Jag står stilla vid en väjningsplikt på väg att svänga 90 grader ut på en korsande väg. Nu vore det väl tusan om inte bakhjulen kunde få åtminstone lite greppsvårigheter om jag trampar fullt direkt, tänker jag. Men Volvon sätter sig bara lite på bakhjulen och drar iväg fullständigt utan dramatik. Inte ett gny från däcken.
Det är ju imponerande på sitt sätt. Jag har förgäves letat efter möjligheter att slå av antispinn- och sladdsystem men de reglagen är lika obefintliga i modellår 2024 av XC40 och C40 som tidigare. Man vill ju liksom känna så mycket som det bara går och om möjligt skapa lite dramatik nu när man sitter i den första bakhjulsdrivna Volvon på 25 år efter att S90 och V90 (båda omdöpta från 960) gick ur produktion 1998. Men år 2023 ska det inte busas och det enda man egentligen känner är att man inte känner tillstymmelse till drivkrafter i ratten, av förklarliga skäl.