PROV: Xpeng G9 – Den bästa stora suven

PREMIUM Xpeng G9 har allt som en modern suv ska ha – till ett pris som bör få väldigt många konkurrenter att svettas. Är det här ett suvköp att fundera närmare på?
Annons

Vad är nytt? G9 har i princip all ny teknik och utrustning som man kan tänkas vilja ha: 800-volts system med max snabbladdning på 300 kW, vilket ska ge 10–80 procents laddning på 20 minuter. De två motorerna i Performanceversionen levererar totalt 550 hk och 0–100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. 

Vidare finns V2L (möjlighet att ladda exempelvis en elcykel från bilen) med 3,3 kW, luftfjädring, värmepump, OTA (uppdateringar till bilen via nätet), en armada av kameror, sensorer och radar för att se till att aktiv säkerhet och körsystem är så bra som de kan vara. Tänk på en självkörningsfunktion eller ett säkerhetssystem och det är högst troligt att G9 har det.

Max dragkapacitet är 1 500 kg och bagageutrymmet är på hela 660 liter. Fram finns en frunk på 71 liter. Uppgiven WLTP-räckvidd är 46–57 mil, beroende på modell.

Lyxig inredning och mycket rymligt. Notera de tre skärmarna där den längst till höger bara syns från passagerarplats – för filmvisning vid körning.

Kryssar man i utrustningspaketet för 40 000 kronor får man nappaläder, lårstödsjustering fram och en fantastisk ljudanläggning med Dolby Atmos, högtalare i framstolarnas nackstöd med mera.

Men redan som standard finns det massage på fyra sittplatser, ventilerade säten fram, lårstödsjustering i baksätet, surroundsystem, uppvärmd ratt, softclose, tre skärmar fram, varav en är för passageraren som kan halvligga med massage och benstöd och se på vad hen önskar.

Kort sagt, utrustningen är maxad, och riktigt bra redan i basversionen för 699 900 kronor. Men då får man klara sig med litiumjärnbatterier (270 kW snabbladdning), bakhjulsdrift med 313 hk, samt en räckvidd på 47 mil.

Det räcker säkert väldigt bra för de flesta, men ett steg upp är den bakhjulsdrivna Long Range för 749 000 kronor med en räckvidd på 57 mil. Ska det vara superduperfamiljesuv är det Performance som gäller – den vi kört – för 829 900 kronor.

Den lilla displayen har mycket information. Bra gränssnitt och snyggt.

Hur bra priset är kan exempelvis en jämförelse med Volvo XC40 Recharge illustrera. Den bakhjulsdrivna XC40-versionen med bästa utrustningspaketet är lika dyr som den bakhjulsdrivna och mycket större Xpeng G9! Kompaktbil mot stor familjebil.

Basversionen av nya Volvo EX90 är nästan 200 000 kronor dyrare än den maxade Xpeng G9 – men Volvo har ett trumfkort med sjusitsmöjligheten.

Hur är den att köra?Med två ord: riktigt bra. Det finns flera körprogram och i sportläget är bilen snabb och responsiv. Styrningen kan bli lite trögare om man så vill. 

Även om man kan ställa in bromsregenereringen blir den inte Tesla-effektiv i sitt tuffaste läge. Jämfört med BMW iX – som jag tycker är en av de bästa eldrivna suvarna när det gäller körupplevelse och komfort – når G9 inte riktigt ända fram. Luftfjädringen skulle kunna vara lite mjukare i komfortläget och BMW:n känns också lite sportigare.

Frunken rymmer 71 liter – ett bevis på att det är en modern elbil.
Bagageutrymmet är stort: 660/1 576 liter.

Men så är BME iX mycket dyrare, mycket trängre och laddar inte alls lika snabbt. 

Sittkomforten och utrymmena är riktigt bra både bak och fram, och att man kan höja sittdynan i framkant i baksätet är riktigt riktigt bra för långbenta personer. 

Mjukvaran i den förseriebil vi kör har inte uppdaterats för Europa, vilket betyder att vi inte kan testa självkörningsfunktionerna och att bilen varnar för allt – hela tiden. Navigationen kan ännu inte heller beräkna en rutt, med inlagda laddstopp. Men allt detta utlovas vara fixat till dess leveranserna startar i slutet av detta år.

Nördfakta. Xpeng grundades 2014 och deras första bil, G3, började säljas 2018. I fjol sålde man drygt 120 000 bilar. Vd He Xiaopeng var tidigare en chef på Alibaba och ägarintressen finns bland annat hos Xiaomi, Foxconn och IDG Capital. 

Xpeng tillhör de större kinesiska elbilstillverkarna, och satsar mycket hårt på självkörning, men man har inte Lidar i alla sina modeller eftersom man anser att kostnaden i dagsläget är större än nyttan. Företaget siktar på att vara lönsamma 2025.

Bakrutetorkaren är gömd under den bakre vingen – smart.

Borde jag köpa den? Sett till vad man får för pengarna är svaret absolut ja, om man är ute efter max familjesuv för pengarna. Vad andrahandsvärdet blir och hur kvaliteten är – vet vi givetvis inte. Men bilarna säljs och servas via Bilia, vilket bör borga för en viss säkerhet. Beställer man en bil i år får man hela sju års/16 000 mils garanti. Rätt lockande!  

Tekniska data/Xpeng G9 Performance

Motor: El, 2 st elmotorer, systemeffekt 650 hk/717 Nm. Fyrhjulsdrift. Batterikapacitet 98/94 kWh.mLaddeffekt AC 11 kW, DC 300 kW. 

Kaross: L/b/h 4 891/1 9371 680 mm. Axelavstånd 2 998 mm. Tjänstevikt 2 340 kg. Maxlast 460 kg. Bagagevolym 660/1 576l. Frunk 71 l. Dragvikt 1 500 kg.

Prestanda: 0–100 km/h 3,9 s. Toppfart 200 km/h. Förbrukning blandad körning 21,3 kWh/100 km WLTP. Räckvidd 520 km WLTP. Laddning 10–80 % 20 min.

Pris: 829 900 kr. Aktuell nu, leveranser i Q4 2023.

Annons
Annons
Rulla till toppen