PROV: Renault Austral E-Tech 200 Full Hybrid – en renaulution!

PREMIUM Den nya generationen av Renault Kadjar kommer inte enbart i ny skrud utan får även ett nytt namn: Austral. Kompaktsuven finns enbart med hybriddrivlinor, och mängder av utrustning. Vi provkör toppversionen E-Tech 200 Full Hybrid.
Annons

Kadjar heter alltså Austral i sin senaste generation, men varför man har ersatt namnet vet vi egentligen inte.

Austral bygger på det latinska ordet ”australis” vilket betyder sydligt. Det ska låta mer emotionellt och autentiskt, namnet ska dessutom vara lättare att uttala.

Nåväl, vi misstänker att det kanske beror på att man ville att Kadjar, förlåt, Austral skulle börja på samma bokstav som systermodellen Arkana. Trots nästintill identiska yttermått bygger Austral dock på den större CMF-CD-plattformen som även är grunden till koncernkusinen Nissan Qashqai.

Men nog med försnack, vi är trots allt här för att köra nykomlingen. Bilen framför oss är (i vanlig ordning) toppversionen E-Tech 200 Full Hybrid, andra motorvarianter med mildhybridiserade drivlinor följer senare.

I hybriden finns en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter som utvecklar 131 hästkrafter och två elmotorer som tillsammans genererar 68 hk. Det innebär att systemeffekten hamnar på 200 hk.

När det gäller kraftöverföringen går Renault sin egen väg med en så kallad Multimode-växellåda. Systemet har inte mindre än 15 utväxlingssteg som är summan av två växlar för elmotorerna och fyra växlar för förbränningsmotorn.

PROV: Renault Austral E-Tech 200 Full Hybrid – en renaulution!
Mastodontspaken i mitten är inte tagen från en Boeing 747 utan öppnar och stänger stuvfacket.

Multimode-lådan klarar sig utan koppling eftersom bilen alltid startar elektriskt och även utan synkronisering då startmotor/generatorenheten anpassar varvtalet av svänghjulet och kuggarna blixtsnabbt tack vare 400V-teknik. Systemet är dessutom ytterst kompakt och sitter ihop med elmotorn och startmotorn/generatorn.  

Under våra första kilometer tillsammans beter sig bilens drivlina mycket diskret: trecylindern är tystlåten och stängs av och kopplas in omärkbart. Även växlingarna är ytterst smidiga.

En speciell egenskap i drivlinan är att den tillåter såväl seriell som parallell hybriddrift. Det finns därför fem körlägen som sträcker sig från helelektrisk körning över olika kombinationer av förbrännings- och elmotorerna fram till ren regenerationsdrift.

PROV: Renault Austral E-Tech 200 Full Hybrid – en renaulution!
Utrustningsnivån Esprit Alpine omfattar bland annat 20-tumsfälgar, kurvljus, elektriska säten, ratt i nappaläder och en hel del Alpine-emblem.

Det bästa med detta? Passagerarna märker nästan inte av något av det som sker under plåthöljet. Till och med motorylet under hög belastning som många andra hybridmodeller dras med är mycket dämpat i Austral.

När man väl har bråttom och använder gaspedalen utan större finkänsla behöver Multimode-lådan dock ett litet ögonblick för att sortera växlarna rätt mellan bilens tre motorer innan färden sömlöst går
vidare.

Ambitiösa sportförare kan dock bläddra vidare: bilens 200 hästar räcker gott och väl för alla vardagsuppdrag men Austral är definitivt inte sportig. 

En annan nyhet i Austral är den vidareutvecklade fyrhjulsstyrningen. Bakhjulen kan styra emot med ett utslag på upp till fem grader, vilket ger bilen en mycket kompakt vändcirkel på 10,1 meter.

PROV: Renault Austral E-Tech 200 Full Hybrid – en renaulution!
Bagageutrymmet sväljer maximalt 1 525 liter, är baksätets ryggstöd uppfällt finns fortfarande 500 liter tillgängligt.

Även om det kanske inte är av högsta prioritet för en kompaktsuv kan man köpa till 4Control Advanced-systemet (inga svenska priser är klara än) som kan mer än så: från 50 km/h styr bakhjulen parallellt med framhjulen med maximalt en grad, vilket ökar kör- och spårstabiliteten.

Austral känns hyfsat kurvstabil även när man kör lite väl motiverat, styr in snyggt och prydligt och understyr knappt. De säkra köregenskaperna beror dock knappast på en superstram fjädring. Dämpningensker  istället mycket smidigt och klarar även ordentliga ojämnheter i underlaget utan större gnäll. 

På insidan ser det inte sämre ut: man sitter i en snygg och sober kupé där man verkligen känner att fransmännen har fokuserat på högkvalitativa material och ordentlig inpassning. Plats finns det dessutom gott om, och baksätet kan skjutas i längsled med upp till 16 cm vilket ger ett visst mått av flexibilitet.

PROV: Renault Austral E-Tech 200 Full Hybrid – en renaulution!
Bakåtsikten är väl inte särskilt bra, men från Tekno-nivån är en backkamera standard.

Användargränssnittet motsvarar till stor del det i elektriska Megane med en stor pekskärm som tronar mitt på instrumentbrädan, med en del snabbvalsknappar för funktionerna man använder ofta.

Vi känner däremot en lättare irritation över mastodonthandtaget på mittkonsolen som ser ut att vara stulet från ett passagerarflygplan. Även om man kanske hade kunnat tro det från början styr man inte växellådans funktioner med det, utan öppnar och stänger stuvfacket eller vilar handen på det.

Växellådans styrdon har man istället gömt på rattstången, mellan volymreglaget och spaken för vindrutetorkarna. 

Renault Austral har upp till 32 olika körassistanssystem, varav en stor del finns ombord redan i standardutförandet. Fram och bak lyser LED-enheter och priset för den kommande instegsmodellen ska börja på runt 300 000 kronor (Mildhybrid 140). Det är kanske dags för en ”Renaulution”?

PROV: Renault Austral E-Tech 200 Full Hybrid – en renaulution!
 

Annons
Annons
Rulla till toppen