PROV: Volvo XC90 Recharge

PREMIUM Volvo XC90 som laddhybrid är ingen ny företeelse på svenska vägar men den har under tiden fått både större och smärre uppdateringar. Hur bra köp är XC90 år 2024?
Annons

Sedan senast undertecknad satt i en XC90 så är den största förändringen den elektriska delen av drivlinan. Den gången var det i test och vi kom 47,7 kilometer på el innan den då 88 hästkrafter starka elmotorn behövde hjälp av bensinbrännaren. Nu har batteriets nettokapacitet ökat med runt 60 procent och elmotorns effekt med 65 procent (145 hk).

Förbränningsmotorn har det inte gjorts mycket åt. Det är ännu den fyrcylindriga VEA-bensinaren som tar sig an det jobbet. Utöver det har laddningen förbättrats. XC90 kan nu ta AC-laddning på upp till 6,4 kW. En bra förändring mot tidigare låga 3,7. Någon DC-snabbladdning finns det inte.

Volvo XC90 cockpit
Interiören ser ut som tidigare. Ullklädseln kostar 14 000 kronor.

Även bakom ratten är alla förbättringar tydliga och viktiga. Tidigare har Volvos laddhybrider kunnat kännas aningen slöa på el. Nuförtiden är inte det något bekymmer. Dessutom går det att välja enpedalskörning hela vägen ner till noll ifall man gillar det.

Precis likt tidigare är samspelet mellan förbränningsmotorn och eldrivningen mycket genomarbetad och både ryck och effekttapp är minimerade. Däremot är fyra cylindrar inte perfekt för en så tung bil (2 467 kg) och framför allt inte i denna klass. Gångkulturen är inte dålig men när BMW erbjuder en laddbar X5 med rak sexa känns Volvons motor inte lika kul längre. 

0/20/40-fällning är bra. Volymen varierar mellan 316/967–1 816 VDA-liter beroende på antalet stolsrader man fäller ner och hur långt man skjuter fram de två främre raderna. Bagaget är stort och laddhybridbatteriet påverkar det inte. I konkurrenten GLE är bagagegolvet höjt och det finns ingen plats under, vilket det gör i XC90.

Något som stör är det faktum att man tagit bort det lilla rullhjulet för körlägen som funnits tidigare, nu måste man ta sig in i pekskärmen för att skifta mellan de fem olika körlägena Pure, Hybrid, Power, Constant AWD och Off-road. Det är en extra dum lösning i en laddhybrid. I de flesta bilar kör nog de flesta med komfort närapå hela tiden. I en laddhybrid kan man vilja byta mellan ren elkörning (Pure) och hybrid ofta. 

Det är bara i körläget Pure som det finns ett tydligt stopp i pedalen innan bensinmotorn hoppar igång, så ska man ut på tur och vet att man kan klara hela körningen på el är det valet man vill göra. Men det kräver totalt tre klick i pekskärmen. Dumt. Rullhjulet funkade prima!

Även med alla tre sittplatsrader uppfällda finns det hyfsat med plats kvar till bagage. 
Volvos uppfällbara bagagehållare passar många olika typer av packning.
Tredjeraden funkar rätt bra även för 185 cm provsittare. Takhöjden räcker precis. Armstöd finns på väggen. Benutrymmet är tillräckligt ifall man skjuter fram stolen framför så att knäna nästan tar i den främsta stolen. Detta går att göra utan att passageraren i andra raden får lida. Sittdynans höjd är låg och knävinkeln blir inte särskilt bekväm. Totalt sett är det inte särskilt dumt här bak och även på en längre resa skulle ovannämnda köttklump om 185 centimeter klara sig helt okej. Exempelvis är baksätet i Polestar 2 inte mycket bättre. Även längst bak hittar man mugghållare och ett fläktutblås.

Den uppmätta elräckvidden uppgick till 74,5 kilometer längs en taskigare rutt än den som vi normalt kör laddhybrider på. Räckvidden är alltså bra, vilket är tur med tanke på att bilen sörplar bensin som stora suvar gör. Efter en vända från Stockholm till Göteborg och tillbaka blev förbrukning med tömt batteri på 9,2 liter på 100 km. 

XC90 är ett långfärdslok som sig bör. Fjädringen är inte jättefluffig och bullernivån är inte klassbäst men långt ifrån dålig. Sittkomforten i framsätet är fantastisk och i andra raden (skjut- och lutningsbart) nöjer sig även långväxta resenärer. I tredje raden blir det trängre, men fortsatt användbart (se separat ruta).

Sedan uppdateringen med det större batteriet och starkare elmotorn är det en väldigt mycket mer attraktiv laddhybrid. Det har dock konkurrenterna också blivit.

BMW X5 har kommit med elräckvidd på upp emot 10 mil, Mercedes GLE har vi mätt till precis under 10 mils elräckvidd och nu får XC90 också intern konkurrens av helt eldrivna Volvo EX90 som ska ha en räckvidd på 585 kilometer. Den kostar dock 101 000 kronor mer. Audi E-tron finns också, även den med över 50 mils WLTP-räckvidd.

Är Volvo XC90 Recharge T8 AWD ett bra köp? Det är en bra bil men det är även motståndarna. Däremot har Volvon kvar den starka usp den alltid haft, det finns få laddbara bilar i denna klass som erbjuder sju sittplatser. Det gör XC90, men även kommande EX90.

TEKNISK INFO/Volvo XC90 Recharge T8 AWD

Motor: Effekt, elmotor 145 hk/309 Nm, bensinmotor 310 hk/400 Nm, systemeffekt 455 hk/709 Nm. Fyrhjulsdrift. Batterikapacitet brutto/netto 18,8/14,9 kWh. Laddeffekt AC 6,4 kW, DC – kW. 
Kaross: L/b/h 4 953/1 931/1 767 mm. Axelavstånd 2 984 mm. Tjänstevikt 2 467 kg. Maxlast 483 kg. Bagagevolym 967–1816 l, bakom tredje rad 316 l. Frunk – . Dragvikt 2 400 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 5,4 s. Toppfart 180 km/h. Förbrukning blandad körning  20,5–22,6 kWh/100 km WLTP. Räckvidd 64–73 km WLTP.  
Pris: Från 896 000 kr. Aktuell nu.

Annons
Annons
Rulla till toppen