VAD ÄR NYTT?
Vi har redan konstaterat att eldrivlinan passar 7-serien som handen i handsken, det går nog inte att bygga en bil som är mer kultiverad och suverän än BMW i7.
Ändå verkar man hos BMW tycka att det saknas något: något sportigt, något snabbt. Med nya i7 M70 vill man alltså krydda den zen-liknande harmonin med en ordentlig dos dynamik, även om det kanske inte är det mest självklara valet för en 5,39 meter lång bil som väger 2 770 kg.
För att sätta fart på flaggskeppet var man naturligtvis tvungen att öka effektuttaget och voilá – M70 drivs av den till dato starkaste eldrivlinan i en BMW. Det ultimata svaret på samtliga tvivel är till synes alltid mer kraft.

Siffor? Jodå. Vad sägs om massiva 659 hk och 1 100 Nm (med boost aktiverad). I vanliga fall skruvar man ned vridmomentet till ”blygsamma” 1 015 Nm, men skillnaden är egentligen bara en formalitet. Den främre motorn genererar 365 Nm, den bakre motorn, som drivs med sex faser och har hög energitäthet, bidrar med 650 Nm.
Visst är accelerationsförmågan monumental, men egentligen har M70 betydligt mer likheter än skillnader med ”vanliga” i7. Dynamiken utvecklas alltså i relation med konceptet och det är en bra sak.
Det innebär också att uppträdandet och auran av utgångspunkten i7 är fortfarande närvarande i M70: elektriska dörrar, finaste material från veganskt läder till kashmir och ett inbjudande baksäte med lounge-funktion och gigantisk multimediaskärm.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Den injicerade dynamiken har alltså föga förvånande svårt att få gehör här. Visserligen är bilen inte lika fluffig som förr på grund av reducerade kamrar i luftfjädringen och förbättrad dämparrespons, men styrningen är å andra sidan vassare och karossen styvare än hittills.
De spända musklerna märks dock först när man utmanar bilen ordentligt. Allt för vild bör man dock inte vara bakom ratten, den massiva vikten får snabbt bakläxa av fysikens lagar. Med lite finkänsla i hand och fot kan man dock skicka den stora, bakaxelstyrda sedanen utan problem genom kurvorna i hastigheter som får buskarna vid sidan om vägen att slänga sina löv av ren skräck.
Det har dock sitt pris: faller man för frestelsen allt för ofta krymper den maffiga WLTP-räckvidden på upp till 560 km i rasande takt. Och apropå pris – framtiden är allt annat än billig. Jämfört med en minst lika ambitiös M760e kostar i7 M70 drygt 370 000 kronor mer.
NÖRDFAKTA
Ibland får man läsa att i7 M70 har utvecklats gemensamt med Rolls-Royce Spectre, men om det verkligen stämmer får vi nog aldrig reda på.
En sak är dock säker: det engelska traditionsmärket har med all säkerhet lyckats bättre med att kombinera lyx med dynamik och prestanda, medan man i M70 inte känner att M-avdelningen har lyckats tillföra något förutom hårdare fjädring och bättre acceleration.
BORDE JAG KÖPA DEN?
BMW i7 M70 känns mest som ett uppvisningsprojekt än en produkt som är ämnad för en bred marknad och det beror inte bara på det styva priset. M70-versionen är inte direkt obekväm, men tappar en del av sin opulens jämfört med vanliga i7 som nästan rinner över av lyx och komfort.
Visst finns det en marknad för flaggskeppet, men i Sverige kommer efterfrågan att vara nästintill obefintlig.
TEKNISK INFO/BMW i7 M70 xDrive
Motor: El, 2 x synkron. Systemeffekt 659 hk, 1 015 Nm. Litiumjonbatteri. Kapacitet 101,7 kWh. Fast utväxling. Fyrhjulsdrift.
Kaross: L/b/h 5 391/1 950/1 544 mm. Axelavstånd 3 215 mm. Bagagevolym 500 liter. Tjänstevikt 2 770 kg. Maxlast 480 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 3,7 sek. Toppfart 250 km/h. Förbrukning 20,8 kWh/100 km.
Pris: Från 1 872 100 kronor. Aktuell nu.
