PROV: Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce – Första hybrid-Alfan!

Premium Som märkets allra första laddhybrid ska den kommande toppmodellen av nykomlingen Tonale förena effektivitet och sportighet. Särskilt långlivad blir Tonale däremot inte – redan 2027 vill Alfa Romeo enbart sälja elbilar.

PROV: Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce – Första hybrid-Alfan!
Självsäker design och ett lika självsäkert pris. Tonale är Alfa Romeos första laddhybrid.

VAD ÄR NYTT? I dessa tider där till och med självaste Ferrari hybridiserar sina bilar kan Alfa Romeo naturligtvis inte heller ignorera tematiken. Vägen till elektromobiliteten har man redan skrivit i sten: 2024 ska man lansera märkets första elbil, 2027 ska inga fler Alfor med förbränningsmotor byggas.

Men sakta i backarna, till en början startar PHEV Q4 som toppmodell i den fortfarande rätt unga Tonale-serien. Traditionsrika Q4-dekalen föräras bilen eftersom elmotorn på bakaxeln ger bilen fyrhjulsdrift, eftersom förbränningsmotorn driver framhjulen.

Systemeffekten anges till 280 hk och produceras huvudsakligen av en 1,3-liters turboladdad radfyra som lämnar 180 hk och 270 Nm. Vid kallstart låter det dova gurglandet ur ändpiporna som om motorn vore minst en tvåliters – ni vet, emozioni och allt det där. Lika bastungt låter motorn när den på låga varv hjälper till att sätta fart på bilen.

Infotainmentsystemet är ibland aningen segt, men fungerar för det mesta tillfredsställande.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Med hjälp av det vackert designade vredet väljer man mellan tre olika körlägen där "N" är den mest effektiva inställningen. Dessvärre reagerar Tonale trögt på gaspådrag och den sexstegade Wandlerautomaten växlar tidigt upp och sent ned. Det känns inte riktigt som det bör i en Alfa Romeo, men det är säkerligen bra för att pressa förbrukningen. 

Då är "Dynamic"-läget betydligt trevligare. Plötsligt verkar Tonale komma ihåg varifrån den kommer och vad den förväntas göra. Visst känner man fortfarande ett litet turbohål, men elmotorns 122 hk och 250 Nm vet hur man slätar över det. I det mellersta varvtalsregistret är den lilla förbränningsmotorn i sitt esse, reagerar kvickt på gaspådrag och varvar glatt.

Ljuvliga sportsäten fram och ett bekvämt baksäte.

Det är ögonblick som dessa som är ack så viktiga för världens alla Alfisti, i mångt och mycket till och med viktigare än effektuttaget.

Frågan är egentligen bara om laddhybridens 280 systemhästar verkligen räcker för att infria tillverkarens kanske lite väl optimistiska sprinttid på 6,2 sekunder till 100 km/h. Men det får ett senare test utvisa. Lika rörlig som sina framhjulsdrivna bröder är Q4 naturligtvis inte, och det är kanske inte så konstigt med tanke på att den kompakta suven väger fluffiga 1 910 kg. 

På slingrande landsvägar visar sig den något överviktiga bilen trots allt vara en ganska kurvglad reskamrat som spontant följer den tyvärr väldigt känslofattiga styrningen och undviker tidiga tendenser till understyrning.

Tonale laddas med maximalt 7,4 kW och behöver då 2,5 timmar för att ladda 15,5-kWh-batteriet.

Kör man helelektriskt genom att vrida till A-läget är topphastigheten begränsad till 135 km/h (annars är toppfarten 206 km/h, även här tack vare en elektronisk begränsare) och Tonale ska enligt WLTP-cykeln lyckas ta sig maximalt 69 km utan förbränningsmotorns hjälp. Man laddar bilen med upp till 7,4 kW, vilket räcker för att ladda batteriet på 15,5 kWh på drygt 2,5 timmar. 

NÖRDFAKTA. Att Tonale är en av de absolut vackraste bilarna bland kompaktsuvarna håller väl nästan alla med om, men desto mer förvånansvärt är det då att nykomlingen bygger på samma arkitektur som Jeep Compass, en av de mest intetsägande bilarna i segmentet. Båda delar dessutom det mesta av tekniken, även om Tonale är från grunden bättre utrustad än Compass.

Jämfört med de framhjulsdrivna Tonale minskar bagagevolymen i laddhybriden med 115 liter.

BORDE JAG KÖPA EN? Lika självsäker som bilens design är även prissättningen av Alfa Romeo Tonale. Instegsmodellen Super börjar på 419 000 kronor, men vill man ha laddhybriden (och det vill man såklart) får man punga ut minst 499 000 kronor för Tonale Edizione Speciale. Testbilen är däremot i Veloce-utförande och kostar minst 534 000 kronor. 

Med 280 hk förvandlas laddhybriden visserligen inte till en raket, men till en tillräckligt snabb och underhållande kompaktsuv. Den omfattande utrustningen ger i alla fall valuta för det ganska höga grundpriset.