PROV: Nio ET5 – Audi A4 på kinesiska

PREMIUM Visst siktar nya Nio ET5 direkt på Tesla Model 3, men den känns mer som om Audi hade släppt A4 i en elversion. Teknik och kvalitet, men...
Annons

Vad är nytt? Tekniskt bygger ET5 på NT2-plattformen likt storebror ET7 och suven EL7. Det betyder att man kan välja mellan batteripaket på 75 eller 100 kWh – som kan bytas på fem minuter vid Nios batteribytarstationer. Motorerna är lite mindre och effekten ”bara” 490 hk mot ET7/EL7 som har hysteriska 650 hk. Luftfjädringen har bytts mot spiralfjädrar – i övrigt är det ”plug and play” från Nios spännande tekniklåda – på gott och ont.

Hur är den att köra? Likt en typisk Audi är kanske inte körningen huvudnumret utan kvalitetskänslan, designen och känslan av modern teknik. Men det betyder inte att körupplevelsen är odramatisk – långt ifrån! Men mer om det längre fram.  

Design har alla sin åsikt om, men de flesta lär hålla med om att ET5 ser sportig, stark och modern ut, med en akter som påminner om Porsche. En Tesla Model 3:s former kan ”skava” i vissa vinklar medan en ET5 är lättsmält från alla håll. Det är samma sak med interiören som känns modern, skandinavisk och välbyggd. 

Nio ET5 interiör
Interiören är välbyggd och estetiskt tilltalande med bland annat snygg interiörbelysning. Infotainmentskärmen är lätttnavigerad och den lilla skärmen framför ratten uppskattas – saknas i Tesla Model 3.

Mjukstängande dörrar och karmlösa sidofönster spär på lyxintrycket. Att den  lilla figuren Nomi alltid hälsar välkommen är också trevligt. Men det betyder inte att hen är värd sina pengar – 7 500 kronor. För tyvärr är Nomi inte smart men väldigt tjatig. Byggkvaliteten är bra och de främre stolarna är bekväma och inte för skålade. För  15 000 kronor får man dessutom massage i  framstolarna, dynförlängning, eluppvärmd ratt, uppvärmt baksäte och ett doftsystem –  värt pengarna. Men de främre stolarna sitter väl högt, du som gillar en lite sportigare och vägnära körställning sitter mycket bättre i Tesla Model 3. 

Baksätet är lite bekvämare än i nämnda Tesla, men vuxna sitter lågt utan lårstöd och långa passagerare slår lätt i den bakre takbalken. Det gigantiska takfönstret ger däremot en underbar rymdkänsla. 

Det finns en uppsjö av körprogram och i det standardvalda komfortläget, som ligger i varje gång man startar bilen, får man en snabb och mysig bil. Tyvärr är regenereringen inte på Teslanivå ens i sitt starkaste läge. Men bromskänslan är bra och det är även gaspedalsresponsen. Styrningen är relativt lätt och den kan ställas om till tyngre om man vill. Men speciellt vägnära och direkt blir den aldrig. På böljande landsvägar kan det dock gå undan bra och bilen känns neutral och fin. 

Fjädringen är åt det stummare hållet, en bra bit från fluffigheten i Nio ET7, men några grader bekvämare än den självklara konkurrenten Tesla Model 3, och det gäller även ljudnivån. Skillnaderna är små, men allt i Nio ET5 känns lite tyngre och mer gediget jämfört med Teslan, som också är runt 300 kilo lättare. 

Nio Nomi
Den lilla ”figuren” Nomi snackar, gör miner, säger till dig när du inte tittar på vägen eller gör andra fel. Den kan hjälpa till med basfunktioner som att höja temperaturen. Men någon google-assistent att fråga saker om är det inte och funktionen är buggig.

Det betyder också att Tesla är både snålare med strömmen och känns bra mycket sportigare att köra. Teslas styrning är mycket mer direkt med vassare känsla och den som gillar att köra bil har roligare i Tesla. 

Men det finns ett sportplusläge i Nio ET5 och då förvandlas bilen till en ”klinisk Audi RS4”, sjukt snabb till 100 km/h och det riktigt väser från däcken som har lite svårt att greppa underlaget. Men det blir inte lika involverande och även fyrhjulsdrivna Polestar 2 bjuder på en mer underhållande, nära körkänsla. 

Det här är radanmärkningar, mycket värre är att mjukvaran inte är färdigutvecklad. Bilen har 33 sensorer som ska hålla koll på omgivningen inklusive en dyr Lidar som ska ge riktigt bra framförhållning och det finns en högpresterande dataprocessor. Tyvärr märks det inte på självkörningen som inte når upp till Teslas system som enbart har kameror – i alla fall så länge vädret är bra. Nio är ett teknikföretag och här måste man prestera bättre. Att navigationen inte kan lägga upp en rutt och föreslå var man ska byta batteri/ladda är också dåligt, men här kan man kanske skylla på Sverigeanpassningen?  

Assistenten Nomi är fortfarande långt ifrån så bra som den bör vara och i dagsläget vill man helst stänga av den efter att den sagt god morgon.

Nördfakta. Hur man ska ”äga” sin Nio är det mest förvirrande med bilen. Det är många frågor som måste besvaras och det är absolut inte lätt att välja ”rätt”. 

Ska man välja versionen med 75– eller 100 kWh-batteri? 

