PROV: Nya coupésuven Polestar 4

PREMIUM Polestars nya coupésuv är snart här. Vi har fått köra en förseriebil hemma på svensk mark, och försmaken lovar gott.
Annons

Kratrarna” känns hotfulla, inte minst för att vi har fått höra att de kan vara upp till 50 cm djupa. Övergången till körbanan är däremot mjuk, hårda kanter lyser tack och lov med sin frånvaro. Det är vi glada för, annars hade Polestars chassi antagligen nått sina gränser.

Istället tar sig Polestar 4 utan större bekymmer över den till synes sönderbombade testbanan och fjädrar med fin komfort i hastigheter runt 80 km/h. Dämparna bottnar aldrig och stabiliserar karossen snabbt och tillförlitligt. Även korta, hårda förkastningar tar den svensk-kinesiska coupésuven med en klackspark. Chassit svarar snabbt och jämnar ut de flesta ojämnheterna trots jättehjul i 22-tumsformat med däck i dimensionen 265/40.

Visserligen hjälper axelavståndet på tre meter (fyra centimeter mer än en Mercedes E-klass) men bilens fjädringskomfort skvallrar högljutt om att ingenjörerna har varit ytterst noggranna i justerandet av bilens adaptiva singelventilsdämpare.

Annons
Annons
Rulla till toppen