Kärt barn har många namn. Ora GT heter Lightning Cat, Sport eller helt enkelt EC24 på vissa marknader, och om vi ska vara helt uppriktiga vet vi inte vad den kommer att heta på den svenska marknaden. Det hindrar oss dock inte från att ta plats bakom ratten.
VAD ÄR NYTT? Design är en smaksak, i allra högsta grad. Det vissa anser vara originellt och lättsamt avfärdas av andra som överdrivet eller kitschigt. När man dessutom tar inspiration från designklassiker kan det emellanåt hända att den slutgiltiga formen inte riktigt blir som den var tänkt från början.
Allt det avskräckte dock inte designteamet hos GWM (Great Wall Motor). Efter Ora 300 Pro och 400 Pro+ (Funky Cat på vissa marknader) kommer tillverkarens nästa elbil till Europa, dock inte förrän 2024.
Designen är om något ännu mer extravagant än den hos den aktuella modellen och påminner om en blandning av första generationens Porsche Panamera och Bugattis Galibierstudie från 2009, åtminstone om man kisar lite.
Karosskulören Diamond Pink är ett modigt statement som framhäver bilens retroinspirerade linjer ännu mer. Formen har dock en funktion bortom bara det visuella – Ora GT är nämligen väldigt aerodynamisk med ett cW-värde på 0,22.

Exakt när bilen kommer till den europeiska marknaden är inte bestämt än, lika lite som prissättningen. Vi har dock redan kört bilen på testområdet Australian Automotive Research Centre utanför Melbourne. Området är väldigt förgrenat och så pass stort att det nästan hade kunnat tas för ett självständigt län med svenska mått mätt.
En del av området får vi utforska i nykomlingen. Vi befinner oss på en jättelik asfaltsoval med en stickväg som leder till ett slingrande bergspass. Även om Ora GT inte är en liten bil med sin längd på 4,87 meter och ett axelavstånd på 2 870 mm känns den ganska kompakt ur förarperspektiv.
Kupén är elegant inredd men inte alltför stor, det största minuset här är kupébredden som gärna hade kunnat vara mer tilltaget. Många ytor har dock draperats i ljust skinn, allt känns sobert och väl sammansatt. Det borde till viss del kompensera det faktum att det känns lite trångt.

Vidare är GT utrustad med ett omfattande assistanspaket som även stödjer fjärrstyrd parkering via en mobilapp, Face-ID, kameror runtom och en kamera framtill för att upptäcka hinder. GT ska komma i två olika versioner, idag kör vi den svagare, framhjulsdrivna versionen med en elmotor på 204 hk och ett batteri med en kapacitet på 63 kWh som ska ge en räckvidd på upp till 55 mil.
Instegsversionen får sällskap av en fyrhjulsdriven variant med två motorer som producerar en systemeffekt på 408 hk och 680 Nm. Batteriet har en kapacitet på 83,5 kWh vilket innebär en räckvidd på 43 mil vid en förbrukning på 20,5 kWh/100 km. Batteriet laddas med upp till 80 kW vid en snabbladdare. Det betyder att det tar 55 minuter att ladda ett tomt batteri till 80 procent.
HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Startproceduren i Ora GT är lika ospektakulär som i andra elbilar. Någon startknapp finns inte, utan så fort man tar plats i bilen med nyckeln i fickan är GT klar att rulla iväg. I bästa Mercedesstil väljs växel med hjälp av en spak på rattstången, allt är ergonomiskt och intuitivt.

Därefter svävar GT ljudlöst och helt obesvärat iväg, drivlinans 205 elektriska hästkrafter förrättar sitt jobb silkeslent och mjukt snarare än att överfalla hjulen med ett vridmomentsslag.
I hastigheter från 100 km/h väsnas de ramlösa sidorutorna något, men ljudet blir aldrig särskilt påträngande. I sportläget accentueras accelerationen av en artificiell ljudmatta, men vi hade klarat oss lika bra utan. Vi gillar däremot hur bilen beter sig när vägen börjar svänga: även här känns GT ytterst avslappnad, styr in snyggt och direkt även om styrningen har lite för mycket servostöd och för lite feedback.
Något som är direkt störande är insteget till baksätet. Bilens aerodynamiska coupéform är en plåga för långa baksätespassagerare som behöver en avancerad yogakurs för att ta sig in här. Väl på plats erbjuder baksätet plats för tre (väldigt slanka) personer. Någon taxiverksamhet kommer därför aldrig på tal i nykomlingen. Men det är inte heller fel med ett stiligt retrodesignobjekt med ordentliga köregenskaper.

BORDE JAG KÖPA DEN? Den stora frågan som lämnas obesvarad är den om priset. Ora GT blir knappast en tokbillig utmanare på den svenska marknaden med tanke på att bilens betydligt mindre syskon Ora 300 Pro redan kostar från 414 900 kronor. Lillbrorsan är dessutom inte alls lika flådig som GT.
Men retrodesignen är kanske värd priset? Ett snyggt alternativ till Europamarknadens elbilstristess är den definitivt.
TEKNISK INFO/Ora GT
Motor: El, 2 synkrona permanentmagnet-motorer, systemeffekt 408 hk/680 Nm. Litiumjonbatteri, 83,5 kWh. Fast utväxling. Fyrhjulsdrift.
Kaross: L/b/h 4 871/1 862/1 500 mm. Axel-avstånd 2 870 mm. Tjänstevikt 2 275 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 4,3 sek. Toppfart 180 km/h. Förbrukning WLTP 20,5 kWh/100 km. Räckvidd 430 km.
Pris: Ej fastställt. Aktuell 2024.
