PROV: Hyundai Ioniq 6 – är sex bättre än fem?

PREMIUM Kantiga Ioniq 5 fick titeln Årets bil 2021, både av oss och våra läsare. Hur bra är den halare och lite sportigare Ioniq 6? Vi provkör!
Annons

Vi möter nya Ioniq 6 i ett varmt Madrid. En hal bil med dubbelvinge och en massa små, små ljusdioder som ger 700 ljuspunkter inuti och utanpå bilen. På Spaniens vägar märker man direkt hur bilen planterar sig mot vägen och tystnaden inne i kupén omsluter en. Körning på motorvägar, snirkliga landsvägar med kossor som sällskap längs vägen, och bland hus i de små byarna utanför huvudstaden ger en bra inblick i bilen. 

Första intrycket är självklart designen då det är den som har gjort mig och många andra nyfikna på Hyundais senaste tillskott. Ut med fyrkantiga suvar och in med mer strömlinjeformad design. Men vad mer är nytt? Formen är inte bara ett stilistiskt val utan ger också bättre räckvidd. Med en luftmotståndskoefficient på 0,21 glider Ioniq 6 genom luften. Bilen har även utrustats med flera fiffiga lösningar för att öka räckvidden ytterligare. En av dem är aktiva luftklaffar i fronten. Ioniq 6 har därför fått hela 107 km längre räckvidd än Ioniq 5. 

Annons
Annons
Rulla till toppen