PROV: Smart #3 Brabus är bra busig

PREMIUM Smart gör helt om. I stället för udda minibilar är det nu mer mainstream elbilar som gäller. Är det ett smart drag av Smart? Hur busig är Brabus-versionen? Det ger vi svar på.
Annons

Smart 2.0 kan vi kalla bilföretaget sedan Geely gick in som hälftenägare. Den andra delen ägs av Mercedes-Benz.

Med det nya ägarskapet kommer inte bara nya kinesiska pengar utan även teknik. Syskonmodellerna Smart #1 och Smart #3 bygger båda på Geelys SEA-plattform som även används av Volvo EX30 och Zeekr X.

Mercedes roll har varit design. Allt som bilföraren ser har formgivits i Tyskland av samma bildesigners som ritar Mercedes bilar. Ordern har dock varit att Smart-bilarna inte är för lika Mercedes. Vissa gemensamma drag går ändå att skönja, som bakljusen och D-stolpen på Smart #3.

Ett större problem är att Smart #3 är lite lik Volkswagen ID.4 och ID.5 framifrån. Märkesidentiteten är svag, till skillnad från Mini från BMW-koncernen. Alla känner igen en Mini – men de nya Smart-bilarna sticker inte ut. Särskilt inte #3.

Smart #3 cockpit
Inredningen känns modern och fräsch. Kvalitetskänslan är hög och stolarna är bekvämare än genomsnittet, vi saknar dock möjlighet att förlänga lårstödet. Vi uppskattar förardisplayen, en sådan saknas hos Geely-syskonet Volvo EX30.

I likhet med Volkswagen ID. 5 ska Smart #3 vara en suv-coupé, och det har Smart lyckats bättre med än jättemärket från Wolfsburg. VW nöjde sig med att ändra taklinjen baktill, Smart har både sänkt och förlängt Smart #1 och därmed skapat en modell med tydligare egen identitet.

Markfrigången har sänkts med 20 mm och karossen är 60 mm lägre. Tillsammans ger det 80 mm lägre taklinje, vilket får bilen att se betydligt mindre suvig ut och mer som en halvkombi. 

SEA-plattformen är mycket flexibel och Smart #3 har därför kunnat göras 120 mm längre än Smart #1. Det ger mindre suviga proportioner, större benutrymme och något rymligare bagageutrymme. Fem personer åker bekvämt i bilen. Takutrymmet är gott trots den sänkta taklinjen. Men de fem åkande får inte ha med sig så mycket mer än varsin kabinväska. Lastutrymmet baktill är blott 370 liter. Med baksätet fällt får man plats med 1 160 liter last.

Smart #3 baksäte
Trots panoramatak och coupéaktig taklinje finns det gott om utrymme för huvudet. Även ben och fötter får god plats och bredden är tillräcklig för tre fullvuxna. ”Paketering”, som det heter på bilspråk, är något som Smart lärt sig efter att ha tillverkat minibilar i 25 år.

I frunken ryms fjuttiga 15 liter vilket med stor svårighet rymmer en laddsladd. Ursprungligen var det inte tänkt att #3 skulle få någon frunk eftersom det inte efterfrågas på flera marknader, bland annat den kinesiska. Efter önskemål från Europa gjordes ändå en frunk, men då var redan AC-kompressorn placerad vilket begränsar utrymmet. Detta kan komma att fixas till en facelift.

Syskonmodellen Smart #1 har en skön mjuk fjädring som passar bra för stadskörning över brunnlock, spårvagnsräls och andra ojämnheter. Den fyrhjulsdrivna Brabus-versionen med 428 hästkrafter fick dock kritik för att vara för mjuk.

I Smart #3 har fjädringen styvats upp för att ge en lite mer sportig karaktär och Brabusen är ytterligare lite hårdare. Ingen av dem är dock besvärande hård på vägen, utan bara om man kör ute i terrängen.

Brabus #3 profil
Fönsterlinjen och lyktorna bak är släktdrag från mamma Mercedes. Proportionerna känns inte så suviga och bilen skriker inte elbil. Trots coupéformen är huvudutrymmet bra inne i bilen. Möjligen är formerna lite för snälla och gör att Smart #3 är svårt att skilja från andra märken.

När jag ändrar Brabusen från Sport-läge till Brabus-läge händer det saker. Då blir effektleveransen omedelbar och bakhuvudet slår i nackskyddet. Motorljudsimuleringen är så högljudd att jag slår av den illa kvickt.

Med tanke på den kraft som Brabus-versionen levererar, 428 hk/543 Nm som gör att 0-100 km/h går på 3,7 sekunder, hade det behövts fler anpassningar än aningen styvare fjädrar för att vägegenskaperna ska matcha motorprestandan.

För den som bara är ute efter fyrhjulsdriften kommer en sådan utan Brabus-styling framöver.

När jag hoppar över till den bakhjulsdrivna versionen med 272 hk och 343 Nm är inte skillnaden enorm. Fjädringen är bara aningen mjukare. Det märks större skillnad i kraft, men det går inte att skylla den här versionen för att vara kraftlös. Bilen trycker på bra i utgången av kurvorna på de slingrande bergvägarna på Mallorca.

Smart #3 bagage
Bagageutrymmet är rätt uselt med tanke på att Smart #3 är en bil för fem fullvuxna. 370 liter ryms under insynsskyddet om man lyfter upp golvplattan.  Till skillnad mot Smart #1 går baksätet inte att skjuta framåt för att öka utrymmet bak.

Det finns mycket bra att säga om Smart #3, det är egentligen bara det begränsade bagageutrymmet som kan vara ett bekymmer. Kupéutrymme och komfort är stora plus liksom att bilens proportioner och former varken skriker suv eller elbil.

Men räkna med att det kommer att finnas billigare alternativ – Smart siktar inte på att erbjuda lägst pris, men de har å andra sidan mycket omfattande standardutrustning.

TEKNISK INFO/Smart #3 Premium (RWD)

Drivlina: El, 1 elmotor, 272 hk/343 Nm. Bakhjulsdrift. Laddeffekt 150 kW DC / 22 kW AC. Batteri 62 kWh netto. V2L: Nej V2G: Nej
Kaross: L/b/h 4 690/1 860/1 556 mm. Axelavstånd 2 785 mm. Tjänstevikt 2 230 kg. Maxlast 450 kg. Bagagevolym 370 l. Frunk 15 l. Dragvikt: 1 600 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 6,7 s. Toppfart 180 km/h. Förbrukning, blandad körning 16,3–16,8 kWh/100 km (WLTP). Räckvidd 435–455 km (WLTP). 
Pris: Ej klart. Leverans i april 2024.

TEKNISK INFO/Smart #3 Brabus (AWD)

Drivlina: El, 2 elmotorer, 428 hk/543 Nm. Framhjulsdrift. Laddeffekt 150 kW DC / 11 kW AC. Batteri 62 kWh netto. V2L: Nej V2G: Nej
Kaross: L/b/h 4 690/1 860/1 556 mm. Axelavstånd 2 785 mm. Tjänstevikt 2 260 kg. Maxlast 450 kg. Bagagevolym 370 l. Frunk 15 l. Dragvikt: 1 600 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 3,7 s. Toppfart 160 km/h. Förbrukning, blandad körning 17,6 kWh/100 km (WLTP). Räckvidd 415 km (WLTP). 
Pris: Ej klart. Leverans i april 2024.

Smart #3 summering
Annons
Annons
Rulla till toppen