PROV: Legendaren BMW 3,0 CSL – racemobile!

Premium Den heter inte M – men det blir inte mer BMW M än så här. Vi har provkört urmodern till alla hårdtrimmade BMW-bilar, som byggdes för att vinna tävlingar!

PROV: Legendaren BMW 3,0 CSL – racemobile!
Provkörningen gjordes vid årets Villa d´Este-concour d`eleganza som BMW är värd för. Det kommer en provkörningsfilm på vår youtubekanal – in och titta och framförallt – lyssna!

HISTORIK OCH TEKNIK. BMW Motorsport GmbH:s första projekt fick namnet 3,0 CSL och är de facto startskottet för exklusiva prestandaversioner från BMW.

Det är en så kallad homologeringsmodell för det europeiska standardvagnsmästerskapet och man byggde en bil som i "standardutförande" skulle vara så konkurrenskraftig som möjligt på bana – och eftersom man måste tillverka ett visst antal bilar för att klassas in hamnade merparten på gata till vanliga kunder, som vanliga bilar.

Beteckningen betyder Coupé Sport Leicht – leicht som i lätt. Plåten var tunnare, dörrar, huv och baklucka tillverkades av aluminium, sidorutorna är av ett tunt plastmaterial, en del inredningsdetaljer revs ur och man skippade ljudisolerande material.

Viktminskningen är 210 kg och vikten så låg som 1 165 kg.

Tajta och sköna sportstolar och en härligt tunn sportratt.

Motorvolymen förstorades med 89,25 mm så att den hamnade på 3 003 cm3, för att man skulle kunna tävla i klassen över tre liter vilket också betydde att man kunde borra upp den ytterligare.

1973 var cylindervolymen 3 153 cm3 och effekten respektabla 206 hk och 286 Nm. Samma år kom de aerodynamiska förbättringarna som gav bilen smeknamnet Batmobile.

Stor frontspoiler, fenor längs motorhuven, en liten spoiler på ovansidan av bakrutan samt den gigantiska vingen på bakluckan.

I Tyskland var vingen olaglig men det löstes kreativt: den låg i bakluckan, och ville ägaren montera den själv så...

Finns det något snyggare än höga däcksidor?

Det byggdes bara 1 265 exemplar, varav 500 stycken högerstyrda för den engelska marknaden, och de bilarna hade lite mer ljuddämpning, normala kofångare och lyx som elfönsterhissar.

Vår svenske superstar i Formel 1, Ronnie Peterson, var en i mängden av rattgiganter som tävlade med 3,0 CSL och även med 3,5 CLS med hela 480 hk.

CLS vann European Touring Car Championship 1973 och i svit från 1975 till 1979. Den körde hem sex förartitlar och tävlade också i IMSA GT Championship och Grupp 5-racing, med 3,5-litersversionen.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Vissa saker var på sina vis mycket bättre förr. Och ärligare. Interiören är underbart standardmässig och modifieringarna beror bara på funktion – som de djupa, smala och bekväma sportstolarna och den stora tunna sportratten.

Den bakre vingen låg i bagageluckan vid leverans eftersom den inte var laglig.

Instrumenteringen är däremot original och väldigt charmig. Motorn går smörigt mjukt och sjunger lagom högt, det hörs att det är en trimmad motor, och på högre varvtal höjer den tonen ordentligt. Men kraften finns redan från låga varv, och blir bara mäktigare ju högre varvtalen är.

Kopplingen är kraftfull men inte för tung och styrningen formligen sprudlar av livsglädje och förmedlar hur mycket känsla och information som helst, trots att den har rätt många rattvarv mellan fulla hjulutslag. Det finns inget filter mellan förare och väg – allt sköljs över en.

Den låga vikten är uppenbar, de dryga 200 hästkrafterna upplevs som många fler och på små kurviga vägar dansar bilen fram och känns mindre än vad den är.

Sikten framåt är bra tack vare de tunna a-stolparna, och fenorna på motorhuven gör det lätt att placera bilen rätt på vägen.

Inte ens fjädringen gör en besviken. Höga däcksidor ger en mjuk rull och bilen är inte på något vis dumt hårt fjädrad utan lever med vägen. 

Körupplevelsen är med ett ord: underbar!

NÖRDFAKTA. Modellbeteckningen är på BMW-nomenklatur E9. Modellen byggdes mellan 1968 och 1975 och det var en lite större (och snyggare!) variant av 2000-coupén – för att få plats med den sexcylindriga motorn. 1975 var sista årsmodellen av E9 (2,5 CS) och den hade i oljekrisens spår en 2,5-litersmotor för att få ner förbrukningen.

2015 visade BMW 3,0 CSL Hommage, en modern konceptbil till originalets ära. Bilen hade en rak tre-
liters sexa samt ett elboostsystem.

BORDE JAG KÖPA EN? Svaret är ja! Dagspriset på en 3,0 CSL ligger på 1,5–3 miljoner kronor. Mycket pengar, men definitivt en mycket ovanlig klassisk bil som också är underbar att köra.