Gran Coupé har förstyvningsstag i motorrummet – som D4 S Gran Coupé går miste om av utrymmesskäl.

Ja, också i detta fall finns alltså en tvillinglik diesel att välja istället. BMW erbjuder en rask M340d – men även här stannar dieselprogrammet tidigare (286 hk) för Gran Coupé varpå Alpina får en liten nisch.

Med D4 S Gran Coupé har Alpina en bil att tävla mot Audi S5 TDI Sportback, som den tappar två tiondelar mot till 100 km/h men klår med 20 km/h i toppfart. Fast återigen: Här på banan vill jag tillbaka till bensinaren.

Alpina ser Audi RS5 Sportback som sin kanske värsta konkurrent. Här är det B4 Gran Coupé som når 100 km/h två tiondelar före Audi och – på nytt – är 21 km/h snabbare i toppfart.

Sådant är inte oviktigt i Tyskland. Därtill till ett lägre pris med utrustning inräknad, menar Alpina. Ja, det är inte utan att jag blir lite sugen...

B8 Gran Coupé

Den klassiska 20-tumsfälgen finns kvar men i omstöpt form. Förr dolde Alpina luftventilen under hjulbultarnas täcklock och gjorde en av ekrarna ihålig. En lösning man övergett.

Stora coupéer är en Alpinatradition och 2021 lanserade man B8 Gran Coupé för att möta den ökade efterfrågan på fyradörrarscoupéer. Föregångaren, som hette B6 Gran Coupé (6-serien), hade visat varthän det barkade: kunderna ville ha bakdörrar också.

Redan nu i våras var det dags för den ansiktslyfta versionen (LCI) av B8 Gran Coupé, men det handlar mest om möjligheten till en belyst grill och en del nya lacknyanser.

Utgångsobjektet är BMW M850i xDrive och dess biturbo-V8 på 530 hästkrafter där turboaggregaten ligger inne i v:et. Men Alpina ser över både insug, avgasrör, turbo, laddluftkylare med mera och programmerar om hela rasket. För kunden finns nu 621 ystra hästkrafter och 800 newtonmeter istället för 750. Detta räcker till en toppfart på 324 km/h!

Interiören går att få precis som du önskar egentligen, fantasin och plånboken sätter stopp. Provkörningsbilarna hade det mjuka Lavalinalädret – som kostar extra även i B8 Gran Coupé.

Det är nog inte många ägare som tar ut sin B8 Gran Coupé på bana. Men när vi nu gör detta ändå märks det att Alpinas ingenjörer och testförare ser till att ingen av deras bilar känner sig bortkommen här heller. Fattas bara av ett märke med så mycket tävlingshistoria, även om det är just historia.

Jag behöver knappt byta vare sig linje eller bromspunkter utan slås av hur lik storebror Gran Coupé känns lillebror Gran Coupé. Bakaxelstyrningen bidrar till att "krympa" bilen och den första, märkbara skillnaden är faktiskt att jag inte hålls kvar lika tajt i de något större sportstolarna. Visst, den ökade vikten anas men under de få högfartsvarv jag är betrodd med hinner inte bromsarna (Brembo) mattas det minsta heller i denna koloss.

Någon tid att insupa atmosfären i kupén och studera Alpinas grepp för att göra bilen till sin finns tyvärr inte. Men jag hinner se att iDrivevredet har fått en Alpinalogga samt att även denna bil tyder på att man numera är betydligt försiktigare med att trycka in sina gröna och blå linjer i inredningen mot hur det var på 70-, 80- och 90-talet.

Bilen sticker som en skållad flodhäst men det potenta motorljudet är dämpat. En gentlemans express gäller först och främst. Mercedes-AMG har inget att frukta på denna punkt. Några avgasknallar, som i B3 och B4, kan jag inte erinra mig. Antagligen helt rätt. Det snart 60-åriga företaget kan sina kunder vid det här laget. Många kör exempelvis väldigt många mil per år. Mer om detta i ett kommande nummer.

XB7

Vi rundar av med en ansiktslyft version av suven XB7 som var så ny att vi tyvärr inte fick provköra, bara titta på den.

Suvar ingår självklart i Alpinas palett numera och programmet börjar med XD3 och XD4. Det är alltså en BMW X3 respektive X4 vars raka treliters dieselsexa tvångsmatas av inte mindre än fyra (!) turboaggregat. Så kan man också skapa 394 hästkrafter och 800 newtonmeter.

Sedan hoppar Alpina över X5 för den stora kejsaren baseras på mildhybriden X7 M60i xDrive och heter XB7.

Över 1 300 personer tecknade sig för den första generationen av BMW Alpina XB7 och 1 100 av dessa var nordamerikaner. Kanske var de patriotiska. BMW X7 byggs i Spartanburg i USA och eftersom så många XB7 ändå ska säljas där skeppar Alpina sina delar till fabriken i USA där bilen färdigställs. Detta är den första Alpinan som under sin tillblivelse aldrig besöker Alpinas anläggning i Buchloe.

Den ansiktslyfta versionen har fått ett övre par strålkastare som för tankarna till iX. Detta är ingen front man missar! Heller inte fälgarna som mäter 21 tum som standard. Men en bock i utrustningslistan ger dig Alpinas klassiska 20-ekrade, smidda fälg i storleken 23 tum!

Som vanligt är de skodda med speciellt för Alpina utvecklade däck från antingen Pirelli eller Michelin. Du känner igen däcken på beteckningen "ALP" på sidan och det är ganska imponerande av en så liten biltillverkare att vara så noga med däcken. Jag frågar Pirellis representant var på skalan bana–komfort Alpina lägger sig jämfört med BMW M. Svaret blir "närmare komfort än BMW M".

De första leveranserna av BMW Alpina XB7 sker först mot slutet av året. Högerstyrda bilar börjar att byggas först i december.

Luftfjädringen görs om på XB7 som har möjlighet att slicka asfalten bättre. Istället för att kunna höja bilen 30 millimeter från normalhöjden har Alpina valt ett extra lägre läge. Under läget "minus 20 millimeter" finns nämligen dessutom ett "minus 40".

Precis som i B8 har XB7 en 4,4-liters V8 på 621 hästkrafter och 800 newtonmeter. Skillnaden är att det maximala vridmomentet håller ut ytterligare 400 varv samt att drivlinan har 48-voltsteknik. Denna startmotor/generator sitter i växellådan. Av någon anledning har Alpina valt att behålla den tidigare växelväljaren istället för den lilla vippa som BMW skiftade till i och med ansiktslyftet.

Känner du behov av att kunna blåsa fram i 290 km/h på andra våningen verkar XB7 ha några kilometer i timmen till godo på konkurrerande suvar från Audi, Mercedes-AMG och Porsche. Säkert något spekulanterna har full koll på.