Ska man korttidshyra, långtidshyra eller köpa bilen utan batterier och månadsbetala för dessa eller ska man köpa bilen med batterier – och leva med att man inte får använda Nios unika batteribytarstationer?

Nio ET5 bak
Nio har visat kombiversionen av ET5 och den är unik: eldriven mellanklasskombi i prestigebilsklassen. Den kommer förhoppningsvis senare i år och är framtagen för Europa, men säljs också i Kina.

Grejen med Nio är självklart batteribytarstationerna som snudd på kan göra långresor lika smidiga som om man körde en bil med förbränningsmotor (man måste byta batterier efter runt 30–55 mil beroende på hur man kör och vilket batteripaket man har). 

Det finns fyra stationer i Sverige (Kungälv, Mantorp, Mariestad och Varberg) och fler kommer under året. På sikt ska det finns minst en station i varje stad i landet – och flera i storstäder som Göteborg, Malmö och Stockholm. Planerna är offensiva! Nyladdade batterier på fyra minuter är härligt, och ska man välja en Nio tycker jag absolut att man ska privatleasa eller hyra batterierna och använda sig av bytesmöjligheten. Kan man inte ladda hemma men har en bytesstation i närheten är Nio självskriven.

Skippa alltså att köpa bilen med batterier (75 kWh-paketet kostar 130 000 kr, 100 kWh kostar 240 000 kr). 

Men är det bättre att hyra bilen med 75 kWh-batteri för 10 800 kr/månad där 125 mil i månaden ingår (1 500 mil/år) eller köpa den för 556 000 kr? I bilhyran ingår service och försäkring.

Köper man bilen utan batterier tillkommer en hyra på 1 799/2 999 kr per månad beroende på batteristorlek. I hyran ingår normalt två batteribyten i månaden och totalt 200 kWh ström, man kan även ladda på Nios stationer. Men under 2023 är batteribytena gratis – ett klipp för dig som kör långt!

Ett klart plus är att hyran av batterierna inte kommer att öka framöver, utan summan gäller så länge du behåller bilen.

Det man måste ta ställning till är alltså: köpa bil för 556 000 eller privatleasa för 9 000 kr, då har vi räknat av värdet för batterihyran i leasingpriset.

Den stora nackdelen med att hyra är givetvis att man binder upp sig för 36 månader, men man kan när som helst uppdatera körsträckan och exempelvis betala 449 kr extra per månad för ytterligare 25 mil. Däremot är det inte klart vad det skulle kosta att ändra prenumerationen till ett större batteri under exempelvis sommarmånaderna.

Min uträkning kommer fram till att det blir billigare att slå till på leasingupplägget och då behöver man inte heller fundera på hur stort värdefallet blir.

Nio ET5 Alrik
Det kommer en film från provkörningen av Nio ET5 på vår hemsida – så bli prenumerant!

Borde jag köpa den? Det är lätt att gilla ET5 och den känns lyxigare än en Tesla, men även lite svalare. Märket andas design, lifestyle och meningen är att man ska bli en ”Nio user” som hänger på Nio Houses där man kan träffa likasinnade, köpa Niodesignade kläder och posta inlägg i Nioappen. Längre fram kommer det en Niotelefon. Allt man gör i ”Niovärlden” ger poäng, som kan användas för att köpa olika saker, lite som ett bonusprogram hos flygbolag, med den skillnaden att om du lägger ut ett inlägg i appen, så får du poäng.

Om Tesla har världens starkaste och mest dedikerade gräsrotsanhängarskara har nog Nio den bäst utvecklade ”communitykänslan” där bilen bara är en del av ”upplevelsen”. Frågan är nog var man känner sig mest hemma, men i båda gängen är aktiekurser förmodligen ett hett samtalsämne – som kan förena. Så, så olika är inte märkena.

Likt Tesla släpper Nio också ut bilar där förarna blir testpiloter för mjukvaran. En hel del känns inte färdigprogrammerat, och om man kan leva med det är självklart en inställningsfråga.

Men åter till kärnfrågan. Ska man slå till på en Nio eller en Tesla? För att göra jämförelsen enklare kan vi jämföra leasingkostnaderna för en ET5 med 75 kWh-batteriet med en Model 3 Long Range.

Nio går på 10 800 kr mot 9 782 för Teslan. Men då ingår service och försäkring samt batteribyten i Niopriset.

Det lär alltså bli billigare att köra Nio!

Avgörande blir kanske Teslas snabbladdningsnät som ska ställas mot Nios batteribytarstationer, vilket passar dig bäst? 

TEKNISK INFO/Nio ET5

Motor: El, 2 st elmotorer, systemeffekt 490 hk/700 Nm. Fyrhjulsdrift. Batterikapacitet 70/70,5 kWh. Laddeffekt AC 11 kW, DC 140 kW. 
Kaross: L/b/h 4 790/1 960/1 499 mm. Axelavstånd 2 888 mm. Vikt olastad 2 215 kg. Maxlast 400 kg. Bagagevolym 386 l. Frunk 0 l. Dragvikt 1 400 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 4,0 sek. Toppfart 200 km/h. Förbrukning blandad körning  18,9 kWh/100 km WLTP. Räckvidd 456 km WLTP.  Laddning 10–80 % 31 min.
Pris: 556 000 kr. Aktuell nu.

Nio ET5 summering
Annons
Annons
Rulla till toppen