PROV: Honda Civic eHEV – mogen och kompetent

Premium En av världens bäst säljande bilmodeller har uppdaterats och den elfte generationen av Honda Civic finns enbart som hybrid med 184 hk. Är det rätt recept även för Sverige?

PROV: Honda Civic eHEV – mogen och kompetent
Nykomlingens design är mer avskalad och lågmäld än föregångarnas.

VAD ÄR NYTT? Hondas något märkliga modellpolitik har lett till att Civic här i Sverige har levt i skuggan av andra modeller, men låt oss inte glömma att kompaktbilen är en av världens mest framgångsrika modeller.

Sedan lanseringen 1972 har man byggt fler än 17 miljoner exemplar, fördelat över tio generationer. Räknar man in alla syskonversioner blir det tio miljoner till. 

Efter de något överdesignade modellerna från generation åtta till tio vill Honda tillbaka till rötterna med en lite mer lågmäld och diskret exteriördesign.

I den coupéliknande karossen finns ett luftigt och rymligt kupéutrymme med sparsmakad inredning. Instrumenteringen är tydlig, avskalad och mindre extrovert. Insteget till baksätet är trångt, men väl på plats sitter man bekvämt och har gott om plats åt alla håll.

Bilens digitala instrumentering är diskret, avskalad och mycket tydlig.

Mer intressant än formgivningen borde dock tekniken under skalet vara. Nya Honda Civic e:HEV 2.0 i-MMD finns till en början enbart med ett drivlinealternativ i form av en hybrid med en systemeffekt på 184 hk och 315 Nm.

Förbränningsmotorn är till skillnad från föregångarna inte längre turbomatad, man satsar istället på en tvåliters sugmotor med Atkinsontekniken med variabel kompression.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Drivlinan känns övertygande, i alla fall under vår första testrunda i Spanien. Bensinmotorn fungerar antingen som energileverantör eller driver direkt på framhjulen, beroende på körsituation. Systemet byter nästintill omärkbart och utan fördröjning mellan de olika lägena.

Istället för föregångarens turbomotorer drivs nya Civic av en tvåliters sugmotor med 143 hk.

Under hög last finns det dock risk för att förbränningsmotorn låter väl mycket men för att motverka detta har man artificiella växlar.

Det låter mycket mer komplicerat än det egentligen är: gasar man hårt drivs bilen av elmotorn samtidigt som bensinmotorn varvar upp för att leverera tillräckligt mycket energi. Når varvtalet en viss gräns, växlar den för att därefter varva upp igen. Det får förbränningsmotorn att påminna om en varvvillig sportmotor med mycket korta växlar.

Körningen känns mogen och kompetent och Civic är pigg och spänstig. Hybriddrivlinan reagerar utan minsta fördröjning. Överlag känns bilen vettigt motoriserad: Sprinten från 0–100 km/h avverkas på 7,9 sekunder och på landsväg ger elmotorns 315 Nm gott om kraft för omkörningar. 

På Spaniens kurviga landsvägar gör Civic definitivt inte bort sig, styrningen har dessutom bra precision och tillräckligt mycket servohjälp för att göra livet lätt för föraren. Vi hade dock önskat oss lite mer styrkänsla. 

För att vara en kompakt hybridbil väger Civic inte heller alltför mycket, vilket förbättrar spänsten ytterligare. Vågen stannar på 1 533 kg. Fjädringen är stram men inte obekväm och den filtrerar effektivt de flesta ojämnheter. 

NÖRDFAKTA. Hybriddrift består alltid hos Honda av tre motorer, en förbränningsmotor samt två elmotorer. Den större elmotorn är kopplad direkt till framhjulen, medan den mindre sitter ihop med förbränningsmotorn. Via en elektroniskt styrd koppling kan bensinmotorn också driva framhjulen.

Civics coupéliknande kaross har lika liten baklucka som de andra generationerna, men bagageutrymmet sväljer 410 liter.

BORDE JAG KÖPA EN? Nya Honda Civic är ingen nackvridare men det är inte heller meningen. Den diskreta formgivningen ska helt enkelt tilltala många spekulanter. Om exteriören inte lyckas att övertyga kan drivlinan göra det: det finns gott om kraft som utvecklas linjärt och harmoniskt, vilket passar bilens dynamiska chassi. Priserna börjar från 314 900 kronor och bilen lanseras i Sverige till hösten.

Men var finns laddhybriden och den elektriska versionen? Mer än varannan ny bil i Sverige har numera laddsladd, och här hänger inte Honda med.