PROV: Opel Astra Sports Tourer 1,6 DI Turbo PHEV – allkonstnären

Premium Opel Astra är ett av de bästa alternativen i kompaktklassen, även om den lever i skuggan av konkurrenterna. Nu är det dags att lansera kombiversionen Sports Tourer. Kan den vända lyckan?

PROV: Opel Astra Sports Tourer 1,6 DI Turbo PHEV – allkonstnären

VAD ÄR NYTT? Astra får en kombikaross och namntillägget Sports Tourer. Modellen bygger numera på Stellantiskoncernens EMP2-plattform, vilket innebär att den blir sex centimeter kortare än sin föregångare. Det borde dock inte spela någon större roll.

Enligt tillverkaren ska Sports Tourer svälja en hel tvättmaskin bakom den elektriska och sensorstyrda bakluckan utan att man behöver sänka det variabla lastgolvet eller fälla baksätet.

Trots kompaktare yttermått har lastvolymen växt till 597 – 1 634 liter, föregångaren rymde 540 – 1 630 liter. Man räknar dock in de 81 liter under lastgolvet som i laddhybriden upptas av ett litiumjonbatteri på 12,4 kWh. 230 V-laddaren och wallboxkabeln (tillval) kan man stuva undan bredvid.

Apropå laddning: en 3,7-kWh-laddare är standard men mot en extrakostnad kan man utrusta sin bil med en laddare på 7,4 kW som förkortar laddningstiden till knappa två timmar.

Enligt produktansvarige Thomas Overhaus finns det bara fördelar med koncernplattformen: Trots samma teknik ger plattformen koncernens tillverkare möjligheten att skapa unika egenskaper utan större begränsningar, oavsett om det gäller design eller chassit.

En trevlig och för Opel absolut nödvändig bieffekt är lägre utvecklings- och produktionskostnader. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Med fulladdat batteri kör vi iväg i den tystlåtna laddhybriden, där endast ett lågmält surrande kan uppfattas. Den elektriska effekten på 110 hk räcker gott för att komma iväg snabbt och man klarar realistiska 60 km på en laddning. Toppfart på el är 135 km/h.

Börjar laddningen sjunka eller högerfoten kräva högre hastigheter kopplas en fyrcylindrig turbobensinare på 1,6-liter in som levererar 150 hk och 250 Nm.

57 cm längre axelavstånd ger bättre utrymme i baksätet.

Även om batteriets energi inte längre räcker till för framdrivningen samlar den energi genom regenerering för att hjälpa förbränningsmotorn så mycket det går. Övergången mellan de olika drivlinorna sker lika diskret och ryckbefriat som växlingarna av den åttastegade automatlådan.

Bromsarna känns dessutom mer lätt doserbara än i vanliga Astra, här har man lyckats bättre med övergången från regenerering till de mekaniska bromsarna.

Sports Tourer övertygar med generösa utrymmen och effektiv ljuddämpning. Axelavståndet är 57 mm längre än i Astra utan namntillägget och den är behagligare att åka i. Fjädringen är framför allt på motorvägen ett par snäpp vassare och sväljer ojämnheter märkbart bättre. På kurviga landsvägar är Sports Tourer dessutom minst lika vass.

Laddkabeln får plats under lastgolvet, resten får stuvas undan i väskan.

Opel visar tydligt att samma plattform inte behöver betyda samma köregenskaper. Sports Tourers strama, sportiga chassi särskiljer den från Citroëns komfortbetonade, mjukt gungande bilar. Man har dessutom lyckats mycket väl med styrningen som har en stram känsla, hög precision och fin återkoppling. 

NÖRDFAKTA. Opel har en lång tradition av kombibilar som går hela vägen tillbaka till 1953 med Opel Olympia Rekord CarAVan – en blandning av person- och lastbil alltså.

Den första kompaktkombin kom dock tio år senare i form av Kadett A Caravan som är föregångaren till Astra-serien. Under de senaste åren har man dock skippat namnet och kallar kombiformen för Sports Tourer.

Lastkanten är låg och ger enkel tillgång till ett generöst lastutrymme med tredelat ryggstöd som dock inte blir helt plant när den fälls.

BORDE JAG KÖPA EN? Behöver man en Opel Astra Sports Tourer? Fel fråga. Egentligen är en Sports Tourer kanske den enda bilen man behöver?

Den senaste Astra kommer nämligen redan i grundutförande med allt man behöver och kan dessutom extrautrustas med en mängd tillval som annars är förbehållna bilar i lyxklassen. Eller vad sägs om Matrixstrålkastare med 84 LED-element per enhet eller massagestolar med aktiv klimatisering? Nästa år får laddhybriden med 180 hk sällskap av en helelektrisk Astra. 

Opel har byggt en modern bil som är rymlig och praktisk med hög komfort och trevliga köregenskaper. Behöver du bara en bil klarar Sports Tourer det mesta. Om den sedan är den bil du vill ha är kanske en annan fråga.