PROV: Maserati GranTurismo Folgore – snabb som blixten

PREMIUM Maserati hör till en av uppfinnarna bakom den moderna sportbilen. Då är det naturligt att förväntningarna är höga när de släpper sin första elbil.
Annons

VAD ÄR NYTT? ”Det är naturligtvis meningen”, får vi som svar av designchefen Klaus Busse när vi (ytterst försiktigt) påpekar att nya GranTurismo liknar föregångaren väldigt mycket, trots att nykomlingen bygger på en helt ny arkitektur.

”Modellen är ansiktet utåt för Maserati och måste ha ett högt igenkänningsvärde”, fortsätter den vältalige designern. Direkt går tankarna till Jeep Wrangler, Porsche 911 och Fiat 500 – ikoniska bilmodeller som vem som helst känner igen.

Mission accomplished skulle man kunna säga. Nya GranTurismo är en läcker skapelse, muskulös, spännande och ganska avskalad: ett diskret designarbete, made in Italy. 

Även om designen påminner väldigt mycket om föregångaren är nya GranTurismo Folgore allt annat än bakåtsträvande. ”Folgore” är italienska för blixt och epitetet ska klistras på märkets samtliga elbilar.

Först ut är alltså GranTurismo som är otroligt viktig för Maseratis framtid och därför måste allt bli rätt. Stellantiskoncernens spjutspets har inte råd att misslyckas, inom en snar framtid kommer nämligen även Maserati att sluta bygga bilar med förbränningsmotor och då behöver man nya försäljningsargument.

Och vilka argument nykomlingen har. Vad sägs om tre elmotorer som tillsammans ger sanslösa 830 hk och 1 350 Nm med boostfunktionen? Var och en av elmotorerna har dessutom en maximal effekt på över 400 hk vilket innebär att Folgore teoretiskt sett hade kunnat ha en systemeffekt på över 1 200 hk, problemet är bara att batteriet inte orkar leverera tillräckligt mycket ström för det.

Hos Maserati utesluter man däremot inte att en senare version av Folgore skulle kunna ha ett batteri som faktiskt orkar med effekten, men den som lever får se. 

Maserati GranTurismo Folgore
Nästan alla funktioner styrs via pekskärmar – även växellådans funktioner aktiveras via knapptryckningar. Ergonomin och komforten är på topp, men långa personer får inte riktigt plats i baksätet. I Folgore har den klassiska klockan ersatts av en räckviddsvisare.

Än så länge får vi alltså ”nöja oss” med ett 92,5-kWh-batteri (nettokapacitet 88 kWh), men prestandan är definitivt inget att rynka på näsan över. 0–100 km/h avverkas på hyperbilsaktiga 2,7 sekunder och toppfarten anges till 325 km/h.

Batteriet är dessutom T-format för att den optimala viktbalansen ska bibehållas (Folgore väger 2 260 kg) och för att inte kompromissa med den låga sittpositionen som vi är vana vid. 

Interiören domineras av samma centralt placerade infotainmentenhet med dubbla skärmar som även sitter i förbränningsmotorversionen Grecale. Sätena är draperade i ett alcantaraliknande tyg som kallas Econyl och består av återvunna fiskenät från havet.

Instrumentpanelen är däremot läderklädd och smyckas av matta kolfiberpaneler med koppartrådar. Den klassiska klockan i mitten av instrumentbrädan har i Folgore bytts ut mot en räckviddsvisare.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Vi körde Folgore på Autodromo di Modena, en ganska kort bana med mängder av tajta kurvor. Underlaget var kallt och fuktigt, vilket definitivt inte är de bästa förutsättningarna för en 2,26 ton tung elbil. Oron var dock helt och hållet obefogad. Trots den höga effekten är kraftutvecklingen linjär och förfinad, och inte alls lika halsbrytande som vridmomentssläggan i en Tesla. 

Bromspedalkänslan är väldigt naturlig och övergången från bromskraftåtervinningen till de mekaniska bromsarna sker absolut omärkbart. 

