PROV: Skoda Enyaq 85 – motorn vi väntat på

PREMIUM Skoda Enyaq har fått en ny bakre elmotor som gör stor skillnad. Vi provkör alla tre modellvarianterna 85, 85x och RS.
Annons

Tänk att en siffra kan göra så stor skillnad. När Skoda Enyaq 80 byter namn till 85 innebär det att bilen blir betydligt snabbare, kraftfullare och roligare. Vi kan också beskriva det med andra siffror: 0–100 km/h går 1,9 sekunder snabbare.

Den nya elmotorn ingår i ett nytt drivpaket som heter APP på VAG-språk och som debuterade i Volkswagen ID. 7. Motorn kommer även i flera versioner av syskonmodellerna Audi Q4 e-tron och Volkswagen ID. 4 och ID. 5.

APP kan ge 286 hästkrafter och 550 Newtonmeter i drivmoment – att jämföra med 204 hk och 310 Nm med den gamla motorn. Detta gör tydlig skillnad i den bakhjulsdrivna versionen 85 och toppmodellen RS. Den senare har blivit 1,1 sekund snabbare till 100 km/h och avverkar sprinten på 5,5 sekunder.

Tidigare fanns även en 60-modell med mindre batteri. Den kommer att få comeback framöver, kanske som Enyaq 65?

Skoda Enyaq 85
Du känner igen den nya versionen på att det står ”85” i stället för ”80” och att beteckningen ”iV” försvunnit. Trots vinterväglag är den bakhjulsdrivna versionen stadig på vägen.

Mellanmodellen 85x då? Här har det avsiktligen inte hänt lika mycket. En blygsam effektökning på 21 hk ger bara 0,2 sekunders förbättring av 0–100-sprinten, vilket gör den bara 0,1 sekund snabbare än den bakhjulsdrivna versionen. 

Enyaq 85 och 85x har båda samma angivna effekt och det är en uppenbar nedtrimning av 85x för att det ska vara tydlig skillnad mellan de två fyrhjulsdrivna modellerna 85x och RS. På det viset blir valet mellan 85 och 85x bara en fråga om framdrivning.

En annan nyhet är att Enyaq 85 och 85x fått samma toppfart som RS-modellen: 180 km/h. Listan över förbättringar rymmer också snabbare laddning av de fyrhjulsdrivna modellerna‚ maxeffekten har höjts från 135 till 175 kW. I alla modeller finns möjlighet till förvärmning av batteriet för att ytterligare snabba på laddningen. 

Lite tid kan också sparas genom att Enyaq fått stöd för ”Plug & Charge”, det vill säga att laddstolpen känner igen bilen så man slipper laddbricka eller laddkort.

Ingenjörerna har även putsat på infotainmentsystemet som nu nått version 4.0 och har blivit rappare och mer logiskt uppbyggt så att man snabbare kan nå viktiga funktioner.

Den som vill lyxa till det kan numera köpa Enyaq i ”Laurin & Clement”-utförande. Det är ett utrustningspaket som ger ökad komfort och mer blingbling med särskilda 21-tumsfälgar och yttre karossdetaljer i grått. Just nu går det även att köpa en välutrustad introduktionsversion av Enyaq 85/85x/RS som kallas Solid Edition.

Skoda Enyaq 85
De fyrhjulsdrivna versionerna har fått snabbare laddning med 175 kWh som maxeffekt. Alla modeller har fått Plug & Charge.

Det är bra tryck i den nya motorn och det förändrar upplevelsen av den bakhjulsdrivna versionen påtagligt. Det finns klipp i motorn när man behöver extra skjuts.

Liksom tidigare är Enyaq tyst, bekväm och rymlig – en utmärkt vardagsbil. Trots att vi kör på små snöiga vägar i Alperna känns bakhjulsdrivna Enyaq 85 mycket stadig. Försöken att få sladd och spinn går dåligt.

Att hoppa över till fyrhjulsdrivna Enyaq 85x påverkar knappt körupplevelsen, men det dyker upp en knapp kallad ”Traction” bland körlägena för tillfällen då det är ovanligt svårt att få fäste.

Förväntan på den nya RS-modellen är stor. Och ja, äntligen känns bilen lite busig, men det där riktiga trycket som konkurrenter som Smart #3 Brabus bjuder på saknas. Fjädringen är lite styvare, men känslan är fortfarande trimmad familjefraktare.

Det är utan tvekan bakhjulsdrivna Enyaq 85 som är den stora vinnaren på uppgraderingen även om vi inte får den högre laddeffekten.

Att lägga 40 000 kronor extra för fyrhjulsdrift känns inte motiverat för de flesta med tanke på hur bra greppet är på vinterväg med modern bakhjulsdrift. Dessutom tappar man lite räckvidd.

RS-modellen är fortfarande för snäll för att riktigt locka. Ge oss ännu mer rå kraft och möjlighet att stänga av antisladdsystemet – då kanske…

TEKNISK INFO/Skoda Enyaq 85 (RWD)

Drivlina: El, 1 elmotor, 286 hk/545 Nm. Bakhjulsdrift. Laddeffekt 135 kW DC / 11 kW AC. Batteri 77 kWh netto. V2L: Nej V2G: Nej
Kaross: L/b/h 4 649/1 879/1 616  mm. Axelavstånd 2 764 mm. Tjänstevikt 2 137 kg. Maxlast 550 kg. Bagagevolym 570 l. Frunk 0 l. Dragvikt: 1 000 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 6,7 s. Toppfart 180 km/h. Förbrukning, blandad körning 15,1–15,8 kWh/100 km (WLTP). Räckvidd 534–557 km (WLTP). 
Pris: 559 900 kr. Aktuell nu.


Skoda Enyaq 85X (AWD)

Drivlina: El, 2 elmotor, 286 hk/679 Nm. Fyrhjulsdrift. Laddeffekt 175 kW DC / 11 kW AC. Tjänstevikt 2 200 kg. Maxlast 550 kg. Bagagevolym 570 l. Frunk 0 l. Dragvikt: 1 200 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 6,6 s. Toppfart 180 km/h. Förbrukning, blandad körning 15,2–16,9 kWh/100 km (WLTP). Räckvidd 511–529 km (WLTP). 
Pris: 599 900 kr. Aktuell nu.


Skoda Enyaq RS (AWD)

Drivlina: El, 2 elmotor, 340 hk/679 Nm. Fyrhjulsdrift. Laddeffekt 175 kW DC / 11 kW AC. Tjänstevikt 2 250 kg. Maxlast 500 kg. Bagagevolym 570 l. Frunk 0 l. Dragvikt: 1 200 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 5,5 s. Toppfart 180 km/h. Förbrukning, blandad körning 16,2–16,7 kWh/100 km (WLTP). Räckvidd 521–534 km (WLTP). 
Pris: 659 900 kr. Aktuell nu.

Skoda Enyaq 85 summering
Annons
Annons
Rulla till toppen