PROV: Mercedes GLC 220 D 4Matic – framgångsreceptet

Premium Mercedes GLC är märkets storsäljare och ingen annan modell är lika viktig globalt som GLC. Förväntningarna på efterföljaren är minst sagt höga!

PROV: Mercedes GLC 220 D 4Matic – framgångsreceptet
AMG-paketet ger GLC en aggressiv framtoning. Som standard kommer GLC i Avantgarde-utförandet.

Det finns ögonblick i livet där allt måste klaffa, helt enkelt: tentor, anställningssamtal eller barnafödsel, till exempel. Stora, omvälvande saker av stor betydelse.

Hos Mercedes var det vid sidan om omställningen till e-mobilitet framför allt utvecklingsarbetet av nya GLC, som internt kallas X254. Till en början lanseras bilen dock med hyfsat traditionella drivlinor, som mildhybridiserade bensin- och dieselmotorer samt laddhybrider. Man vill helt enkelt träffa alla kundgrupper, precis som den utgående modellen som har varit den mest sålda modellen från Mercedes under de senaste åren.

Som förväntat handlar det inte om en radikal förnyelse utan om en diskret nyupplaga som förbättrar föregångarens fina egenskaper ytterligare, för att tilltala en ännu större kundkrets. Hur ska den lyckas?

Första provet kommer när vi siktar på den första asfaltsgropen med vår luftfjädrade testbil. Komfort? Absolut! Visserligen reagerar dämparna något barskt på korta ojämnheter, men det är å andra sidan typiskt för luftfjädringar. Över alla andra ojämnheter svävar GLC med imponerande elegans och komfort.

Med tillvalet akustikrutor är ljudnivån ytterst låg. Bilens niostegade automatlåda växlar dessutom snabbt och mjukt och fungerar ypperligt ihop med tvåliters- dieseln som levererar gott om tryck i ett varvtalsområde mellan 1 800 och 4 000 r/min.

Visst kan dieselmotorn trots alla akustiska finesser inte maskera sin tändteknik, men å andra sidan är motorn inte mer påträngande än bensinalternativen som under hög last gärna blir lite högljudda.

För övrigt känns automatlådan något seg när den kopplas till en bensinmotor, som först får upp flåset norr om 2 500 varv, framför allt när det gäller nedväxlingarna.

Vid introduktionen finns GLC endast med bensinmotorer, som GLC 200 och 300 med 204 respektive 258 hk och med dieselmotorn GLC 220 d med 197 hk under huven. En 300 d kommer lite senare, precis som inte mindre än tre laddhybridsversioner (300 e, 400 e och 300 de).

I baksätet sitter man mycket bekvämt med gott om utrymme både för huvud och knän.

De sistnämnda har ett batteri med en kapacitet på 31,2 kWh som möjliggör elektriska räckvidder mellan 112 och 130 km enligt WLTP-cykeln och som kan snabbladdas med upp till 60 kW.

Som dieseldriven laddhybrid känns GLC som ett riktigt lyckat koncept där drivlinornas massiva vridmomentskurvor lever i yttersta harmoni med varandra.

Vridmoment kan nämligen behövas eftersom den nya generationen har växt med sex centimeter på längden och väger beroende på vald drivlina cirka 150 kg mer än föregångaren. Dieseln får dra släp på upp till 2 500 kg (laddhybrid: 2 000 kg, bensinmotorer: 2 400 kg).

Vid sidan om släpvagnsassistans ska även en ny ruttplanering som tar hänsyn till ekipaget göra livet lättare för föraren – beroende på vilket släp som ska dras inkluderas även topografi och kurvradier i rutten.

Bortom de sedvanliga suvkvaliteterna visar den fyrhjulsdrivna bilen även en helt ny sida. Styrningen känns ytterst avslappnad i centrumläget, men blir mer direkt från rattutslag runt 45 grader. Alltid med lagom mycket servostöd och utan att bli alltför spetsig. Tillvalet bakaxelstyrning stöttar med styrvinklar upp till 4,5 grader och minskar vändcirkeln med 0,9 till 10,9 meter.

Nu kan man kanske tro att bilen känns väl mjuk, men då underskattar man luftfjädringen och de adaptiva dämparna. I sportläget stretar de nämligen emot krängningarna med all kraft och ger GLC ett överraskande dynamiskt kurvbeteende.

Dock fokuserar bilens ESP-system mer på säkerhet än på dynamik och fångar suven mjukt och säkert långt innan man tappar fästet. Bakom ratten sitter man väl omhändertagen i stolar med lagom mycket sidostöd och mycket hög komfort.

OM 654 M-motorn med en startmotor/generator på 24 hk samt en elektrisk kylmedelskompressor.

Många detaljer i nykomlingens cockpit känner vi igen från C-klassen vilket tyvärr innebär en del paneler som inte känns premium. Även här består större delar av dörrarna samt rattstångens beklädnad av trist plast. Mellan mittarmstödet och plasten under den gapar dessutom en förvånansvärt stor lucka som nog inte var tänkt så från första början.

Som tur är kan man dock välja till konstläderbeklädnad för dörrsidorna och instrumentbrädan som gör ett bättre och mer ombonat intryck än det standardmonterade plastlandskapet.

Vi gillar däremot de knivskarpa skärmarna och det enkla handhavandet av dessa tack vare stora ytor och en relativ enkel menystruktur. Mindre lyckad är däremot pekytorna på ratten som styr media, farthållare och båda skärmarna. Dels aktiverar man en del funktioner oavsiktligt, dels är önskade kommandon oftast krångliga att utföra. Testbilens AMG-ratt är tillval och i den vanliga ratten sitter ytorna ännu tätare ihop.

Sportigare och bredare: fram har nya GLC fått ett sex millimeter bredare spår, bak är det hela 23 mm.

I baksätet saknar man däremot ingenting, här finns gott om utrymme för både knän och huvuden och man sitter kungligt.

Även bagageutrymmet vinner på de ökade yttermåtten och sväljer nu 70 liter mer. GLC-skuffen är dessutom mycket variabel med ett fällbart baksäte i tre delar, ett jämnt lastgolv och ännu mer stuvutrymmen under golvet. 

Men allt har naturligtvis sitt pris och på sedvanligt Mercedesmanér är prislappen väl tilltagen. Frågan är dock om den nya generationen GLC kanske har fått ett alldeles för saftigt påslag? Medan instegsmodellen av förra generationen gick loss på knappt 410 000 kronor kostar en GLC 200 4Matic numera minst 552 900 kronor!

Ett variabelt bagageutrymme med elektriskt fällbart baksäte och elektriska säten ingår alltid i standardutrustningen.

Visst har man utökat den hittills ganska sparsmakade standardutrustningen ordentligt med stora skärmar, MBUX, elektriska säten, induktiv laddning och mycket mer, men man sitter fortfarande på stolar med tygklädda mittdelar och har knappt några säkerhetsassistenter. Luftfjädring och bakaxelstyrning? Tillval.

Dessutom har man valt att dela in stora delar av tillvalslistan i olika paket, vilket visserligen förhindrar förvirring i konfiguratorn men även gör det svårt att skräddarsy sin bil precis så som man vill ha den.

I princip har man gjort allt rätt i nya GLC: karossen, utrymmet, det fantastiska chassit, styrningen, akustiken samt de lyckade drivlinorna inklusive flexibla laddhybridalternativ som kan köras långt på enbart el.

Men hur många kunder kommer man att förlora på grund av priset? Det får framtiden utvisa. 

19-tumsfälgarna ingår i AMG-paketet.