PROV: Ferrari Roma Spider

PREMIUM Lev livet utan tak men med 620 hk i nya Ferrari Roma Spider: Elegant, bekväm och riktigt vass när lusten faller på!
Annons

Roma Spider är inspirerad av märkets Grand Tourers från 50- och 60-talet: linjeföringen är ytterst elegant men trots den låga siluetten får man plats med fyra sittplatser. 

Eller, nja – egentligen inte. I bästa fall är ”baksätet” användbart för att stuva undan kläder och bagage. Inte ens barn får plats här, så länge de inte har amputerade ben, vill säga.

Baksätets ryggstöd har dock en väldigt smart funktion: via ett knapptryck fälls ryggstödet i en vinkel som reducerar vinddraget i kupén i upp till 170 km/h. Köper man en bil för minst 2,8 miljoner kronor vill man trots allt inte se ut som en fågelskrämma när man kommer fram till destinationen.

Om det fungerar? Absolut, även när man planterar högerpedalen i golvmattan med besked. 

Prestandan är det naturligtvis inget fel på alls – V8:an under den långa, formsköna motorhuven producerar trots allt maffiga 620 hk, mer än tillräckligt för de flesta ändamål. Hos Ferrari är effekten dock ingen större kioskvältare, här anser man 620 hk vara medelmåttigt.

Inte så konstigt med tanke på att resten av märkesfamiljen består av V6-hybriden i 296 GTB, världens kanske mest vansinniga sugmotor i 812 och überhybriden SF90 som producerar monstruösa 1 000 hästkrafter.

Ferrari Roma Spider
Den underbara cabkänslan i framstolarna förstärks av ett smart vindfång – när baksätets ryggstöd fälls i en viss vinkel.

Spiders främsta klientel är välbärgade livsnjutare som inte måste ha det värsta eller råaste på marknaden. Här har Ferrari alltså möjligheten att hålla motorkonceptet någorlunda enkelt: Spiders 90-graders V8 på 3,9 liter struntar i all form av elektrifiering, men vet hur man begeistrar motorintresserade med krymplackade toppar, flatplan-vevaxel för en jämn tändföljd och twinscrollturbo.

Helt enkelt är konceptet alltså inte, men vad hade du förväntat dig av Ferrari? Att de placerar en budgetmotor bakom hajnosen? Knappast.

V8:an gör ingen besviken: på låga varv kan man njuta av fint vridmoment med turbosupport som är lättillgängligt och enkelt att bemästra medan motorn bjuder på massivt tryck i mellanregistret för att sedan övergå till den Ferraritypiska frenesin på höga varv.

Det hela är linjärt och påminner mycket om en sugmotor – dubbelturbon gör sig egentligen bara påmind med sin akustik. Toppeffekten produceras mellan 5 750 och 7 500 r/min, det är trots allt en Ferrari.

Det innebär naturligtvis också att bilen alltid är med på noterna när man känner att man vill leka på gatan. Det är bara att trampa ordentligt på högerpedalen och låta den åttaväxlade dubbelkopplingslådan som sitter vid bakaxeln piska i växlarna i rasande takt medan elektroniken får svettas som i en finsk bastu för att hålla bilen på rätt kurs. 

Ferrari Roma Spider

Roma Spider lånar faktiskt en hel del teknik från märkets mer hårdkokta modeller och har därför VDC, F1-TCS, E-Diff3 och till och med Side Slip Angle Control 6.0 ombord. Det innebär ökad körsäkerhet för samtliga kunder men funktionerna är även en dynamikboost för alla våghalsar som stänger av ESC-programmet.

Då går nämligen E-diffen, stabilitetskontrollen och bromssystemet in för att hjälpa dig glänsa med veritabla driftuppvisningar.

Annars då? Jodå, de officiella siffrorna säger 3,4 sekunder till 100 km/h, 9,7 sekunder till 200 km/h och en toppfart på cirka 320 km/h – här finns alltså ett gott mått av säkerhetsavstånd till sportbilarna hos Ferrari.

Förutom 620 hk producerar den ljuvliga motorn 760 Nm vilket i kombination med styrprecisionen, köregenskaperna och bromsprestandan garanterar finfina körupplevelser.

Den taklösa Roma-modellen väger för övrigt bara 84 kg mer än coupén, men är definitivt ingen åttatusenvarvs-vrålapa eller varvrekordjägare – Spider nöjer sig helt enkelt med att vara en utmärkt sportbil som skämmer bort sina passagerare i läderklädda och löjligt läckra sportstolar och bjuder in till avslappnad cruising med komfortabla adaptivdämpare och ett välisolerat tak.

Apropå tak: den senaste frontmotor-Ferrarin med tygsufflett var 365 GTS4 från 1969, men nu är det återigen dags för en modell med tygmössa. Roma Spiders sufflett har en femlagerskonstruktion (och därmed en akustiknivå som ett plåttak) och fälls i Z-konfiguration på 13,5 sekunder i upp till 60 km/h.

Man får till och med ett användbart bagageutrymme – skuffen sväljer respektabla 255 liter, gott om plats för en weekend för två.

Ferrari Roma Spider
Femlagerssuffletten viks i Z-formation och har ett extra akustiklager. Konstruerad av österrikiska Magna.

Roma Spider är dock inte enbart guld och gröna skogar: i bästa Formel 1-stil fokuserar användargränssnittet först och främst på ratten och i andra hand på pekskärmen, men gillar man kvalitet blir man nog besviken på den plastiga känslan på rattens pekytor.

Annars gillar vi kvalitetsintrycket och stilen i Roma Spider. Bilen bjuder in, den tvingar dig inte till något. Gillar du dynamik? Spider levererar. Föredrar du komfort och avslappnad cruising? Spider levererar. Här sätts fortfarande föraren i centrum och denna kommer inte ha några som helst problem med att känna sig som ett med bilen på direkten.

Roma Spider platsar alltså väl in i kategorin ”drömbil”, men det medför som så ofta ett stort hinder för gemene man: priset. Den eleganta cabben går loss på minst 2,8 miljoner, med några tillval spränger man tremiljoners-gränsen utan minsta problem.

Om bilen är värt det? Det kan du lita på.

TEKNISK INFO/Ferrari Roma Spider

Motor: V8, bensin, dubbelturbo, 3 855 cm³, 620 hk vid 5 750 r/min, 760 Nm vid 3 000 r/min. 8-växlad dubbelkopplingslåda. Bakhjulsdrift. 
Kaross: L/b/h 4 656/1 974/1 306 mm. Axelavstånd 2 670 mm. Bagagevolym 255 liter. Tjänstevikt 1 556 kg. 
Prestanda: 0–100 km/h 3,4 sek. Toppfart 320 km/h. Förbrukning 11,4 l/100 km. 
Pris: Från cirka 2,8 miljoner kronor. Aktuell nu. 

Ferrari Roma Spider summering
Annons
Annons
Rulla till toppen