PROV: Mercedes-AMG GT 63 4Matic+

PREMIUM Den nya upplagan av AMG GT är inte helt utan förhistoria: du minns säkert måsvingebilen SLS och naturligtvis GT-föregångaren med internbeteckning C 190.
Annons

Vi minns framför allt den sistnämnda för dess förmågor och raseriutbrott på Nordslingan.

Även efterföljaren drivs av AMG:s monstruösa V8, men det är i stort sett allt som förenar GT-generationerna. 

Men det är egentligen inte ens vad den här texten ska handla om. Till skillnad från sin föregångare är C 192 ingen självständig AMG-produkt utan snarare en biprodukt av roadstern SL.

Men hur skiljer sig bilen med tygmössa från GT som har ett glastak som tillval? Dagens SL är nämligen den mest dynamiska generationen någonsin – tack vare AMG-regin. Modellen sitter dock fortfarande mellan två stolar, är både sportbil och vardagsåk och vill tilltala alla smaker.

Mercedes-AMG GT 63 cockpit
Kupén är naturligtvis draperad i tjusigt läder och domineras av digitalskärmarna med fint iscensatt innehåll. Ibland är informationen dock inte glasklar.

Den tekniska grunden med komposit-aluminiumstruktur från SL är alltså given, men på utsidan är det bara dörrarna som är identiska. Inne i kupén är det en annan femma, här ser bilarna ut som enäggstvillingar med läder- och metallatmosfär, ett tjusigt ljusspektakel i 64 olika färger och en MBUX-pekskärm som dominerar det visuella.

Som tillval finns Performance-stolar som placerar föraren lågt i kupén, men ändå mer centrerad än i föregångaren. För 21 900 kronor kan man utrusta sin nya dyrgrip med ett baksäte med fällbart ryggstöd, men i realiteten är tillvalet inte mycket mer än ett nödsäte för barn – eller ett extra bagageutrymme.

Min resväska känns ganska bortkommen i GT-skuffen som rymmer mellan 321 och 675 liter. Då är det lika bra att spänna fast väskan för just nu går det undan i Granada!

Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ detaljer
Tak-jalusiet rör sig enbart med hjälp av muskelkraft, den utfällbara vingen och den komplicerade aerodynamiken under bilen styrs däremot automatiskt.

Framvagnen har dubbla länkarmar och Michelindäcken av typen Pilot Sport 5 S har växt till en bredd på 295 mm. GT styr in med mängder av grepp och sliter med sig bakaxeln som är 31 mm bredare än förut, och kan styra med i upp till 2,5 grader.

Det verkar dessutom inte spela någon roll hur tajt kurvan i fråga är, AMG:s nya coupé avverkar den alltid kompetent. Karossrörelser kvävs effektivt av elektroniskt styrda dämpare och bilen verkar klamra fast sig hårdare i asfalten ju högre fart man håller. 

Har AMG-teknikerna lärt sig hur man trollar? Icke. Men Affalterbachs utvecklare vet hur man trollar fram kaniner ur hatten med smarta aeroknep: i hastigheter över 80 km/h fälls en kolfiberprofil ut under bilen som skapar en venturieffekt, som i sin tur förbättrar motor- och bromssystemkylningen.

Luftströmmen regleras av lameller i fronten och baktill sitter en ställbar vinge (fem olika vinklar) som svarar för den aerodynamiska magin.  

Mercedes-AMG GT 63 4Matic+

Det är kanske därför coupéversionen känns mer målmedveten än sitt taklösa syskon SL, trots att axlarna måste bära upp nästan två ton. Viktfördelningen är inte helt optimal utan snarare lite framtung (54/46 %), men det kamoufleras skickligt på banan.

AMG-modellen känns faktiskt rörligare och lättare än vad faktabladet antyder och vad vi hade förväntat oss med ganska färska SL-intryck i minnet. Möjligtvis hjälper det fastmonterade taket som är 40 procent styvare än SL-mössan, och bilens vassare chassiinställningar.

Ljudet är det naturligtvis inte heller något större fel på: V8:an monteras fortfarande av en och samma tekniker som signerar sitt verk och trots att motorn har utrustats med OPF-noise-cancelling-system hjälper ljudförstärkningen från Burmester den ljuva stämman på traven.

AMG-fans kommer alltså inte att ha några som helst problem att älska nykomlingen, och skulle ljudet inte räcka hela vägen fram kan man med fördel njuta av eldsflammorna ur slutdämparna i raceläget.

Mercedes-AMG GT63 bagage
Baksätet är först och främst en klockren möjlighet för att förstora bagageutrymmet.
Mercedes-AMG GT63 4Matic+ motor
AMG-V8:an med dubbelturbo producerar nu 585 hk och 800 Nm.

Den numera klassiska fyralitersmotorn klarar sig tack och lov undan elektrifiering, men motorn med internbeteckningen M 177 får åtminstone ett nytt oljetråg.

Snålt med nyheter, tycker du? Lugn, vi är inte klara än. Vevhuset har begåvats med aktiv kylning, kylarna har flyttats och man har modifierat luftkanalerna samt avgashanteringen inklusive katalysatorer och partikelfilter.

Bilens niostegade automatlåda med våtkoppling kopplas nu direkt till motorn istället för att sitta vid bakaxeln. Kraften fördelas med hjälp av en elektromekanisk koppling mellan axlarna. I vanliga fall leds den största delen av vridmomentet till den förstärkta bakaxeldifferentialen, men vid behov kan kraften distribueras jämnt mellan fram- och bakaxeln.

Mercedes-AMG GT 63 4Matic+

Kraft finns i överflöd, även om det maximala vridet låter dig vänta till 2 500 r/min innan det visar sig. Effekten anges till 585 hk, vilket gott och väl räcker för vildsinta driftingattacker.

Och rakt fram är GT 63 inte heller någon skadeskjuten trädgårdssnigel: enligt officiella uppgifter sprintar nykomlingen 0–100 km/h på 3,2 sekunder och når en toppfart på svindlande 315 km/h.

Så långt med det teoretiska. I praktiken övervakas vi dock hårt av den spanska polisen med drönare och helikopter och eftersom ingen av oss vill hamna i ett spanskt häkte ser vi oss tvungna att följa lagarna till punkt och pricka. 

Det innebär å andra sidan att vi snart kommer att fira ett kärt återseende med nya GT – i ett riktigt test! 

TEKNISK INFO/Mercedes-AMG GT 63 4Matic +

Motor: V8, bensin, dubbelturbo, 3 982 cm³, 585 hk vid 5 500 r/min, 800 Nm vid 2 500 r/min. 9-stegad automatlåda. Bakhjulsdrift. 
Kaross: L/b/h 4 728/1 984/1 354 mm. Axelavstånd 2 700 mm. Bagagevolym 321–675 liter. Tjänstevikt 1 970 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 3,2 sek. Toppfart 315 km/h. Förbrukning 14,1 l/100 km.
Pris: från 2 050 000 kronor. Aktuell nu.

Mercedes summering
Annons
Annons
Rulla till toppen