Maserati GranTurismo Folgore
Nya GranTurismo följer föregångarens designfilosofi. Maserati har återigen skapat en avskalad, vacker GT.

Man får inte glömma att Folgore inte är en sportbil och inte heller vill vara det. En GT ska i första hand vara bekväm och där kommer GranTurismo till sin fulla rätt. På en tajt, teknisk bana är chassit aningen för ofokuserat, vilket definitivt inte blir bättre av att Maserati har valt att utrusta Folgore med rullmotståndsoptimerade däck av typen Goodyear Eagle F1. Man har dock lovat att även erbjuda andra, vassare däck när bilen släpps.

GranTurismo Folgore är ingen lättviktare men den smarta batteriplaceringen ger bilen en låg tyngdpunkt vilket minskar karossrörelser. Visst kränger bilen fortfarande, men det sker kontrollerat och ger föraren en klar bild av bilens greppreserver.

För att vara fyrhjulsdriven känns vägegenskaperna förvånansvärt tredimensionella: framaxeln är stoisk och obeveklig medan bakaxeln är mer eller mindre underhållande, beroende på valt körläge. I GT-läget stryps effekten till 80 procent medan elektroniken gör allt den kan för att bilen ska röra sig så effektivt som möjligt. Hjulspinn? Över- eller understyrning? Icke.

Sportläget släpper lite på de elektroniska tyglarna och vässar samtidigt gas- och styrrespons, vilket i sin tur ändrar bilens attityd. Vill man däremot utmana sig själv väljer man Corsaläget, där de elektroniska hjälpredorna drar sig undan nästintill helt.

Här är det aldrig långt till underhållande överstyrning, men Folgore förblir alltid lika vänlig och förutsägbar. Folgore har även har ett driftläge, men där får man ha löpande däckleveranser, annars är risken stor att man får gå hem. 

NÖRDFAKTA. Batteriet och motorerna i GranTurismo Folgore är designade och byggda av Maserati själva. Varje motor har 100 permanentmagneter som anordnas i V-formation inom rotorn. Motorerna kan inte kopplas ifrån utan är alltid kopplade mot det T-formade batteriet som består av 32 moduler av pouchceller. Tack vare 800V-teknik kan batteriet laddas med upp till 270 kW vid en snabbladdare, vilket gör att laddningen från 20 till 80 procent inte tar längre än 18 minuter. Inom en snar framtid kan laddeffekten dock komma att uppgraderas till 300 eller till och med 350 kW.   

BORDE JAG KÖPA DEN? Maserati GranTurismo Folgore är en imponerande skapelse, men det är kanske bilens största bekymmer. Utvecklingsarbetet har varit överdådigt och resultatet är en odramatisk och tyst körupplevelse som berövar bilen dess ursprungliga karaktär. Man får känslan att Maserati har gått ett steg för långt för att skapa den mest förfinade GT-bilen och man saknar själen.

Dessutom kommer prislappen att vara avsevärt mycket högre (vi antar att priset kommer att starta på runt omkring 2,5 miljoner) än för konkurrenterna från Audi, Mercedes och Tesla, men å andra sidan slipper man köra en ”dussinbil”. 

TEKNISK INFO/Maserati GranTurismo Folgore

Motor 3 x el, systemeffekt 762 hk (830 hk med boost) och 1 350 Nm. Fyrhjulsdrift. Batterikapacitet 92,5/88 kWh. Laddeffekt AC 22 kW, DC 270 kW.
Kaross L/b/h 4 959/1 957/1 353 mm. Axelavstånd 2 929 mm. Vikt olastad 2 260 kg. Bagagevolym 270 l.
Prestanda 0–100 km/h 2,7 sek. Toppfart 325 km/h. Räckvidd 400 km (uppskattad). Laddning 20–80 % 18 min.
Pris Ej fastställt. 

Annons
Annons
Rulla till toppen