PROV: Volvo V60 B4 – ny automatlåda gör V60 snålare

Premium De som inte vill ha sin V60 mer elektrifierad än med ett mildhybridsystem har fått en ny dubbelkopplingslåda till B3 och B4, och det sparar bensin.

PROV: Volvo V60 B4 – ny automatlåda gör V60 snålare
Volvo V60 har blivit med dubbelkopplingslåda.

VAD ÄR NYTT? Växellådan "7DCT EVO" som slank in i produktion till V60 (inte S60!) redan i vintras och alltså före övriga nyheter i den kommande, ansiktslyfta modellår -23. Det är en dubbelkopplingslåda som tar över från momentomvandlarlådan i de två svagare V60-mildhybridmodellerna med bensinmotor: B3 och B4.

Samtidigt med den nya dubbelkopplings-lådan hittade den "icke mekaniska" växelväljaren från laddhybriderna in i bensindrivna V60 B3 och B4. Alltså den som kräver dubbelspakande förbi neutral. Hm...

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Den är faktiskt riktigt trevlig. Dubbelkopplingslådor har aldrig problem vid jämna, accelerationer då de kan briljera med sina snabba, effektiva, ofta knappt märkbara, växlingar.

Men när en förare ändrar sig kan de bli tagna på sängen. Som en inbromsning som inte fullbordas ner till stillastående utan istället plötsligt ska övergå till acceleration. Ett vanligt scenario vid en väjningsplikt. Då kan rappheten vara som bortblåst, eftersom lådans förvalda växel inte passar längre.

Men Volvos nya växellåda är så pass bra även i dessa situationer att man inte ens då önskar momentomvandlaren åter.

En liten batterisymbol ovanför tankmätaren kan visa när mildhybridbatteriet laddas samt dess fyllnadsnivå.

Volvos körläge "Dynamic" har tidigare betytt en lite väl modest temperamentshöjning, men också här anar vi en förändring i riktning mer åt det sportiga hållet – tack. Att det "bara" finns sju mot tidigare åtta växlar är dock inget körglädjen blir lidande av.

Fast den viktigaste egenskapen gäller så klart om växellådan ihop med mildhybridmotorn (13,6 hk/40 Nm) är duktiga på att hushålla med den jättedyra bensinen. För det första känns det verkligen så, speciellt i stadstrafik. Denna V60 B4 rullar påfallande långa sträckor med avstängd förbränningsmotor.

Intrycket består vid pumpen. Vi mätte förbrukningen under en långresa på motorvägar med flera 120 km/h-partier och 6,2 l/100 km är inte så tokigt för en 197 hästkrafter stark mellanklasskombi.

NÖRDFAKTA. Provbilens sportchassi gör den lägre och säkert också snyggare enligt många. Men det läser av vägen väldigt noga och är inget för alla de som framför allt vill ha en bekväm Volvo.

Med detta sagt var det här en av de roligaste V60 vi kört på mycket länge. Sportchassit och över 300 kg lägre tjänstevikt än en laddhybrid gör att en betydligt spänstigare upplevelse är ett faktum. Den styr in på ett mycket piggare sätt i kurvorna.

Vill du att din V60 ska kännas som den BMW 3-serie med M Sportpaket som tjänstebilsavtalen inte tillät? Ja, då har du kommit rätt.

BORDE JAG KÖPA EN? Nej, förmodligen inte. Visserligen blir laddhybriderna av med en del av sina generösa bonusar nu vid halvårsskiftet och sedan vid årskiftet 2022/23. Men förmodligen blir de ändå att föredra för många. För de som kör väldigt långt kommer antagligen dieselns lägre förbrukning ta ut sin rätt och spela större roll än att den har en fordonsskatt på drygt 9 100 kronor mot bensinarens 6 752.

Men för privatköparen som inte kör så långt kommer saken i ett annat läge. Man kanske varken vill ha en teknikspäckad laddhybrid eller en Ad Blue-törstande diesel. Då är bensindrivna B4 ett riktigt trevligt sätt att köra Volvo V60.