PROV: Peugeot 408 Hybrid 225 – frankofin

Premium Det har inte funnits en Peugeot i "quatre cent-serien" sedan 2011 men nu är det dags för en ny 408. En fastback med allt annat än diskret design – och med laddbar hybriddrift.

PROV: Peugeot 408 Hybrid 225 – frankofin
Med 19-tumshjul och höga däck rör sig Peugeot 408 bekvämt och världsvant även på ojämna vägar.

Peugeot väljer att återigen täppa till luckan mellan 308 och 508, och för att göra nya 408 så attraktiv som möjligt har man ritat en modigt designad fastback med otaliga kanter och veck samt en rustik bakre stötfångare som alltid ser ut så, oavsett vilket utförande man väljer. En lackerad variant erbjuds nämligen inte, även om kontrasten till den aerodynamiska fronten blir kanske lite väl krass. 

För att göra sin position i modellutbudet rättvisa mäter den nya fransmannen in på 4,69 meter på längden. Det innebär att fastbacken är kortare än 508 SW som mäter 4,78 meter, men fem centimeter längre än 308.

Anmärkningsvärt är nykomlingens axelavstånd på generösa 2,79 meter. Det finns därmed gott om plats för långa ben i baksätet men man får se sig för när man kliver genom de bakre dörrarna – taklinjen kräver uppmärksamhet om man inte vill slå i pannan.

På insidan möts man av den bekanta Peugeot-cockpiten.

Bagageutrymmet är dessvärre inte lika rymligt som bilens andra sätesrad. Beroende på vald drivlina rymmer skuffen mellan 536 och 1 611 liter bagage, inklusive de 36 liter som ryms under lastgolvet. En 308 SW sväljer i jämförelse 608 liter när baksätets ryggstöd är uppfällt.

Dessutom är 408:ans bagagevolym resultatet av en mycket djup skuff. Baksätet kan inte skjutas i längdled, men ryggstödet kan fällas i två delar. Alltid något.

Motorutbudet är inte heller särskilt omfattande och begränsas (i alla fall vid lanseringen) till två väljbara drivlinor: instegsmodellen drivs av en liten trecylindrig bensinmotor som producerar 131 hk och som kopplas samman med en åttastegad automatlåda. Alternativet till trecylindern är en laddhybrid med 225 hk, en svagare version med 180 hk följer nästa år. Till skillnad från 308 och 508 erbjuds inga dieselalternativ eller en manuell låda till 408.

Baksätet är bekvämt och rymligt...

Till vårt första tête-à-tête kommer nykomlingen naturligtvis som toppmodell, fattas bara annat. Laddhybriden består av den konventionella kombinationen av en 1,6-liters bensinfyra med turbo, en elmotor på 110 hk samt en åttastegad automatlåda som gör ett fint intryck. Kraftutvecklingen sker linjärt och kraftfullt samtidigt som bilen känns mycket smidig. 

Motorstyrningen förlitar sig till stor del på elmotorns kraft som verkligen inte behöver skämmas för sig – 320 Nm räcker gott och väl för de flesta ändamål. Den fyrcylindriga bensinmotorn tas till hjälp där det behövs och växlingarna är väl tajmade och ger inga tecken på nervositet i de flesta situationer.

När turbomotorn väl är inkopplad håller den sig diskret i bakgrunden och blir inte heller högljudd i högre varvtal. Det enda som egentligen kan kännas är den extra kraften som rycker i framhjulen när gaspedalen hamnar i golvmattan.

...laddhybridens bagagevolym är däremot inget att skryta över: 471 liter.

Batteriet med en kapacitet på 12,4 kWh har man placerat under baksätet och den laddas som standard med en ombordladdare på 3,4 kW. Känns det för segt går det alldeles utmärkt att uppgradera till en laddare på 7,4 kW. Då borde en fulladdning inte ta mer än cirka två timmar vid den egna wallboxen.

Den elektriska räckvidden ligger någonstans mellan 30 och 40 km, så länge man kör förnuftigt och håller sig borta från motorvägen. Men ifall det behövs fungerar förbränningsmotorn även i rollen som batteriladdare.

När det gäller chassijusteringen fick dynamikerna bland utvecklarna hålla sig själva i styr. Framför allt med 19-tummarna och de höga däcken fjädrar 408:an bekvämt och världsvant och skramlar inte heller på riktigt dåliga underlag. Tack vare sin generösa markfrigång på 19 cm klarar sig nykomlingen dessutom betydligt längre på ensliga åkerstigar än de flesta andra laddhybrider.

Peugeot säljer sin expressivt designade 408 som laddhybrid eller med en liten trecylindrig bensinmotor.

Bilens naturliga hemvist är och förblir naturligtvis asfaltsvägen. Här rör den sig komfortabelt och tyst och uppmuntrar till avslappnad cruising.

Där andra Peugeot-modeller dras med en ganska spetsig styrning, följer den i nykomlingen en annan filosofi och är lugn och förlåtande. Trevligt nog fungerar på vår första utfärd även filhållningsassistenten, farthållaren och trafikskyltigenkänningen tillförlitligt.

Visst låter det ganska trevligt? Problemet är dock att Peugeot antagligen kommer att kräva ett ganska högt pris för nykomlingen. Visserligen är de svenska priserna inte klara än, men på kontinenten kostar instegsmodellen med den lilla trecylindern från (omräknat) häftiga 420 000 kronor, men det ska tilläggas att instegsmodellen Allure än så länge saknas. Laddhybriden som till en början enbart kommer i GT-utförande kostar till och med drygt 550 000 kronor.

Bakdelen överraskar med en massiv, olackerad stötfångare som skyddar på parkeringsplatsen.

Ganska mycket pengar kan tyckas, framför allt när utrymmet bakom framstolarna till största del är draperat i hårdplast. Däremot lämnar toppmodellen knappast något att önska när det gäller tillvalslistan, det mesta är redan ombord så som Matrix-LED-strålkastare, snygga Alcantara-stolar och otaliga assistanssystem.

Ombord är även Peugeots berömda cockpit med minimal ratt, digitala 3D-instrument och virtuella i-Toggles under infotainmentskärmen som fungerar som direktvalknappar och kan styra en mängd viktiga funktioner utan att man behöver leta runt i infotainmentsystemets menystruktur.

Peugeot har satsat fullt ut på expressiv design och har samtidigt passat på att utrusta fastbacken med en mängd tekniskt lull-lull. Men om man ska vara riktigt krass, så gör nya 408 egentligen ingenting bättre än Peugeots luftigare och mer prisvärda 308 SW.

Med laddhybriddrivlina under huven är crossovercoupén ändå en succé med harmonisk och stark kraftutveckling samt förvånansvärt hög fjädringskomfort.